Népújság, 1983. június (34. évfolyam, 128-153. szám)
1983-06-11 / 137. szám
NÉPÚJSÁG, 1983. június 11., szombat Ki nem álmodott már korrózióálló és csekély fogyasztású autóról? Kétségtelen, hogy mind több műanyagot építenek be a gépjárművekbe, de az itt látható példa ellenére még sok megoldatlan kérdés vár a tudósokra. Japánból érkezett hírünk szerint lábszárral, lábfejjel és vállal működtethető gépkocsikat készítettek, hogy azok is élhessenek a gyors helyváltoztatási lehetőséggel, akiket eddig legfeljebb tolókocsiban szállítottak, összeállításunkból ezúttal sem hiányoznak a mindennapi autózás figyelmét érdemlő kérdései. összeállította: Pilisy Elemér Autóvezetés napszemüveggel Itt a nyár, és egyre több autóvezető visel napszemüveget. Divatból vagy hóbortból? Luxusból vagy védekezésből, a szemet bántó káprázással szemben? Kétségtelenül a szemüveg —, de csak az orvos által előírt szemüveg — arra szolgál, hogy látásunkat javítsa. Az orvosi szempontok különösen fontosak a gépkocsivezetőknél. Köztudott például, hogy a vastag keret leszűkíti a látómező területét. Aki egyébként vastag keretes szemüveget szeret viselni, annak gépkocsivezetéshez másik szemüveget kell használnia. Ennek kerete legyen keskeny, de legjobb, ha a szemüveg csupán felülkeretes kiképzésű. Így nem szűkíti a látóteret. Egyébként akinek jogosítványa előírja vezetéskor a szemüveg viselését, annak ajánlatos, hogy tartalékoljon a kesztyűtartóban egy pótszemüveget is. .Legalább olyan fontos biztonsági követelmény ez, mint, hogy rendelkezzünk tartalékégőkkel a gépkocsihoz. De mire jók az enyhén színezett napszemüvegek? Tapasztalatból tudjuk: sok vezető nem is annyira közlekedésbiztonsági szükségletből viseli, mint inkább divatból. Nem veszélyesek ezek a közúti forgalomban? Erre a kérdésre egy nyugatnémet kutatócsoport határozott nemmel válaszolt. Feltételként azonban kikötötték, hogy fényelnyelési képességük nem haladhatja meg a 10—15 százalékot. Csak azt ne gondolja senki, hogy ettől jobban fog látni! Ez a tévhit ugyanis veszélyes kockázatokra csábíthat. Senki se képzelje, hogy a napszemüveg megvédi a vakítástól, mert ilyen szemüveg még nincs forgalomban. Az enyhén színezett napszemüveg csupán olyan esetekben véd, amikor a fény visszaverődik az útfelületről. Ilyenkor sem lehet több a fényelnyelés 30—40 százaléknál. Fontos, hogy szemünket sohase kényeztessük el. Aki különösebben nem érzékeny, csak akkor használjon napszemüveget, ha a napsugárzás olyan erős, hogy az autópálya szinte „izzik a forróságtól”. Nálunk nyáron a déli és a kora délutáni napsütésben lehetnek ilyen fényviszonyok a Balaton körül. (A mediterrán országokban, ahová évente sok turista eljut, persze sokkal gyakoribb.) Ilyenkor a látóérzék nem képes alkalmazkodni a látómezőben uralkodó fénysűrűséghez (egyszerűen kifejezve: világossághoz), tehát olyan fénysűrűség áll elő, amely az átlagos napfényt jóval meghaladja. Ez a jelenség felléphet a napsütötte havas tájon is, ahol „szikrázik a hó”, gátakon vagy nagy vízfelületek fölötti hidakon, magas hegyekben és lenyugvó napsütésnél. De sohasem szürkületben, vagy éjjel! Némely megszállott napszemüveg-imádó vezető ugyanis még ekkor sem veszi le napszemüvegét. Nem tudják, hogy a mesterséges elzárkózás a fényhatás elől értelmetlen dolog, annál is inkább, mert a vezetőnek szüksége van minden információhordozó fénysugárra. A napszemüveg az autóban tehát csak annyiban lehet hasznos, amennyiben elősegíti a látásélességet, a megkülönböztetési érzékenységet, a kontrasztos látást, a fényhez és sötéthez való alkalmazkodást, a színkülönbségek érzékelését. ■ ( B. I. Biztonságban... Ez csak egy humoristának juthat eszébe: biztonsági öv a forró nyári utazásokhoz A Mátrai Erdő- és Fafeldolgozó Gazdaság gyakorlattal rendelkező FOGATGAZDÁT felvesz az Egri Erdészetéhez. Jelentkezés az Egri Erdészet vezetőjénél, FELNÉMET, Fűrészüzem mellett, telefon: 10-734. Fontos gazdasági érdek fűződne hozzá, hogy minél nagyobb számban szülessenek kisebb tömegű, megfelelően korrózióálló és csekélyebb fogyasztású személy- és haszonjárművek. E kívánalmak megvalósításának fontos eszközei a könnyűfémek és a műanyagok. Az alumínium fokozottabb alkalmazása a gépjárműveken kétségkívül csökkenti a jármű tömegét, s ezáltal kisebb lesz a tüzelőanyagfogyasztás is, ugyanakkor megmarad a jármű korábbi hasznos terhelhetősége (sőt bizonyos esetekben nő.) Ám nem szabad figyelmen kívül hagyni — vélik egyes szakemberek —, hogy az alumínium előállításához jóval több energia szükséges, mint a többi szerkezeti anyagokéhoz, ami valamelyest rontja az energiamérleget. Energiamegtakarítás azonban mindenképpen kimutatható. Nyugatnémet adatok szerint 1950-ben átlag 3 kg műanyagot építettek be egy személygépkocsiba, 1960-ban már 10 kg-ot, 1970-ben 40-et, és 1980-ban már a 100 kg-ot is elérte ez a mennyiség. És ezek a számok figyelmen kívül hagyják a szintetikus kaucsukféléket és a műszálakat, amelyekből kb. 50 kg található ma egy személyautóban (40 kg kaucsuk és 10 kg műszál.) A teherautóknál jóval nagyobbak az egyes modellek közti különbségek, ezért egységes adatokkal itt nem szolgálhat a statisztika, annyi azonban bizonyos, hogy ezeknél több műanyagot használnak fel, mint a személygépkocsik építésénél. Jó példa erre a képünkön látható nyerges vontató, amelynek vezetőfülkéje túlnyomórészt sajtolt műanyagból készült, s a gyártás szerszámköltsége kb. egyötöde, mint a hagyományos, teljesen acélból készülő vezetőfülkénél. A műanyag fülke legfőbb előnye, hogy korrózióállósága révén élettartama nagyobb. (KS) Gépkocsik a kar nélküli vezeték részére Lábszárral, lábfejjel és vállal működtethető gépkocsikat fejlesztettek ki Japánban a thalidomid-ártalom áldozatai és más testi fogyatékos személyek számára, akik nem képesek a hagyományos, kézzel működtetett gépjárművek vezetésére. Az új láb- és lábfej-működtetésű gépkocsik — az első Japánban kifejlesztett ilyen jellegű járművek — nemrégiben megjelentek a piacon is, követve a korábban kidolgozott modelleket, amelyeket olyan vezetők számára készítettek, akik elvesztették fél karjukat, vagy fél lábukat, avagy akik tolókocsihoz voltak kötve. Néhány éve árusítanak már Japánban olyan készletet, mellyel automata gépkocsik átalakíthatók mozgássérült vezetők számára. Azonban az utóbbi időkig Japán nem állított elő olyan gépjárművet, amelyet olyan személyek vezethetnek, akik egyik karjukat sem tudják használni. Eredetileg ezek a személyek nem is kaphattak vezetői engedélyt, azonban az a széles körű felismerés, hogy ezeknek a fogyatékos embereknek fokozott szükségük van a helyváltoztatásra azt eredményezte, hogy az elmúlt év júliusában módosították az idevonatkozó törvényt, lehetővé téve, hogy a testi fogyatékosok is megszerezhessék a gépjármű-vezetői jogosítványt. E változásra a japán gépkocsigyártók hozzákezdtek a testi fogyatékosoknak szánt gépkocsik kidolgozásához. Bár néhány prototípust autókiállításon már bemutattak, az új modellek most kerültek első ízben hazai piacra. A meglévő kis kocsikból átalakított modellek olyan berendezésekkel vannak ellátva, melyeket kifejezetten lábfejjel, lábszárral és vállal való működtetésre terveztek. A gépkocsigyárak saját járműveiket teljesen független modellként dobják piacra, ahelyett, hogy valamely szokványos típusnak olyan változatát állítanák elő, mely speciális felszereléssel van ellátva a karjukat használni nem tudó vezetők számára. Az új gépkocsiknak speciális szerkezetei vannak a vezetésre és a ki- és beszállásra egyaránt. Az ajtó kívülről lábbal nyitható ki. Az ajtó belülről való kinyitására és becsukására az ajtó belső falára, az autó kárpitjához közel nagy, lábbal működtethető szerkezetet szereltek fel. Az ajtózárat jobb vállal lehet kezelni, az érdes felület lehetővé teszi a gépkocsivezető válla érintésének könnyed felfogását. A gépkocsi gyújtás- és indítókapcsolóit a műszerfal alsó szegélyének közepére helyezték el és lábbal működtethető. Kormányzás: a vezető a bal lábát a kormánypedálra helyezi és a kívánt irányba vízszintesen elfordítja. A vezető jobb lábbal működtethető pedál lenyomásával válthatja a sebességet. Parkolás: A kézifék, melyet a vezető bal oldalán helyeztek el, a bal combbal működtethető. A fő féket olyan reteszelő mechanizmussal látták el, amely megakadályozza a gépkocsi lassú gurulását, amennyiben a féket állás közben kioldják. Az index-kapcsoló a vezető fejtámasza bal, illetve jobb oldalán található és kezelése fejjel történik. A gépkocsi világításkapcsolója, valamint az ablaktörlő és ablakmosó szerkezet az ajtó belső falán nyert elhelyezést és azokat a gépkocsivezető jobb válla működteti. A gépkocsi kürtje akkor szólal meg, ha a gépkocsivezető jobb lábbal lenyomja a kapcsolót. A biztonság kedvéért a gépkocsivezető ülését háromágú övvel szerelték, fel, mely automatikusan körülöleli a vezetőülésen helyet foglalót. Tekintettel arra, hogy egy testi fogyatékos személy nem valószínű, hogy ki tudja cserélni a defektes gumiabroncsot, a kerekeket speciális gumikkal szerelték fel, olyanokkal, melyekkel 60 kilométeres óránkénti sebesség mellett mintegy 100 kilométert lehet megtenni az abroncs defektje után. Az új modellek ára Tokióba való szállítással 2 millió yentől 2,4 millió yenig terjednek, 500 ezer yennel magasabbak, mint a standard modellek költsége, amelyekből ezek származnak. A Kavicsbánya Vállalat hatvani üzeme felvételre keres: Szállításvezetőt: középiskolai végzettséggel és felsőfokú szállítási vizsgával. Bányamestert: (művezetőt) műszaki technikumiégzettséggel. Mozdonyvezetőt: V—22-es Diesel-mozdonyra. Nehézgépkezelőt: T—100-as tológépre. Fizikai munkásokat: (lehet nyugdíjas is) akiket betanítunk szállítószalag-kezelőnek. JELENTKEZÉS A HELYSZÍNEN. 13 Apró kis „villámok” Egyik-másik gépkocsira földet söprő fémbetétes gumiszalagot szerelnek tulajdonosaik. Ezeknek a „villámhárítóknak” a feladata az lenne, hogy az autóról elvezessék az áramot, hogy kiszálláskor az ajtó vagy a kilincs ne rázza meg az utast. Ezeknek a védőeszközöknek azonban nincs megfelelő hatásuk. Menet közben a szalagok le-felcsapódnak, többet vannak a levegőben, mint az úttesten, így csak részben földelnek. A kilincs érintésekor kapott kisebb-nagyobb áramütést az elektrosztatikus feltöltődésből adódó kisülés okozza. A feszültsége meglehetősen magas, de az áramerőssége csekély, s az egészséges gyermekben, felnőttben kárt nem okozhat. Az ilyen áramütést azonban nem mindenki viseli egyformán. Azok, akik vezetés közben sokan izegnek-mozognak — a műanyag üléssel való súrlódás következtében — gyorsabban töltődnek fel elektromossággal. Kánikulában, ha megizzadunk, csökken a feltöltődés, miután a nedvesség levezeti az áramot. Természetesen nemcsak a műszálas ülések segítik elő a gyorsabb feltöltődést, fokozódhat, ha ruhánk is műszálas alapanyagból készült. Mitől keletkezik ez az áram? Ha két rossz vezetőt — ide tartoznak a műanyagok és az abból készült textíliák is — egymással szoros érintkezésbe hozunk és összedörzsölünk, akkor a feltöltődés megszakad, az elektronok az egyik anyagról a másikra áramlanak. Miután ezek az anyagok nem vezetik az elektromosságot, így nem folyhatnak az elektronok vissza. Ha e két anyagot egymástól eltávolítjuk — vagyis amikor a kocsiból kiszállunk —, akkor az egyik anyag pozitív, a másik negatív töltésű marad, és a kettő között elektromos mező képződik. A gyakorlatban ez a következőképpen megy végbe. Ameddig ülve maradunk, addig a töltések az érintkezési felületekhez kötődnek. Amikor az ülésről felemelkedünk, vagy ha a cipőnket a kocsipadról felemeljük, az ülés és a ruházatunk egymással ellentétes töltésű lesz. Ha viszont a kocsiból kiszállunk, akkor a ruhánk elektromos töltése az ember testén s a talajjal érintkező cipőtalpon keresztül kisülhet. Az elektromos töltés kisülhet a jármű fémszerelvényeinek érintésekor is. Kiszálláskor tehát, mielőtt még az útra tennénk a lábunkat, az egyik kezünkkel fogjuk meg az ajtó keretét. Ekkor ugyanis a felhalmozódott elektromos töltés a nagy kiterjedésű kéz felületén át távozik anélkül, hogy észlelhető áramütés következne be. Több más, saját magunk által kikísérletezettt fogással is elkerülhetjük a kellemetlen ütést keltő apró kis „villámokat”. B. I. GOMBATERMELŐK, FIGYELEM! Laskagomba termesztésére alkalmas átszövetett alapanyag szövetkezetünk gombatelepén 420,— Ft/g áron kapható. Megkeresésére a termeléssel kapcsolatos tájékoztatót postafordultával a megadott címre megküldjük. „ARANYKALÁSZ” MGTSZ, SAJÓVÁMOS, gombaüzem.