Népújság, 1985. augusztus (36. évfolyam, 179-204. szám)

1985-08-26 / 199. szám

4. F­av hét KÉPERNYŐL­E jf IJCl • * • ELŐTT Tétova közelítés Az ezerarcú valóság regi­­mentnyi témát kínál feldol­gozásra. Valamirevaló alko­tó számára ennél aligha lé­tezik izgalmasabb, feleme­­lőbb feladat. Annál is in­kább, mert az emberek vár­ják, hogy szembesítsék őket a hétköznapok elgondolkod­tató tényeivel, értékelendő konfliktusaival. Ebből származik a penzum nehézsége is. Ebben a sze­repkörben ugyanis kudarcot szülő vétek lakkozni, féligaz­ságokon alapuló diagnóziso­kat készíteni, vitatható ki­utak­at ajánlani. A szerzők nehézségeit csak fokozza az, hogy szubjektív élményeiket az indulatok torzítása nélkül kell formá­ba önteniük. Az utóbbi nem sikerült Sárosi Istvánnak, aki nem hivatásos író, aki a Magyar Televízió drámai főszerkesz­tősége által meghirdetett no­vellapályázaton tűnt fel, kétségkívül figyelemre mél­tó munkájával. Egy vidéki város nagy kór­házának életébe pillantha­tunk be a Zsákutca című film révén, amelyet Málnay Levente rendező segített for­­gatókönyvvé mintázni, illet­ve képernyőre vinni. Számá­ra is szimpatikusnak tűnt a főhős, a tehetséges, az am­biciózus, a hamisítatlan hu­manizmustól sarkallt pá­lyakezdő orvos, aki fokoza­tosan rádöbben, hogy főnö­ke illetve annak felesége középszerű szakemberek, s nem érdekli őket, csak hi­vatali előmenetelük, illetve annak elvtelen biztosítása. Ezért hallgattatják el a jó szándékú javaslattevőket, emiatt zsákmányolják ki a rajzoló ifjak adottságait, ter­mészetesen saját céljaik el­érése érdekében. Találkozhatunk a pitiáner cezarománia, a szellemi be­­szűkültség majd­hogy teljes és hiánytalan természetraj­zával, az egyéniség igazi ér­tékeit feladó megalkuvás korképével. A kérdéskör valamennyi­ünket érdekelt, hiszen ilyen kártékony­­ figurákkal több munkakörben találkozunk. Épp ezért lett mindenki kri­tikus nézővé, olyan szemlé­lővé, aki elégedetlenkedik — méghozzá indokoltan — a kérdéskör tétova megközelí­tése miatt. Ezért nem értet­tük a jót akaró ifjú doktor bizonytalankodását, s az öt­letgazda megtorpanását. Va­lószínűleg az erőteljesen egyéni impressziók, az átélt összeütközések befolyásol­ták cselekményszövését. Mintha megriadt volna az igazi riadalomtól, a hús-vér­re menő csatározások han­gulatának felvillantásától, a megoldást is jelző zárás ki­dolgozásától, az igazi, a fel­emelő katarzis légkörének megteremtésétől. A vállalkozás mégis dicsé­retes, hiszen milliók igény­lik a jelen jelzéseit. Akkor is, ha ezek — mint a mos­tani is — olykor zsákutcá­ba torkollanak. Érdem a ne­kilendülés is, mert az ese­tek egy részében folytatást sejtet. S ez jóval több a semmi­nél . . . Pécsi István Filmek titokzatos világokról Amikor az ember egy aránylag jó, Távol-Keleten készült filmmel találkozik, mindig elcsodálkozik azon, hogy miért más bolygókon keresik mostanában a kü­lönlegességeket. A Csillagok háborújánál sokrétűbb, ele­venebb világot láthattunk a Vihar a hegyen című alko­tásban, amely hongkongi ké­szítésű. Egyszerű titok áll az előző megállapítás mögött: egy­egy kultúra évszázadok vagy évezredek alatt formálódott azzá, ami: belső logikája, szabályrendszere van. olyan, amelyet a legcsiszoltabb el­me sem képes kitalálni. Az íróasztalnál, esetleg stúdiók­ban kiötlött társadalmak sok­kal jobban emlékeztetnek az európai civilizációra, mint egy olyan mű, amely más gondolkodásmódban fogant. Nem művészi munkáról volt itt szó: elég közepesre sikeredett az általunk látott film. Fő célja az volt, hogy bemutassa azt a harcmodort, amelyet vallási és egyéb okokból alakítottak ki Ja­pánban és Kínában. Ennek az a lényege, hogy tiltották a földműveseknek a fegyver­­ viselését, s a buddhizmus is síkraszállt az erőszak ellen. Ám mi van akkor, ha az embert vagy családját, eset­leg faluját támadás éri: ha mást nem, a puszta életet va­lahogy meg kell menteni. Kézzel, lábbal, bottal: az eszközök hiányából, a szük­ségszerűségből sajátos küz­­dési mód alakult ki. Mos­tanában divattá vált ez is, mint minden, ami a gazda­ságilag oly erős Japán felől jön: a trikókon halandzsa­­írásjelek ..olvashatók”, s büszkélkedésre ad okot, ha valamilyen műszaki beren­dezés a távol-keleti sziget­­országból érkezett. Mindenesetre szívesen lát­nánk máskor is hasonló tör­téneteket. Csak arra kell vi­gyázni, hogy a kereslet arra késztette az ottani filmké­szítőket is, hogy futószala­gon állítsák elő gyártmányai­kat. Abban, amit most lát­tunk azért volt még embe­ri töltés, indulat, számunk­ra értékesíthető tapasztalat. Átszűrődött valami a más­ság „spanyolfalán” is, s a néző érdeklődéssel figyelte a fejleményeket: a pergő ké­pek nem hagytak unatkozás­ra időt. Jól tette a televízió, hogy másnap egy olyan kínai rö­vidfilmet tűzött műsorra, amely a harcművészet egyik legjobb művelőjéről szólt. Jól kiegészítette ismeretein­ket a Li Liang-csie-ről for­gatott alkotás. Mindehhez ellenpontként szolgálhatott a Királyi harc a napért című angol mű, amely Peter Shaffer kitűnő színműve alapján készült. Egy sokkal tartalmasabb sztori tanúi lehettek a né­zők, akik vállalták, hogy kedden késő estig fennma­radnak. Itt egy letűnt civi­lizáció végnapjai elevened­tek meg: a spanyol Pizarro az inkák hatalmas birodal­mát verte szét, pár száz em­berével. A Magyar Televízió nyilvánvalóan a divatnak hódolt azzal, hogy fő mű­soridőbe azt tette, amely­nek nagyobb keletje van: „épeszű embert” érdekelhet-e egy olyan kultúra, amelynek csak faragott kövek hirdetik emlékét? A másik. ott, Tá­vol-Keleten pedig, technikai „úthengerével” gyűri maga alá a világgazdaságot... Gábor László A Országos tanácskozás Egerben A Ho Si Minh Tanárképző Főiskola ad otthont ma és holnap a felvételi előkészítő bizottságok középiskolai fe­lelős tanárainak. A harma­dik országos tanácskozáson többek között megvitatják a közép- és felsőoktatás kap­csolatát, a FEB politikai je­lentőségét, valamint a kö­zépiskolai tanárok ez irányú, időszerű feladatait. A részt­vevők a két nap során kü­lönböző szekcióüléseken vesz­n­ek részt. Holnap délután összegezik az elhangzott ja­vaslatokat és a tanácskozás tapasztalatait. NÉPÚJSÁG, 1985. a­ugusztus 26., hétfő Száraz György, a közíró Végtelenül bonyolult vi­lágunkban nehéz közírónak lenni, azaz közös ügyeink­ről szóló, közérdekű, közös­ségi tartalmú cikkeket, ta­nulmányokat írni. A „köz­író” szó számunkra most persze, több, mint a (szótár szerint ugyanazt jelentő) pub­licista. Az a „köz”, amelyre gondolunk: a nemzet egésze, az írás pedig több közvetlen aktualitásnál, hosszabb tá­vú érvénye van, ha tudniil­lik igazi író műveli. Az ilyen közírói feladatnak, közössé­gi megbízásnak nem könnyű eleget tenni . . . Száraz György közíró a javából: minden újságcikke, esszéje, tanulmánya közér­dekű. Nagyon is mai kérdé­sekre ad friss választ. E kérdések jó része épp mai­ságából következőleg „ké­nyes” kérdés, ráadásul ne­hezen megválaszolható, mert nehéz belátni mind a köze­li mind a távoli útvonalat, amin haladnunk kell, hiszen jóformán lehetetlen egy­szerre magunk elé nézni és a távolba tekinteni. Egy-egy író mindig önmagában ala­kítja ki, amivel maga is a közöshöz hozzájárul. Miként teheti? Ha szintén figyelem­be veszi azt, ami a közös­ség lelkében épp kialakuló­ban, ami a levegőben van, és amit magában­ magunk­­ban egyaránt rendezni kell. Mi az, ami a lelkek fi­nom rezdüléseire való fi­gyelmen, az írói ösztönön, az önnön lelkiismerettel való egyeztetésen kívül szüksé­ges, és egyáltalán lehetővé teszi az ilyen „közírói” te­vékenységet? A történeti szemlélet! Mondhatnám azt is: marxizmus—leninizmus, de ez itt túlságosan általá­nos lenne, lévén követel­mény. Alkalmazásának mód­ja lehet egyéni. Száraz György saját történelmi szemléletének köszönheti, hogy a köz­ a nemzet dol­gait, köztük legkényesebb ügyeit távlatban láthatja, s ez az, ami a mai választ is lehetővé teszi. Ezért kiemel­kedő személyisége irodal­munknak. Az volt már vagy tíz évvel ezelőtt, saját és sajátos kis rovatában, az Élet és Irodalomban, az ma is a Népszabadságban szü­lető hatalmas Erdély-esszé­­jében, az volt megannyi tör­ténelmi (de mára is tekin­tő) színművében, az a Lanc­­ránján-könyvvel vitatkozva, vagy az úgynevezett „zsidó­kérdés" megválaszolásában, a Pálffy Györgyről szóló. A tábornok (egyelőre szintén be­fejezetlen) monumentumá­ban, legutóbb pedig a Tör­ténelem jelenidőben hatal­mas kötetében összegyűjtött nemzedéki emlékezésben, vi­tairat-sorozatban, színházi cikkekben, nagy magyarok (Benjámin, Illyés, Kádár Já­nos, Semmelweis, Szabó De­zső) arcképvázlataiban, to­vábbá negyvennyolcról és tizenkilencről, a NÉKOSZ- ról és oktatásügyről szex­ről és terrorizmusról szólva és mindennél inkább a szom­széd népekkel való „közös dolgaink” vizsgálatában. Jó pár éve nincs a magyar iro­dalomban, aki ily nehéz kér­désekkel, ily keményen né­zett volna szembe, s ily ha­tározott, helytálló — ne fél­jünk kimondani — pártos válaszokat adott. Az ember elkezdi olvasni Száraz György szövegét és fölvon­­ja a szemöldökét: már me­gint mit vállalt, aztán szin­te kajánul figyeli — hol fog megbicsaklani, hol törik meg eszméinek vonala, hol torzul a szemlélete, hol csuk­lik el a hangja, nem. Szá­raz György diadallal vágja ki magát a gondolatok és ellentmondások szövevényé­ből és csengő szóval mond­ja ki közös igazságainkat. K. N. I. Száraz György portréja (Fotó: MTI—KS. reprodukció) Fotósok, táborban Lüktető rockzenére úsznak át egymásba a két Kodak­­karusszel vetítőgép diái. A természet legömbölyítette kövek rusztikus formáihoz kitűnően klappol a zene, amelyre lassanként New York emberkéz alkotta cso­dái következnek. Felhőkar­colók és hidak, az éjszaka fényei és a nappal nyomo­rúságos árnyai követik egy­mást, majd a zene csillapul­tával szinte észrevehetetlenül váltanak vissza a természet alkotta vad formákba. Eifert János és Jung Zseni egye­sült államokbeli útjának em­lékei, egyben a bánkúti fo­tós alkotótábor résztvevői­nek feladatai is: különféle vélemények ütköznek ahhoz, hogy a zene és a képsor mi­nél tömörebben, minél töb­bet mondjon nézőinek. A diaporáma címe: Hard rocks, azaz: kemény kövek . . . Ez a foglalkozás talán jel­lemzi azt a szemléletet, amely az egyhetes fotósto­vábbképzés mindennapjaira érvényes. A célkitűzésekről Borkutiné Murányi Márta, a Miskolc Városi Művelődési Központ munkatársa be­szélt: — 1980-ban került sor a közel 200 ezres nagyváros hét művelődési intézményének összevonására, azokra a műhelyekre, amelyeket a ta­nács anyagi támogatásával működtetnek. Ezzel mód nyílt arra, hogy az addig szétszórtan működő szakkö­rök egységes irányítás alatt, a felkészültséghez jobban igazodó személyi és technikai feltételekkel működjenek. Azok­ tehát, akik kedvtelés­ből fényképeznek, Halmai László irányításával ebből az együttműködésből született azután a ma már országo­san elismert fotógaléria, és a műhelymunka tapasztala­taiból benyújtott pályáza­tunk elnyerte a KISZ KB rendszeres anyagi támogatá­sát is. Ma már szakköri for­­­mában éppúgy dolgoznak fiatalok és kezdők, mint klubkeretek között, illetve kísérleti stúdióban a hala­dók. Ezek az eredmények ad­ták a bátorságot ahhoz, hogy meghirdessük az általunk szervezett, első országos fo­tóstábort. Ez ideális körülmények kö­zött­ a Justitia síklub bán­kúti turistaházában létesült. Nemcsak szállást, élelmet biztosítottak itt a résztvevők­nek, de fekete-fehér labor is rendelkezésre áll az ered­mények ellenőrzésére. Sőt, akik színes diapozitívot ké­szítenek, azoknak is ott a laboratóriumi háttér. Az egyetlen Heves megyei részt­vevő Földvári Zsolt, gyön­gyösi fényképésztanuló, még­sem ezt dicséri elsősorban: — Nekem az alkotó jelleg tetszett meg leginkább! A részvételt ugyanis pályázat döntötte el. Azok kerültek be, akik a legjobb képanya­got tudták bemutatni. Van közöttünk takarítónő és ku­tatólaboratóriumi dolgozó, de valamennyiünket össze­fűz az a szándék, hogy mi­nél jobb képekkel térjünk haza. Erre minden lehetőség megvan, a néha 30 kilomé­teres fotótúrákon is kelle­mes a hangulat. A szakmai programok nem kötelező ak­­tusok, hiszen mindenki ked­ve szerint vesz részt sztereó­­vetítésen vagy Végvári Lajos tanár úr előadásán — az aktképek és a természet kap­csolatáról. Kitűnő a szerve­zés is, és az is nagy vonz­erő, hogy Jung Zseni és Ei­fert János személyében mű­vészi erejű és egyben rend­kívül magabiztos, szakmai tudását szívesen megosztó táborvezetőink vannak. Igen­, a program e két té­ma körül csoportosult: a női test szépségét fényképezők Nóra személyében avatott modellt kaptak segítőtársul, és a természet is teljes pom­pájában várja a vágyakozó fotósokat. A táborvezetők maguk is részt vesznek azo­­ kon a túrákon, ahol a ter­ mészetbe komponált képek készülnek, instrukcióikkal se­gítik a gátlások feloldását. Úgy azonban, hogy az álta­luk követett munkamódszer ne minta legyen, csak egy lehetőség a sok közül. Ei­fert János így beszélt erről: — Olyannyira vigyáztunk arra, hogy ne kényszeresük kényszerpályára a fotósokat, hogy otthoni munkatársain­kat, modelljeinket nem is hoztuk el. Így magunk is most kényszerültünk kapcso­latteremtésre a modellel is, a társakkal is. Az eddigi négy nap, úgy tűnik, igazol­ta a módszer helyességét. A szilvásváradi tájfotók, a Nagymezőn készült lipicai­portrék a könnyebb felada­tokat jelentették. Dolgoztunk azután barlangban is, és egy órára a fotósok vehették bir­tokukba modelljükkel a ta­polcai barlangfürdőt. Úgy hiszem, hogy a jövő tavasz­ra tervezett miskolci kiállí­tásra igen jó anyag gyűlik össze ezen a napsütéses au­gusztusi héten. Ebben egyetérthetünk : már a tábor első napjaiban is — ősrégi fotóshagyományt föl­elevenítve — sor került a pályamunkák egymás közöt­ti csereberéjére. Ugyanakkor a zsűri tagjai vállalták azt is, hogy az ő képeik is ott szerepeljenek a válogatá­son ... Enélkül a nyíltság, vállalkozókedv nélkül ne­héz lett volna ilyen sikerű tábort megszervezni. Kőhidi Imre Wagner Ferenc képe (Sopron): Hajnal Adamecz Kálmán: Körkapcsolás Üllői út: Langyos szellő lengedez .. . Friss pázsit il­lata száll... Készítik puha fészkük a madarak a vén to­polyafán . .. Lüktetve hul­lámzik a viadal. . . Apró, fe­kete ember rója útját tanács­talan, mintha élete értelmét keresné .. . Feszítik keblük a kapuk, telten, büszkén .. . Megyeri út: Ez az átkozott szél! A fiúk szemébe veri iz­zadt hajukat! Förtelmes bűzt köpködnek a kémények! A fenébe a madarakkal! Rep­ked a bőr! Bíró úr, bíró úr! A franc, aki megeszi... Kispest: Hatalmas szimfó­niát zeng a szélzenekar! Pre­lúdium. a javából! Fúgaként futamodik a labda! Verebek tercelnek a kottaként feszü­lő drótokon ... A karmester pauzát int, hogy aztán for­teként hasogassák fülünk a hömpölygő taktusok! Hárfa­ként rezegnek a hálók . . . Fáy utca: A szél jobbegye­­nessel arcunkba vág! Pank­­rátorként tépi a huszonkét vérmes medve üstökét! Dü­hödt oroszlánként gyúrják­­gyömöszölik egymást a tata­min! Bodicsekre leszorítása return! Micsoda ütközet! A mérkőzésvezető ippont érő dobással kihajít egy palac­kot! Pattog a pakk ide-oda! Delcsev-szaltóval a ketrec felé repül, és Oerter diszko­szaként landol . .. Fehérvár: Az égiek megint kibántak velünk! Bántja a szél ezeket az aranyos fiúkat! Ferikém. Fercsikém. Fecó­­kám! Barátom! Kedves nő­vérem! ...Drága, jó bíró sporttárs !Édes, egyetlen ítész! Hová tette azt a két szép szemét ?... Nagyerdő: Esik az eső . . . Kinézek az ablakon . . . El­nézést . .. Fú­j a szél... Az eredmény: kettő—egy, a ja­vamra . .. Belepillantok a jegyzeteimbe . . . Bocsánat . . . Nulla—nulla az ellenfél­nek. . . Gól! Gól!... Előve­szem a szabálykönyvet... Pardon . . . Bedobás .... Nem tudják, miért hullámzik a pályán a víz, és miért van a játékosok fején sapka? Érthetetlen . ..

Next