Népújság, 1983. január (34. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-29 / 24. szám

NÉPÚJSÁG, 1983. január 29., szombat Gyermekrajz- és játékkiállítás Kecskeméten Kecskeméten a Szórakaté­­nusz Játékműhely és Múze­um országos pályázatot hir­detett Petőfi Sándor születé­sének 160. évfordulója alkal­mából , a költő verseinek és életének egyes mozzana­taihoz kapcsolódó rajzok, játékok készítésére. A beér­kezett 3200 alkotás közül a legszebb 330-ból kiállítást rendeztek, s a legsikeresebb 36 mű szerzőjét egyéni dí­jakkal jutalmazták. A kiállí­tást március 15-től Kiskő­rösön is bemutatják. Kecskeméti tanulók a kiállításon (MTI Fotó : Karáth Imre felvétele — KS) Nyitott kapukkal Szülők az iskolában Amikor egy lakótelep meg­épül, még csak panelházak, utcák, boltok, parkok meg­tervezett, pontosan­ kivitele­zett tere. Életet, lelket csak a beköltözők, az ott élő em­berek lehelnek bele. Ám ah­hoz, hogy igazán közösségi élet szülessék, hogy egy új városrész ne legyen „alvó lakótelep”, megfelelő köz­­művelődési lehetőséget is te­remteni kell. Az egri Cse­­bokszári lakótelepen — bár napról napra fejlődik — meglehetősen szűkösek ez adottságok, így született meg az ötlet a 6-os számú álta­lános iskolában: nyissák meg a kapukat, teremtsenek mó­dot arra, hogy enyhítsenek az elszigeteltségen. Több a szabad idő — Elhatározásunkat moti­válta az a tény, hogy a kö­zösségi nevelés rendszerébe beillik a lakókörnyezet is — szögezi le beszélgetésünkkor dr. Kovács János, az iskola igazgatója. — A pedagógiai feladatok megoldása is kön­­­nyebb, ha nem zárjuk ki a szülőket, hanem épp ellen­kezőleg : részvételt, segítsé­get várunk tőlük. A szabad szombat bevezetésével meg­nőtt a szabad idő is: tartal­mas, értelmes eltöltése egy­ben a közösséggé formálás lehetősége is.­­ Az iskola épülete al­kalmas különböző rendezvé­nyek megtartására. Hogyan szervezik meg a környékbe­liekkel a találkozásokat? — A családlátogatások, a fogadóórák során kiderül, mi a szülők kívánsága. Mi az, amiben az iskola segít­het, s mi az, ami iránt a lakótelepiek érdeklődnek, így indítottuk el a Szülők fóruma előadássorozatot, amely nagyon népszerű. Fog­lalkozunk a kisiskolások munkára nevelésével, a ser­dülőkor kérdéseivel. De szó esik e beszélgetéseken a mű­velődésről, a szórakozásról vagy az egészségnevelésről, a testnevelésről is. — Várják, hogy a szülők beleszóljanak az iskola ne­velési feladataiba? — Épp ezért hoztuk létre a minifórumot, amelyen az iskola vezetősége, a szülők képviselői és gyerekek is részt vesznek. A fegyelmi helyzetről, a táborozás meg­szervezéséig mindenről szó esik itt. Mi több, a tantestü­let nevelési értekezletére is hívtunk meg szülőket. Mozi az aulában Közművelődési intézmény híján az iskolában olyan programokat találnak ki, amelyekre a szülők is eljön­nek a gyerekekkel. Az aula például igen alkalmas film­vetítésre. A rendszeres „út­törőmozi” mellett játékfil­meket is vetítenek. Több együttes is szerepelt már az iskolában. Sikere volt a Boj­torjánnak, a Kalákának, de fellépett a Hököm­ Színpad is. Már szervezik a kulturá­­lis seregszemlét, vers- és prózamondás, ének és nép­tánc kategóriában. A bemu­tatóra meghívják a szülő­ket, hozzátartozókat , min­denképp említésre méltó egy érdekes kezdeményezés: a fiatal pedagógusok színját­szókört alakítottak. A Főnix legutóbb Örkény István egy­perces novelláiból összeállí­tott műsorát mutatta be a felnőtteknek. Dobó Katalin, az iskola úttörőcsapatának titkára sze­rint a mozgalmi élet is al­kalmat ad a kapcsolattartás­ra. — A csapatvezetőség ter­vet készített, így született meg az „Egy család — egy őrs” ötlete, s örülünk, hogy nem zárkóztak el tőle az emberek. A gyerekek egy­­egy őrsi foglalkozást csalá­doknál tartanak meg, s mint tapasztaltuk, igen hangulato­sak ezek az együttlétek. Hét végén egy család nyolc-tíz gyereket is elvisz kirándul­ni, vagy együtt mennek mo­ziba. Családok tornacipőben A 6-os számú iskola egyet­len olyan a megyében, ahol uszoda is van. Emellett tor­naterem, több szabadtéri sportpálya. — Ragyogó lehetőség... — Élünk is vele, — mond­ja az igazgató. A területi népfronttal és a vöröske­resztes alapszervezettel kö­zösen megszerveztük a hét­végi programokat. Nem volt nehéz, mindig akadt öt-hat melegítős apuka, aki foci­zott a gyerekekkel. Most a hét­végekre megnyitottuk a sportudvart, játékokat, fel­szereléseket adunk a felnőt­teknek, gyerekeknek. Évente több alkalommal megszer­vezzük a Családok tornaci­pőben vetélkedőt, amely egy­re népesebb. A legközeleb­­bire már négy iskolából ne­veztek be a „család-csapa­tok”. A városi szabadidő­parkba legutóbb nyolcszáz gyereket vittünk ki, a kü­lönböző ügyességi versenye­ken a szülők is részt vettek. S ha itt a tavasz, bené­pesülnek a sportpályák is. Kispályás focimeccsekre, röp­labda- és kosárlabda-mérkő­zésekre invitálják a felnőt­teket. (mikes) Galéria a fotónak Csütörtökön Budapesten a Váci utca 7. szám alatt meg­nyílt a Fotóművészeti Ga­léria. Ez az első olyan be­mutatóterem Magyarorszá­gon, amely fotóművészeti al­kotások kiállításával és mű­tárgyként való értékesítésé­vel foglalkozik. A Fotóművészeti Galériát a Fővárosi Fotó Vállalat és a Képzőművészeti Alap Ki­adó Vállalata közösen hoz­ta létre, a Magyar Fotómű­vészek Szövetségének támo­gatásával. A működtető szervek képviselői elmondot­ták, hogy a galéria fő fel­adata a kortárs magyar fo­tóművészet alkotásainak be­mutatása és árusítása, de a kiállítási programban sok, ma már klasszikusnak szá­mító — és a közönség által kevéssé ismert — fotótárlat megszervezése is fontos sze­repet kap. A bemutatóteremben meg­vásárolható fotóalkotások korlátozott példányszámban készülnek, s minden mű hordozza az alkotók névje­gyét, s a másolat számát. A fotográfia negatívját letét­ként a Fotóművészeti Ga­léria őrzi. A későbbiekben — a tervek szerint — az eredeti kópiákat közgyűjte­ményben helyezik el, így biztosítva, hogy több pél­dány ne készüljön a műből. A galériában a kiállításokhoz kapcsolódó katalógusok és plakátok mellett fotóalbumo­­kat, könyveket, naptárakat, képes levelezőlapokat árusí­tanak. A Fotóművészeti Galéria nyitó kiállítása széles körű válogatás a hazai alkotó­­művészek anyagából: 73 szerző 578 műve érkezett a bíráló bizottság elé, ebből 36 alkotó 105 képét fogad­ták el. A távolabbi célok között szerepel, hogy eredeti, fotó­­történeti értékű művekkel is gyarapítsák a galéria kíná­latát. f. Közművelődés a kitérőgyárban A vetélkedőket szeretik a legjobban Talán már a gyöngyösiek is elfelejtették, hogy az Euró­­pa-hírű Vidróczki táncegyüt­test, és a jelenleg Játékszín név alatt működő színjátszó­csoportot a város MÁV Kité­rőgyártó Üzemében hozták létre az 50-es években. Ab­ban az időben fontos népmű­velői feladat hárult erre a két amatőr csoportra az üzemben, és a városban is. Ez is azt bizonyítja, hogy az ilyen jellegű munka nem a közművelődési törvény után indult meg a mátraalji tele­pülés első szocialista nagy­üzemében. — Tavaly félmillió forintot költöttünk közművelődésre — mondja Kelemen Árpád igazgató. Ebből százezret ad­tunk a már említett két együttesnek, melyeket azóta a városi tanáccsal közösen működtetünk. Ezt az össze­get a MÁV központi kereté­ből kaptuk — teszi hozzá. Majd így folytatja: igaz, ma már ezekben a mi dolgozóink közül csak néhányan vesznek részt. — Újabban már sokkal szélesebb körű a kulturális tevékenységünk — veszi át a szót Gyenes Imre, a gyár 1978-tól működő közműve­lődési bizottságának titkára. Elsősorban a brigádokban indult meg a pezsgés... Eb­ben nagy szerepe van an­nak, hogy régebben a kollek­tívák vállalásait nem ellen­őriztük, sokan megvették a színházjegyeket és beragasz­tották a naplóba, de nem mentek el az előadásra. Most viszont számon kérjük tőlük ezeket. Minden hó­napban — a helyi művelődé­si központ programfüzete alapján — javaslunk egy­két színházi, mozi és TIT- előadást, s ezek alapján ve­télkedőt szervezünk. Mi is elcsodálkoztunk rajta, hogy mennyivel érdeklődőbbek lettek dolgozóink. Presztízs­­kérdésnek tekintik az egy­más előtt való jó szereplést. Nemcsak részt vesznek az eseményeken, de utána is néznek például egy-egy író életének, elolvassák a többi műveit is. Ennek köszönhe­tő, hogy a városi vetélke­dő döntőjében, melyet a na­pokban rendeznek, a Lenin és Bánki Donát szocialista brigádunk is ott lesz. Azon­kívül, hogy az üzemi selej­tezők szinte mind a kilenc­­száz dolgozónkat megmoz­gatják, hasznosak ezek azért is, mert a kérdéskörök szé­les skálán mozognak, s nö­velik az általános műveltsé­get. — Ez mind dicséretes, de a szervezett oktatás iránt is ilyen nagy az érdeklődés? — kérdeztük az igazgatótól. — Többen tanulnak kö­zépiskolában, s tavaly még egyetemre járó munkatár­saink is voltak, de ők már megszerezték a diplomát. Jelenleg 83-an vesznek részt a MÁV által szervezett tan­folyamokon és párttagjaink nagy része marxista egyete­men, vagy szakosítón képe­zi magát. Fájó pont viszont, hogy 136-an még nem végez­ték el az általános iskolát. Főleg a segédmunkások, az idős korúak közül kerülnek ki. S mivel három műszak­ban dolgoznak, és aki reggel hazamegy, aligha jön vissza délután az iskolába. Eddig minden évben volt itt kihe­lyezett általános iskolai ok­tatás és abba sem tudtuk bevonni őket. Annál jobban örülünk annak, hogy szak­­szervezeti tanfolyamok részt­vevőinek számottevően nőtt a politikai aktvitása — folytatja az igazgató. Példá­ul a Társadalmi kérdések című szemináriumokon nem­régiben a lakáskérdést tag­lalták, s parázs vitára is sor került. De fontosnak tartjuk a brigádvezetők fel­készítését is a napi felada­tokra, melyet az Időszerű kérdések című tanfolyamon végzünk. Úgy tudjuk, hogy a tava­lyihoz hasonló összeg áll rendelkezésükre az idén is közművelődési célokra. Re­méljük, ez nemcsak az úgy­nevezett szinten tartáshoz elég... — Négyezerötszáz szépiro­dalmi és kétezerötszáz mű­szaki könyvből álló biblioté­kánkat — ahová több mint százan rendszeresen bejár­nak — bővíteni szeretnénk — mondja Gyenes Imre. Tovább folytatjuk az üzemi szintű tanfolyamokat és a vetélkedőket. Segítjük azo­kat, akik a munkakörükhöz kapcsolódó képesítést kíván­ják megszerezni a középis­kolában vagy főiskolán. Akikkel terveink vannak, még plusz munkaidő-ked­vezményt is biztosítunk. Tehát az idén is csak fél­milliót fordítanak kultúrára a kitérőgyárban. S mint a jelek is mutatják, ez sem kevés, ha jól gazdálkodnak vele... Homa János Utak, keresztutak XVI/1. Százhúsz év művészete Utak, keresztutak címmel kezdjük közölni Koczogh Ákos tanulmányát — IS részben. A sorozat — miközben az újko­ri képzőművészeti irányzatok kialakulását, térhódítását, egymásra hatását tárgyalja — segítséget ad a mai tárlatlá­togatónak eligazodni az izmusok és stílusok dzsungelében. Az avatott tollú szerző százhúsz év képző-, építő- és iparmű­vészeti stílusait, irányzatait mutatja be, — utalásokkal a kor­szak egyéb művészeti — irodalmi, zenei stb. irányzataival. A művészek stílusteremtő törekvéseit, a hazai kapcsoló­dásokat és reagálásokat ismerhetjük meg a sorozatból. Má­ig ható stílusjegyek kialakulásáról, a modern művészetek forrásaitól napjaink neo-avantgarde törekvéseiig szó esik a modern művészetek megannyi lázadó, majd megszelídü­lő formájáról, építő- és leépülő korszakáról. A gazdag kép­anyaggal illusztrált sorozat élvezetes olvasmány laikusnak és hozzáértőnek egyaránt. Közízlésünk, úgy mondják, megállt Munkácsynál, Paál Lászlónál. Nem is rossz he­lyen. Semmivel sem ros­­­szabb, mintha a zene terü­letéről Erkel Ferencet em­lítenénk. az irodalomból Vörösmartyt, Madáchot, Pető­fit, Aranyt. Bárha Adyig, József Attiláig valóban el­érkeztünk volna! Tehát nemcsak úgy is látnánk a világot, ahogy ők, hanem beszédünkbe önkéntelenül beleszőnénk egy-egy soru­kat, gondolatukat. De idáig nem jutottunk el, és ezt tu­domásul kell vennünk. Most a Munkácsyék utáni nemze­déktől, Színyei Merse Pálék­­tól szeretnénk elvezetni olva­sóinkat napjainkig. Tudjuk, hogy sokan idegenkedve né­zik az újabb képzőművésze­teket, a „moderneket”, akik már régen a tegnapéi. A sok, nehezen nyomon követ­hető kísérlet, megbukott vállalkozás, a nemegyszer csak polgárt hökkentő ere­­detieskedés láttán — jog­gal. De nem mondhatunk egyebet: tudomásul kell ven­nünk, hogy jó száz esztendő múlt el azóta, amit még magunkénak hiszünk és száz esztendő művészete fe­lett csak úgy elnézni, átsik­lani a tudomásulvétel, a megértés, az átérzés kísér­letei nélkül értelmes, a tudatával élő ember számá­ra nem dicséretes. A szobrászok, festők, gra­fikusok, építészek — akik­ről elkövetkező sorozatunk­ban szó lesz — nem többek a többinél, mint ahogy még a múlt század elején is vél­ték, nem jósok, nem váte­­szek, csupán a szemük ér­zékenyebb, agyuk fogéko­nyabb, a képességük, tehet­ségük fejlettebb az átlag­emberénél. Hamarabb ki­tapintják, meglátják a szün­telenül változó világban az új értékrendet, a dolgok átalakulását, embernek em­berhez, a természethez, a világ egészéhez való viszo­nyát. Már régen benne élünk abban az új rendben, amire a művészek előbb felfigyelnek, figyelmeztet­nek, csak megfogalmazni nem tudjuk, amit élünk s látunk. „Kitől nincs messze az élet határa. Nem előre szeret nézni, csak hátra” — írta Arany János. Ez a ma­gyarázata annak, hogy miért a fiatalság veszi észre hama­rabb az újat, miért a fiatal­ság fogadja be a jó vagy rossz — most ne minősít­sünk —, de új művészi vál­lalkozásokat. A megszokás, a beidegződés nagy hatalom az ember életében. Megköt­és egyben erőt ad. Biztos támaszték a váratlan meg­lepetések ellen, mentsvár minden újban rejlő s át nem látható, veszedelem­nek vélt változással szem­ben. Kétségtelenül jó és szükséges, hogy olyan biztos művészi fogódzóink legye­nek, mint Munkácsy, Arany, Erkel. De még jobb és szükségesebb, hogy tovább­lépjünk Egry Józsefig, Ady Endréig, Bartók Béláig. S aztán megint tovább. Ehhez kívánunk segítséget adni sorozatunkkal, amely a mű­vészet útvesztőiben próbál eligazítani. Hozzátesszük, semmilyen, a hűséges tol­mács szerepét betöltő szö­veg, a sorainkat kísérő kép­mása nem helyettesítheti, pótolhatja az eredeti alkotá­­sok élményét, a közvetlen beszélgetést. Művészetek­re csak művészetekkel lehet nevelni: zenére zenével, iro­dalomra irodalommal, kép­zőművészetekre , szoborral, képpel — elmélettel kevés­bé. Nem vagyunk egyetlen múzeum prókátorai sem. De kevés ország bővelkedik annyi képtári, múzeumi lát­nivalóval, mint a miénk. Ma már falu, község is rit­ka, ahol ne találkozhatnánk művészetünk jeles alkotá­saival, hol kiállításon, hol múzeumban. Igaz, közben köztereinken igen sok se­matikus szoborral, belső te­rekben gyenge freskókkal, selejtes képekkel, falra erő­szakolt kerámiákkal. De hát éppen ez is egyik cé­lunk, hogy a silányt ne fo­gadjuk el értéknek, tudjunk hasonlítani, mértéket szab­ni. A mérték, a lépték, a vi­szonyítás lényege a folyama­tosság. A tegnapot viszonyít­juk a mához, nem a tegnap­­előttöt. Az idő az elmúlt században nagy lépésekkel rohant előre, több változást, meglepetést hozott, mint azelőtt bármikor, s követ­hetetlen gyorsasággal új és új művészi szemléletnek adott helyet. Következő írá­sunkban a tegnapelőttről indulunk el, tizenhat feje­zetben, hogy a tegnapon át eljussunk napjainkig. (Következik: a 2. A han­gulat művészete) Koczogh Ákos Pablo Picasso: Ihlet (1953—54)

Next