Népújság, 1981. december (32. évfolyam, 281-305. szám)

1981-12-06 / 286. szám

MINDENNAPI ^ ^ NYELVÜNK Egy az egyben A címbeli szólásszerű nyel­vi formát ebből a szöveg­­részletből emeltük ki: „Le­gyünk önellátók egy az egy­ben!” (Petőfi rádió, 1981. nov. 20.). Mindennapi nyelv­­használatunkban igen gyak­ran ajkunkra és tollunkra vesszük még ezeket a diva­tos, felkapott állandósult szókapcsolatokat is: egyből, egyre megy, egyre-másra, egyettőre, egyúttal, egytől egyig, egyről kettőre jutni stb. Bizonyos beszédhelyzetek­ben jól teljesíthetik nyelvi szerepüket, de unos-untalan jelentkezésük már nem kí­vánatos. Nemcsak a monda­nivaló szürkül el velük és általuk, hanem a nyelvi for­málás is. A szókincs szegé­­nyítésében is ludasok lehet­nek. Nyelvhasználati ké­nyelmességből csak az idézett nyelvi alakulatokat hallhat­juk és olvashatjuk a külön­böző felszólalásokban és je­lentésekben. Állításunkat igen gazdag példatárunk is erősítheti. Az egykettőre kifejezést fel­válthatják ezek a nyelvi fom­ák: rendkívül rövid idő alatt, nagyon hamar, igen gyorsan, hirtelen, késedelem nélkül, sebtiben stb. Az egy­re-másra ebbe a rokon ér­telmű szósorba illleszithető bele: folytonosan, szakadat­lanul, nem válogatva; átlag­ban, gyors egymásutánban stb. A sportnyelvből átvett egyből az újabb divatszavak közé sorolható. Miatta ezek a tartalmas és kifejezőbb szóalakok ritkábban jelent­keznek: kapásból, azonnyom­ban, rögtön, rögvest, várat­lanul, azonnal, késedelem nélkül, tüstént, legottan, mindjárt stb. A rádió adásából idézett egy az egyben szókapcsolat helyett inkább ezekből a nyelvi formákból válogat­tunk volna: teljesen, egészen, tökéletesen, mindenestül, változtatás nélkül stb. Az egyre megy nemcsak a társalgási nyelvben jelent­kezik igen gyakran, hanem a költői nyelvhasználatban is. Példáink is ezt tanúsít­ják : „Még cáfolható tán a hír. Egyre megy” (Illyés Gyula: Közügy). — „És to­lult hullámhegyre hegy: /szeret? nem szeret? Egyre megy” (Lakatosi István: Há­rom kép). Ezt az állandósult nyelvi formát is helyettesíthetik ezek a rokon értelmű kife­jezések: mindegy, nem szá­mít, se nem oszt, se nem szoroz, ugyanaz, semmiben sem különbözik; megegyező, azonos stb. Olykor használ­hatunk ízesebb szólár formá­­kat is az egyre megy kikap­csolása céljából. Csak egy­két jellemző példát bizonyí­tásul: Egyet fúj vagy hajt, mint a pereces; egyik kutya, másik eb; egy fészekből való stb. Dr. Bakos József A nevelés-, az oktatásügyről beszélve hajlamosak vagyunk arra, hogy igen szőrmentén kezeljük a kényes kérdéseket a meglévő, a hathatós megoldást sürgető gondokat. Ezek közül emelünk ki most egy nagyon lényegest. A tanítók, a tanárok szólnak ugyan erről, de csak akkor, ha az újságíró némaságot ígér. Hová tűnt a fegyelem...? Iskolai gondok közelről A sokféle nyilatkozatból készítsünk most egy rövid, de kifejező „leltárt”. Mi is a pillanatnyi helyzet? Úgy tűnik — kivételek persze jócskán akadnak —, hogy az iskolák egy részében megla­zult, felbomlott a rend, az elengedhetetlenül szükséges fegyelem. Ennek igazolására számos keserű példát idéz­hetünk. Ismerek olyan pe­dagógust, aki képtelen volt úrrá lenni az osztályban tá­madt ricsajon, zsivajon, ve­rekedésen. Tanácstalanul áll­dogált, erre a gyerekek vér­szemet kaptak, s most már vele játszottak fogócskát a padsorok között. Az egészben az a megdöbbentő, hogy fér­firól van szó, holott az „erő­sebb nem” képviselői álta­lában megbirkóznak a ne­hézségekkel, s határozott fel­lépésükkel csendet teremte­nek. Kendőzés nélkül Nem jellemző ez­t álta­lánosítani azért tévedés len­ne­­ a nőkre. Óráikon sor­ra hangzanak el a hatásta­lan figyelmeztetések, oly­annyira, hogy a diákok meg­mosolyogják, semmibe ve­szik ezeket. A következmény? Vége a tekintélynek, mert az illetők sírva hagyják el a tantermet, s rohannak az igazgatóhoz, valamiféle men­tőövet remélve tőle. Létezik még egy közbeeső megoldás: kérik az ellenőrző könyvet, s az amúgyis foglalt szülő­ket terhelik a gyerekes jel­legű, az önmaguk tehetet­lenségéről árulkodó naiv be­jegyzésekkel. Az eszükbe sem jut, hogy ilyenkor al­kalmatlanságukról állítanak ki nagyon is hiteles bizo­nyítványt. Tévedés ne essék: nem mellőzhető az iskola és az otthon közötti kapcsolat­­teremtés. Ezt szolgálhatja az előbb említett füzet, de csak akkor, ha az ifjak testi és szellemi fejlődésével össze­függő fontos megjegyzések­ről, közös akciókról van szó. Elgondolkodtató okok Mindebben a fő ludas az erélytelenség. Ennek számos összetevője akad. Az egye­temek és a főiskolák a fel­vételi vizsgákon mindmáig nem mérlegelik, nem kutat­ják a pályaalkalmasságot, holott ez rendkívül megha­tározó mozzanat. A bajt csak tetézi az, hogy a gyakorló iskolákban töltött idő során, a tanárjelöltek nem kapnak ízelítőt — ezt semmiféle ren­delkezés nem írja elő —, a fegyelmezés műhelytitkaiból, holott az idősebb, a tapasz­taltabb nevelők ezekkel az ötletekkel szívesen szolgál­nának. S ha már a módszer­tannál tartunk, akkor em­lítsük meg azt is, hogy igen sok hallgató nem sajátítja el — módja sincs rá — a lebi­lincselő, a színes, a változa­tos, az ízes anyagközlés for­télyait. Nem túlzás, ha azt mondjuk, ezen áll, vagy dől a sikeres „szereplés”. Aki nem rendelkezik ezekkel a „színészi” kelléktárhoz ha­sonló eszközökkel, az bizony csak téblábol, kapkod, s belenyugszik a szinte tör­vényszerű kudarcba. Erre nincs semmiféle mentség, senki sem hivatkozhat arra, hogy a lányok és asszonyok képtelenek­­ erre. Az annyira óhajtott eredmények persze csak akkor születnek meg, ha mindenki nap mint nap felkészülten lép az osztály­ba, ha nem feledkezik meg az állandó önművelésről, ha lépést tart a tudományok legújabb eredményeivel, ha a szellemiek bőséges tárházá­ból válogathatja ki a pilla­natnyi helyzetnek legmeg­felelőbb részleteket, s eze­ket az életkori sajátosságok­hoz mérten tolmácsolja. Az ilyen nevelők óráira eszten­dők, sőt, évtizedek múltán is emlékeznek az öregdiákok, s hálásak azért az útravaló­­ért, amit pályájuk során sokoldalúan kamatoztathat­tak, ami formálta karakte­rüket, alakította, finomítot­ta gondolkodásmódjukat. Enélkül nincs, nem lehet — pedig ez a cél —: nevelőis­kola. A szárnybontogatók érdekében Az előbb soroltak egyben már jelzik a tennivalókat, megjelölik azt az egyedül járható utat, amelyen ha­ladva a ma még aggasztó bajokat felszámolhatjuk. Természetesen nem egyket­tőre, hanem fokozatosan ha­ladva. Nagyon sokat tehetnek azok a tantestületek, ahol nem ilyen viharosak a kö­rülmények. A régen dolgo­zók, a munkájukat hivatás­nak tekintők, az eddiginél jobban felkarolhatják a pá­lyakezdőket, a szárnybonto­­gatókat: ők ugyanis igénylik a támogatást, akkor is, ha ezt nem hangsúlyozzák, ha ezt nem kérik, mert attól tartanak, hogy önérzetük csorbulna. Ha egyenrangú partnerként kezelik őket, ha bölcsebbek megértésével kí­nálják a „mankókat”, ak­kor megjegyzik az okos ja­vaslatokat, s egy-egy sajá­tos helyzetben ki is próbál­ják azokat, méghozzá to­vábbfejlesztve, gazdagítva. Érdemes ezen eltöprengeni, mert a tét nagy: az annyira óhajtott, a most még lazuló rend és fegyelem léte, a ne­velő, oktató tevékenység mind hatékonyabbá formá­lódása. .. Pécsi István Jogértelmezési lábjegyzetekkel Új közgazdasági, jogi A közgazdasági és jogi szaki­rodalomban több újdon­ság jelenik meg az év utolsó heteiben a Közgazdasági­ és Jogi Könyvkiadónál. Elsősorban elméleti és gyakorla­ti közgazdászoknak szól Bauer Tamás Tervgaz­daság, beruházás, ciklusok címmel megjelenő monog­ráfiája, amely a három fon­tos területen összegezi az új elméleti eredményeket. Da­vid Clifton és David Fyffe amerikai szerzőpáros kézi­könyve, a beruházási tanul­mánytervek készítésének és elemzésének módszereit fog­lalja csokorba. Stark Antal műve a­­ tervgazdálkodás el­méleti­ alapjaival, a magyar tervgazdálkodás rendszeré­vel, a gazdasági szabályozás könyvek eszközeivel, a pénzügyi po­litikával foglalkozik. E­örsi Gyula és Gellért György szerkesztésében meg­jelenik a Polgári Törvény­­könyv magyarázat című munka. A hazai jogi iroda­­lomban egyedülálló vállal­kozás a PTK hatályos sza­bályainak értelmezésén túl ismerteti és elemzi a bíró­sági­ gyakorlatot is. — Mit szól ehhez? Már megint kifolytak a gyerekek az iskolából. — Na ne mondja! És hogy történt? — Állítólag nem csukták be rendesen a kaput. Azt mondják, legalább egy osz­tály kifolyt az utcára. — Szép dolog. Tudja, az én fiaméknál, hogy oldották meg, hogy elférjenek a gye­rekek? Emeletes padokat csináltak. Egy régivágású, magas teremben három gye­rek is elfér egymás fölött — Ez igen. De várjon csak! Hogyan tanítják őket? — Emeletes tanárral. A főiskolák már rá is álltak a képzésükre. Jövőre az egyik szak a gúlaformálás lesz a tanárképzőkön. —Az én fiam iskolájában másképp csinálják. Minden helyiséget osztályteremmé alakítanak. — Ne vicceljen! A mi is­kolánkban öt éve nincs la­boratórium, és a szakköri szobában a nyolcadik­­ ta­nul. — Szakköri szoba... jön nekem ilyenekkel. A fiamék­nál átalakították az illemhe­lyeket is. Szorosan préselve száz gyerek is elfér a volt férfi vécében. — Na de hogyan, szóval mi van, ha valakinek még­is. .. — Nagyon egyszerű. Min­den pad háttámlájára egy zacskót szerelnek, úgy mint a repülőgépeken. Most ment ki egy delegáció Amerikába, hogy tanulmányozza a PA­­NAM zacskóit. Állítólag azok újra felhasználhatók. — Hát... ez még mindig jobb, mintha buszoztatnák. A kollégám kislányát min­dennap leviszik egy szabol­csi faluba tanulni. — Szegény gyerek. — Bár ki tudja... Most tervezik, hogy napközit ren­deznek be a buszon... Na­pi öt órát utazik a gyerek, ezalatt tanári felügyelettel megtanulja az anyagot. — Hm. Mi lenne, ha még messzebbre vinnék? Rögtön leadhatnák a nyolc órát is útközben. — Ide figyeljen. Ez nem is rossz ötlet. Csak... mi­nek menjenek olyan messze? Addig köröznek Budapes­ten, amíg véget nem ér a tanítás. Fel kell szerelni a buszt tornateremmel, mos­dóval, szaktermekkel, szak­köri szobával, magnóval, ve­títővel, és mondja, kinek fog hiányozni az a vacak iskola? — Senkinek. És még so­kat köröznie sem kell an­nak a busznak. Elég ha két­szer átmegy a Lánchídon és az Árpád-hídon, máris letelt az idő. — Tudja mit? Ha a busz egy helyben állna, meg le­hetne spórolni a vezetőt. — Fel kell tenni bakra, hogy el ne guruljon. — Igen. És téglával szi­getelni, hogy ne fázzanak té­len a gyerekek. — Rá lehetne tenni né­hány emeletet. — Na, látja? Megtaláltuk a megoldást. Minél több ilyen buszt kell építeni, és rögtön nem lesznek olyan zsúfoltak az iskolák. Tótisz András NÉPÚJSÁG, 1981. december 6., vasárnap Nagy díjak kis tétért? Napjainkban divatossá vál­tak a különböző fajta vetél­kedők, így hát természetes, hogy a televízió is igyekszik kielégíteni az ilyen jellegű igényeket. Elég csak a Kap­csoltam, valamint a Lehet egy kérdéssel több? című programokat említeni. Ez önmagában jó, s a baj nem is az alapötlettel, hanem a kivitelezéssel van. Ezek a műsorok ugyanis akkor töl­tenék be hivatásukat, ha a játékon, a pillanatnyi szóra­kozáson, a kikapcsolódáson túl hasznos tudnivalókkal, maradandó ismeretekkel vérteznék fel a nézők jelen­tős részét. Ezzel azonban az esetek többségében adósak maradnak, s épp ezért szok­ványossá, modorossá, olykor kisstílűvé formálódnak. Hi­ányzik belőlük a folyvást újat adás, a frissítés szán­déka. Az is tény, hogy a nyer­tesek jó néhányszor könnyen — közrejátszik ebben a mű­sorvezetők túlzott liberaliz­musa is —, érik el a kitűzött célt, a színes tévét, illetve a tízezer forintos jutalmat. Nem kívánjuk a Sass József remek táncdalfesztivál-paró­­diáját idézni, ezért más pél­dára hivatkozunk. A lelki­­ismeretesen dolgozó tanítók, tanárok nagy része még egy élet koronájaként sem kapja meg a kiváló pedagógus ki­tüntetést, amellyel tízezer forint jár. Épp ezért nem helyes kis tétekre meggon­dolatlanul nagy díjakat pa­zarolni. Emelni kell a mér­cét, s az okító versengéseket tegyék több fordulóssá, buk­tatókban, nehézségekben gazdagabbakká. Ha ez nem megy, akkor maradjon a já­ték, annak öröméért, a nyilvános szereplés lehető­ségéért, s valamennyiünk művelődéséért... (pécsi) Bántó baki Jókai igazi mesélő, a va­rázslatos történetek vérbeli bűvésze, olyannyira, hogy nemcsak a fantázia iránt fo­gékony fiatalokat, hanem a realista szemléletű felnőtte­ket is leköti. Zsurzs Éva ren­dezői tolmácsolásában külö­nösképp, hiszen a képi meg­fogalmazás kiiktatja a ro­mantikus alkotó stílusának esetenkénti terjengősségét, bőbeszédűségét. Az író A névtelen vár című regényé­ben is elszakad a valóságtól, de ha a történeti tényekhez. Molnár Gál Péter, a forgató­könyvíró azonban ezzel sem törődik, mert Napóleont az első részben már akkor császárként említteti a rend­őrség szolgálatában álló bá­rónő kémkedésre kiképzett kislányával, amikor még „csak” első konzul volt. Hi­ányzott volna a gimnáziumi történelemórákról? Lehet, s ez eddig magánügy, ám ha milliók előtt vizsgázik alapvető ismeretekből, akkor bántó baki, olyan vétség, amelyre már a diákok is felszisszennek... Bubi (P) Becenév akkor születik, amikor az egyéniségről — akár gyerekkorában és akkor a leginkább­­s színesebb kép alakul ki környezetében, mint amit a nevével érzékel­tetni tudnak, így Bubi még­ ­ ma is az a zenész, akit az ország közönségének a tévé most, csütörtökön egyórás műsorában tett rokonszen­vessé. Köznapian Beamter Jenő­­, a hetedik évtized szemüveggel nézett hori­zontján; egyéniség, színes, gazdag élet birtokosa, akitől az együttérzést nem lehet megtagadni, amikor zenei pályájáról — és ami ezzel egyet jelent — az életéről beszél. A tévé úgy gondolta, hogy Bubi munkahelyére baráti beszélgetést hív össze, író­kat, zenészeket, színészeket, művészeket, színházi szak­embereket, szóval a szóra­kozás és a szórakoztatás olyan művelőit, akik Bubi bará­tainak tisztelhetik magukat. * Az elegáns vagy kevésbé elegáns „szereplőknek” az lett volna a feladatuk, hogy Bubi, azaz Beamter Jenő, pesti polgár, kitűnő zenész méltatását, stílszerűen, úgy, ahogyan erre a barát és a megértő művész képes. Ez sikerült kevésbé! Mert Bubi, a budapesti, belvárosi éjszakai élet szó­rakoztató zenésze, nemcsak egy Schlagwerkes, aki dobol, vibrafonon játszik, olykor énekel, zenét szerez, emlé­kezik. Több ennél. Mert az élete, amit a majdnem sem­miből, többször a szerencse oltalmából virágoztatott ki újból, hogy zenébe és barát­ságokba kapaszkodhassék. Bubi olyan egyéniség, akit ma többszörösen, többszörös okból kell megbecsülnünk. Mert hisz abban, amit csi­nál, szereti az egész életé­vel, érti azt, amiért lelkese­dik. És ez az egyéniség azt is elviseli, ha a hozzá mér­ten zenei és emberi mércé­vel törpécskébbek beveszik magukhoz „közbezenélni”, mint valakit, aki — talán nem is koránál fogva — a könnyűzene professzoraként inkább csak a hátsó ajtón jut be az országos nyilvá­nosság lámpái elé. Egy ér­tékrendet mutatott most meg ez az ember. Kár lenne nem odafigyelni rá. Még az elszólásaira is! Ködetető (farkas) Hiába küzdött hát Vitrai — a szfinxeket nem sikerült megénekeltetnie ... Hiába gyürkőzött, nem árulták el a titkot. Hiába veselkedett neki újra meg újra. Ismétel­te, pontosította a nézők „te­lefonjait” a hat óriás (Sze­pesi, Krizsán, Mészöly, Me­­zey, Nyilasi és Radnai) csak sejtelmesen mosolygott, hol egymásra, hol a tv előtt ülők arcába. Hiába „fordította le” a magyar kérdéseket a ma­gyar futball, magyar anya­nyelvű „tábornokainak”, azok mintha nem is értet­ték volna... Mikor aztán a szövetségi kapitány kifakadt és a televíziós fociközvetíté­sek riporterét keményszívű­­séggel, mostohasággal vádolta meg, már alig-alig láthatták egymás arcát a beszélgetés részvevői. A stúdióban kö­vér, szinte áthatolhatatlan, piszkosszürke köd gomoly­­gott, sőt át is szivárgott a készülékek képernyőin a csa­ládok otthonaiba. A csütörtök késő esti Fórum adása közben többen fuldokoltak a tehetetlen dühtől és a csalódástól. A részvevők olyan mesteriedő kerülték meg a kérdéseket,­ vagy feledkeztek meg azok érdekesebb részeinek meg­válaszolásáról, hogy az már élményszámba ment. Ezt ködrágásnak vagy ködevés­nek hívják. Amikor pedig millióknak tálalják az ilyen légnemű vacsorát, azt köd­­etetőnek nevezik. (szilágyi)

Next