Népújság, 1980. december (31. évfolyam, 281-305. szám)
1980-12-31 / 305. szám
Vizsgaidőszakban Főiskolásoknak való... lákéletből ellesett pillanatok: A diák félórás késéssel bekötözve jelenik meg a mániákusan, minden órán katalógust olvasó, szigorú prof. előadásán. A tanár megkérdezi: — Miért késett el? — Leestem az autóbuszról. — S ez magának félóráig tartott??? ★ Kérdezni „rizikós”! Még a gyakorlóban is: — Éva, mit csinálnál, ha három almát négy személy között kellene elosztanod? — Kompótot. ★ Két elsőéves meg akarja osztani az ebédjét a menzán. Egy ebédjeggyel odaállnak a pulthoz, s kéri az egyik: — Legyen szives, adjon egy fél adag húslevest daragaluskával. Megkapja, s elcsodálkozik: — Hol a daragaluska? is ebédosztó néni angyali nyugalommal felvilágosítja: — A másik fél adagban ... it Koleszbuli. Az emelkedett hangulatbeli fiú hevesen udvarol, s imigyen ostromol: — Kati, én olyan szívesen teljesíteném minden kívánságodat.. Mire a lány: — Csak azt próbáld meg, akkora pofont kapsz, hogy.. . ★ Oktatók útravalóul szánt bölcs mondásai: — Bárhol kezdenek tanítani, jusson eszükbe, hogy nem egy analfabéta folyékonyan tud olvasni a sorok között! — Még a pedagógusoknak is hizniük kell abban, hogy minden embernek vannak pedagógiai képességei — talán még nekik is. — Vizsgamódszernek alkalmazható: ha a kérdést helyesen tesszük fel, akkor az örök életű lesz. — A munkahelyi beilleszkedésnél tartsák szem előtt, hogy aki önmagát szereti, annak soha nem lesz vetélytársa. — Ha meg akarod ismerni a tantestületben a kollégáidat, erősen figyeld, hogy milyen vicceken háborodnak fel! — Jó tudni, hogy a gondolatok nem szabadabbak annál a fejnél, amiben megszületnek. Háromnegyedük: fiatal voltak a A nyugati ipari államokban a kábítószer-fogyasztás következtében jóval több ember hal meg, mint amit hivatalosan közölnek. Sőt, a kábítószer áldozatainak becsült száma is valószínűleg messze nagyobb a feltételezettnél. Ezt mutatja egyebek között az az orvosi jelentés, amely Nagy-Britanniában készült a kábítószer-fogyasztásról. Egy ötéves vizsgálat keretében angol orvosok megállapították, hogy a hivatalos adatokkal szemben csaknem kétszer annyi ember esik ténylegesen a kábítószer-fogyasztás áldozatául. A halál leggyakoribb közvetlen ok a barbiturátmérgezés volt, az esetek 53 százalékában, ezután következett az opiátmérgezés, 15 százalékkal. A kábítószerfogyasztás következtében elhunytak 71 százaléka férfi volt. A boncolásoknál az sötétben orvosok gyakran két- vagy többfajta szert is kimutattak egyidejűleg a testben. A narkósok zöme azért halt meg, mert megfulladt (311 százalék), tüdőgyulladást kapott (16 százalék), vagy mert nem steril injekciós tűvel fecskendezte magát (13 százalék). Az esetek 72 százalkában a halottak mellett injekciós tűt és kábítószert találtak, amellyel az „utolsó lövést" adták be maguknak. Csak 16 százalékuk halt meg klinikán. A vizsgálat szerint az áldozatok 7 5 százaléka még nem töltötte be 30. életévét. Az átlagos kor mindazonáltal 1975 óta 18-ról 25 évre emelkedett. 66 százalékuk halála előtt munkanélküli volt, 13 százalékuk alkalmi munkából élt, 19 százalék munkaviszonyban állt, 2 százalék „Hangtomezsioddizmus" Botrányrock és Neoton (Részletek Erdős Péternek, a Magyar Hangtamégyártó Vállalat márkamenedzserének agyonkézjéből.)A popzene a köztudatban még mindig nem számít igazén kultúrának, pedig van, aki művészi rangra tudja emelni ezt a muzsikát. Igaz, van, aki csak belekorkodik. Egyes Irányzatokon belül is léteznek népszerűek és népszerűtlenek, az előadókat is ki így, ki úgy ítéli meg. — Fő feladatunk: a vásárlónak a kedvében járái. Ki kell zárni a személyes érzelmeket. Van olyan énekes, akinek nem szeretem a zenéjét, mégsem tartom tragédiának, hogy a nagylemeze 250 ezer példányban kelt el. Nem hiszem ugyanis, hogy több ember az, aki Bach-lemezeken nevelkedik, mint aki Beatricét hallgat. — Miért nincs még nagylemeze a Beatricének? Nem azért, mert az a véleményünk, hogy rossz az együttes. Vannak azonban olyan erkölcsi és társadalmi normák, amelyekből nem engedünk. Ezekkel ütköznek a Beatrice dalszövegei. Az együttes számai az agresszivitást, a depressziót és az irracionalizmust sugározzák. A „költeményeik” ráadásul nem is őszinték, hiszen ismerem a zenekart, s így állíthatom, nem nihilistákból áll. A zenéjük viszont alkalmas arra, hogy egy réteget tévútra tereljen. Ehhez mi nem adjuk a nevünket! — A Beatrice—P. Mobilirányzat — a mi szavainkkal: botrányrock — fellép negyedmillió, a társadalom perifériájára szorult, úgynevezett veszélyeztetett fiatal nevében, csakhogy a zenéjük nem azoknak szól. Nem a rendszert, féltjük a Beatricétől, hanem a zenekar rajongóit óvjuk: attól tartunk, hogy ezekben a gyermekekben előbb-utóbb kialakulhat egy hajlam a társadalommal való szembehelyezkedésre. — Számosan megkérdezték már tőlem, hogy mi közünk ehhez? Kultúrpolitikai központtá szeretnénk válni, mert úgy véljük, hogy a hanglemez igen fontos, korszerű kommunikációs eszköz a művészetben, sőt ft politikában is. — Engem nagyon érdekel az ifjúságpolitika, és fogékony vagyok a zenei irányzatokra is, mint jelenségekre. Nem tartom magam zenemániákusnak, a munkámat politikának tekintem, s ennek egyik fontos eszköze a rugalmasság. Ezt azért említem, mert nagy a jelentősége, hogy miként tudunk különbséget tenni zene és zene között. Nagy hiba lenne ugyanis, ha egy kalap alá vennénk a botrányrockot képviselő együtteseket. Sőt, még a Beatrice-számok között is vannak különbségek. Szívesen megjelentettük volna lemezen a zenekar hét dalát, de ők közölték, ha az az öt nem lesz rajta, amelyet szeretnének, akkor nem kell nekik a lemez. Később felajánlottuk, hogy féléves szerződést kötünk velük — a hazai poptörténelemben először !—. havi háromezer-ötszázért dolgozzanak. s a hatodik hónap végén megkezdjük a lemezfelvételt. Beleegyeztek, de két nap múlva meggondolták magukat, az elveikre hivatkoztak. Tény, hogy vannak elveik, csak az nem világos, hogy mik azok. A Hobo Blues Banddel könnyebben szót értettünk, az ő nagylemezük már meg is jelent, miként az Edda Műveké is; ebből 120 ezret adtunk el öt hét alatt, az egyik legjobb hazai üzletünk volt ez. Nem zárkózunk el tehát az egyes irányzatok népszerűsítésétől, hiszen az egyik célunk több alternatíva megteretése úgy, hogy közben határainkon túl is népszerűsítsük előadóinkat. — Az egyik ilyen alternatíva a Neoton—Szűcs Judit-vonal. Ki merem mondani, ezt mi hoztuk létre. Sikerünk azonban nem teljes. Annak idején azt akartuk, hogy ez a zene a botrányrock híveiből toborozzon magának tábort. Ez nem így lett, a tinédzserek nem szerették meg. Külföldön viszont óriási a sikere a Neotonnak. Szeretném hozzátenni, ezt nemcsak a zenéjének köszönheti. Pásztor László, a zenekar vezetője kiválóan beszél oroszul, németül, spanyolul és angolul. Ha bemegy a madridi rádióba, tolmács nélkül adja az interjúkat. Ezzel újabb és újabb réteget nyer meg az együttesnek és felfigyelnek rájuk a szakemberek. De említhetem Szűcs Juditot is, aki igen mélyről indult, s ma már eljutott odáig, hogy jól beszél németül, s szintén tolmács nélkül társalog a nyugatnémet rádiósokkal. • A műveletlen ember, vagy aki annak tetteti magát, nem számíthat sikerre külföldön, s hamarosan itthon sem. A kulturált egyént még azok is elfogadják, akik nem értenek egyet vele. A hazai popvilágban, furamód, mégis keveset beszélnek ezekről a dolgokról. ( Mi, hanglemezgyártók azonban, a magunk módján, szeretnénk felébreszteni a fiatalokban, a tinédzserekben is az ilyen jellegű párbeszédek igényét. Horváth István Fotó: Szabó Sándor) Hívei töltik „szabad idejüket" a diákok? Erre kerestek választ egy nagyobb felmérés részeként az MTA pedagógiai kutatócsoportjának munkatársai dr. Daróczy Sándor vezetésével. Kérésünkre gyakorló pedagógusok 11 gimnázium, szakközépiskola, szakmunkásképző és kollégium mintegy 2,5 ezer diákját kérdezték meg és kiderült, hogy a tevékenységi formák közül kettő emelkedik ki: az otthoni, családi segítés és az iskolai tanulás. A sor élén az előbbi áll. A megkérdezettek több mint 60 százaléka válaszolt úgy, hogy rendszeresen segít szüleinek a házi, ház körüli munkában, 30 százalék ugyanezt „gyakran” teszi. A tanulóknak mindössze 0,4 százaléka nem vesz részt a családi munkamegosztásban. Elsősorban a szakmunkástanulókra, majd a szakközépiskolásokra és végül a gimnazistákra számíthatnak otthon. A különböző iskolatípusok közötti rangsort részben a szülők foglalkozása, a családi háztartás gépesítettségének foka, másrészt a gyermekek száma és ebből következően a munka arányosabb elosztása magyarázza A kutatók vizsgálták a kérdésre adott válaszok nemenkénti megoszlását is, s eszerint a lányok több mint 67, a fiúknak pedig 58 százaléka végez rendszeresen otthoni munkát. Ez az arány arra utal, hogy bizonyos fokig még ma is él a fiatalok körében az a nézet, hogy a férfi inkább a munkahelyén dolgozzék, az asszony pedig otthon. A második helyen a rendszeres tevékenységek sorában az iskolai tanulás szerepel, a tanulóknak — országos átlagban — több mint 52 százaléka helyezte a fontossági sorrend élére. Figyelmet érdemel viszont, hogy a megkérdezettek 31 százaléka gyakran, 9 százaléka ritkábban és másfél százaléka egyáltalán nem tanul szabad idejében. E válaszok ismeretében jogos a kérdés, hogy saját jószántából iratkozik-e be minden tanuló a középfokú iskolába, netán a szülők „nyomására"? Nyilvánvalóan nem új felismerés, hogy a lányok korunkban is szorgalmasabbak. Míg a lányoknak csaknem 70 százaléka válaszolt úgy, hogy rendszeresen tanul, a fiúknak még a fele sem. A fiúk az első években még nagyobb lelkesedéssel forgatják a tankönyvet, ez azután fokozatosan csökken a negyedik tanév végéig. A lányoknál is alábbhagy egy idő után a lendület, az érettségi évében azonban „ráhajtanak”. A rendszeres tevékenységek csoportjában a harmadik helyen — az első kettőtől elmaradva — a mozgalmi munka szerepel. Pedagógusinak, mozgalmi vezetőnek egyaránt sokat mondhat az az arány, amely szerint a megkérdezetteknek csaknem az ötöde nem kapcsolódik be a közös munkába. Sorrendben a negyedik helyet a különböző iskolai körök, szakkörök foglalják el. Főleg azok érdeklődnek különösképpen tevékenységük iránt, akik a továbbtanulás gondolatával is foglalkoznak. Ez természetesen érthető, a kötelező iskolai tananyagból ugyanis számos olyan témakör hiányzik, amely a felvételin szóba kerülhet. A barátok rendszeres segítése a gyakorisági lista ötödik helyén áll. A megkérdezettek közül minden negyedik diák ítélte fontosnak ezt az erkölcsi tulajdonságot. Ennél is örvendetesebb, hogy a két és fél ezer fiatalnak csupán 0,5 százaléka nem segítene a barátain. Érdekes megfigyelés, hogy — a válaszok szerint — inkább a lányok segítenek társaiknak, a tapasztalatok alapján viszont mintha a fiúk között nyilvánulna meg jobban az összesoprés, a segítőkészség. Dr. Daróczy Sándor tanulmányában kifejti, hogy a vizsgálódás ellentmondásos, heterogén képet tárt fel. Vannak megnyugtatóan kimunkált tevékenységcsoportok, ilyen a tanulás, a fizikai munka, a művelődés, és vannak gyengébben funkcionálók, mint a testkultúra, a sport, a közösségi és a társadalmi tevékenységek csoportja. Fiataljaink már a középiskolát megelőző neveltetésük során is sokféle értékkel azonosultak — állapítja meg a szakember —, úgy tűnik azonban, hogy a magasabb rendű értékek és a nekik megfelelő cselekvésformák kialakítása terén az iskolára még jelentős feladatok várnak. Deregán Gábor t Midi műsorok Kossuth rádió 4.25—7.59 Jó reggelt! 8.00 Hírek. Időjárás. 8.05 Műsorismertetés. Kb. 8.20 A mai nap kulturális programjából. 8.27 Világablak. Az Univerzum gyermekei. 4 rész. A világidő szertefoszlik. 8.56 Beszélni nehéz. 9.08 A denevér. Részletek Johann Strauss operettjéből. 9.44 Kis magyar néprajz. 9.49 Tarka mese, kis mese. 10.00 Hírek. Időjárás. 10.05 Litera-túra, irodalmi rejtvényműsor. 10.35 Válaszolunk hallgatóinknak. 10.50 Mikrofonlánc. A miskolci körzeti stúdió válogatása az esztendő portréműsorai közül. 11.20 Az Állami Népi együttes zenekara játszik. 11.56 Mai könyvajánlatunk. 12.00 Déli krónika. 12.20 Ki nyer ma? 12.30 Házunk tája. 12.45 Operaslágerek. 13.15 Dzsesszmelódiák. 14.15 Híres előadóművészek felvételeiből. 15.48 Kritikusok fóruma. 15.58 Hallgatóink figyelmébe! 16.00 Útközben. 16.05 Arany János dalai Ádám Jenő feldolgozásában. 16.31 Gogol, Osztrovszkij, Csiky. 17.00 Művészlemezek. 18.15 Hol volt, hol nem volt... 18.28 Hallgatóink figyelméből 18.40 Oly víg volt szivem... 18.46 Gloria Gaynor hangversenye az 1980-as sopoti dalfesztiválon. 19.30 ; B.O.É.K. 1981 A Rádió Kabarészínházának szilveszteri műsora. 24.00 Hím-nusz. Újévi köszöntő. 0.10 —5.30 Rock és diszkó hajnalig. 1 Petőfi rádió 4.27—7.59 A Petőfi rádió reggeli zenés műsora. 8.05 Gyurkovics Mária és Bartha Alfonz operettfelvételeiből. 8.20 Tíz perc külpolitika. 8.33 Idősebbek hullámhosszán. 9.28 Tudományos könyvespolc. 9.33 Fúvószene táncritmusban. 10.00 Zenedélelőtt. 11.30 A Szabó család. 12.00 Lakatos Sándor népi zenekara játszik. 12.33 Tánczenei koktél. 13.20 Véleményem 1. szerint. 13.30 Színes szót , tes. 13.45 Időjárás- és vízállásjelentés. 14.00 Van még egy kávéházunk. 14.35 Slágermúzeum. 15.32 A sületlen kacsa. 15.52 Vildám beszélgetés egy komoly papgájjal. 16.15 Útközben. 16.17 A beat kedvelőinek. 17.02 Újévi reklám. 17.12 Ötödik sebesség. 18.33 A magyar popzene sikerei külföldön. 19.16 Nótaest. 20.33 A rádió dalszínháza. Pajzán históriák. 22.00—5.30 Szilveszteri dallamkoktél. 24.00 Himnusz. Televízió 7.59 Műsorismertetés. 8.00 Idősebbek is elkezdhetik ... 8.05 Szünidei matiné. A schildai polgárok (NSZK bábfilmsorozat, 4. rész: Éljen a kanász! ( ism.). 8.40 A cirkusz fényei. Szovjet cirkuszfilm. 9.05 A bűvös erdő. Mesejáték két részben (ism.). A kaposvári Csiky Gergely Színház előadása felvételről. 10.35 Delta. Tudományos híradó. 11.15 Sándor Mátyás. Tévéfilmsorozat, VII. rész. 12.15—12.45 Lehet egy kérdéssel több? Vetélkedőműsor. 14.28 Műsorismertetés. 14.30 Telesport. (A december 18-i adás ismétlése.) 14.55 Hírek 15.00 Estély az Idővárban. A Perpétuum mobile év végi vetélkedőjátéka. 16.00 Reklám. 16.05 Mindenki közlekedik ... 16.20 Öt perc meteorológia. 16.25 Reklám. 16.35 Fehér Toll. Amerikai kalandfilm. (1955 . ism.). 18.15 A közönségszolgálat tájékoztatója. 18.20 Szilveszteri reklámshow. 18.30 Szuperbola. 19.10 Idősebbek is elkezdhetik ... 19.15 Esti mese. 19.30 Tv-hiradó. 20.00 Szilveszter 1990, 2. műsor 19.03 Műsorismertetés. 19.05 Mindenki közlekedik ... 19.20 Öt perc meteorológia. 20.00 A denevér. Balett J. Strauss operettje alapján. 21.30—24.00 Nons-stop-pop-rock. k