Heves Megyei Hírlap, 1993. április (4. évfolyam, 76-100. szám)
1993-04-28 / 98. szám
HÍRLAP, 1993. április 28., szerda Az Audi is megérkezett Kína és Dél-Afrika után Győr Az Audi AG az új motorgenerációk részegységeit gyártó üzemet létesít Győrött. Franz-Josef Kortum, az Audi AG elnöke mind Magyarország, mind az Audi cég számára mérföldkőnek minősítette a szerződés-aláírási eseményt. Elmondta: több mint 100 lehetséges telephelyet vizsgáltak meg, s azért döntöttek Győr mellett, mert a gyártáshoz ebben a régióban találták a legmegfelelőbb feltételeket. Kínában, Dél-Afrikában működő vegyes vállalataik mellett a magyarországi a harmadik külföldi érdekeltségük, ahol 35 milliárd forintos invesztíciót valósítanak meg 1998-ig, három lépcsőben. Erre a célra vásárolták meg a Rába Rt. 100 ezer négyzetméteres, félig kész csarnokát, opciós szerződést kötöttek további területvásárlásra, s a Rábát bízták meg, hogy fővállalkozásban fejezze be a létesítmény építését. Az Audi elnöke hangsúlyozta: szeretnék igénybe venni a magyar háttéripar szolgáltatásait, s a magasan képzett magyar munkaerőt akarják foglalkoztatni az üzemben. A termelés 200 dolgozóval a jövő év közepén indul, ugyanis akkorra végeznek a beruházás első ütemével. Az elnök végül annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a motorgyár, az Audi és Győr kapcsolata a régió fejlődésének lehet a motorja. A pénz a sportkasszába vándorol Elfüstöl a Forma- Camel, Malboro, John Player Special, Gitanes, Cigarettamárkák, amelyek a Forma-1 kocsikon virítanak. A nagy dohánygyárak nem milliós, hanem százmilliós nagyságrendben költenek a száguldó cirkuszra, mert ez nekik megtérül a reklámban. A versenyistállóknak pedig ez a pénz jelenti a létalapot, ebből élnek. Éltek eddig. No de meddig? Az Európai Gazdasági Közösség Egészségügyi Bizottsága a dohányáruk reklámozásának teljes betiltását követeli. Számos országban már eddig is fel kellett tüntetni a cigarettásdobozokon: „A dohányzás káros az egészségre.” És bár közös EGK-döntés még nincs, Franciaország máris határozott: 1993. január 1-je óta tilos a sport területén a cigarettákat hirdetni. Ezzel máris veszélybe került a franciaországi GP megrendezése. A franciák lemondása alapján Ausztrália is gondolkodik, hogy hasonlóképpen betiltsa a cigarettareklámot. Ha pedig az EGK elfogadja a tiltásra vonatkozó ajánlást, egész Európából eltűnik a Forma-1. — Hallatlan, hogy a sportba belekeverik a politikát! Legrosszabb esetben majd Európán kívül tartjuk a versenyeket — nyilatkozta ezzel kapcsolatban Bernie Ecclestone. Francia politikusok más megoldást keresnek: 15 százalékkal akarják emelni a dohányáruk adóját, és a többletbevételt közvetlenül a versenysportnak juttatnák — a szponzoroktól elmaradó pénzek pótlására. Opel, BMW-motorral Csodák pedig nincsenek... Nincsenek? Már miért ne lennének?! Eddig minden autós tudta, hogy mi egy Opel. És azt is, hogy mi egy BMW. És most jön a csoda: Opel, de BMW-motorral. Az Opel dízelmotorja elavult, korszerűtlen. Ezzel ma már nem szabad egy korszerű autót felszerelni, rontja a hitelét. Egy új motor kifejlesztése rengeteg időbe és rengeteg pénzbe kerülne, a cserével azonban nem lehet várni. Ezért született a megállapodás, hogy az Omegát a BMW új, hathengeres dízelmotorjával (az 525 TDS erőforrásával) szereljék fel, ami ma az egyik legmodernebb, legtakarékosabb és legtisztább motor Európában. Kifejlesztője magyar származású, a Steyerben lévő BMW-motorgyár főmérnöke, dr. Anisits Ferenc. A motor jól beleillik az Omega palettájába: teljesítménye és végsebessége megfelel a 2 literes benzines motor alapkivitelének (115, ill. 130 LE, 200, illetve 205 km/óra sebesség). A gyártás 1994-ben kezdődik. Autósoknak tilos autózni Egy japán autóimportőr megtiltotta alkalmazottainak, hogy kocsival járjanak a munkába... Részben mert a tömegközlekedési eszközön a dolgozók tovább beszélgethetnek a munkájukról, részben pedig azért, hogy csökkenjen a közúti forgalom, és a vevőké legyen az utca. NÉGY KERÉKEN A Mazda új csodája: a 626-os Complex Diesel Ennyire még soha nem fájt a húcsi ! Ma már nem igazán jövünk lázba, ha elszáguld mellettünk az autópályán akár a legújabbnak számító autócsoda. Bezzeg néhány esztendővel ezelőtt, amikor még csak a jó öreg KGST-s csotrogányok uralták az utakat, boldogították gazdáikat, többéves várakozást követően. Most már csak pénz kérdése, hogy mikor és melyik márkakereskedőtől vesszük meg, amire csak vágyunk. Megvallom, engem sem túlzottan izgatott már a Mazda Hungary legújabb ajánlata, ami szerint tíz napig próbálgathattam a Mazda legújabb büszkeségét, a 626-os Comprex Dieselt. Amikor azonban megláttam az autót a cég budapesti, Hoffher Albert utcai telepén, s tudtam, hogy perceken belül beleülhetek, s a tisztesség határain belül azt csinálhatok vele, amit csak akarok: hát elállt a lélegzetem. Sőt azonnal eszembe jutott, hogy néhány évvel ezelőtt — s nem is az őskorban — ingem-gatyám odaadtam volna, no nem tíz napért, de tíz percért is, amit egy ilyen autóval kettesben tölthettem volna. Igen, kedves olvasó! Legyen Ön akár nagyon sokat próbált autós is, ez egy olyan járgány a titokzatos mosoly országából, ami biztos, hogy megdobogtatja a szíveket. Bár én sem vagyok már az az elájulós típus autóügyekben, azért a tesztút második ezer kilométerének kezdetekor is volt, hogy megcsíptem magam: vajon álmodom-e, vagy a valóságban is a 626-os gázpedálját nyomom...? Ez az autó egy valóságos áru. Kínálja magát, épp hogy csak nem beszél. Elegáns forma, színvonalas kidolgozás, és a japán kocsiknál megszokott sok-sok extra. Mindezek az azonnal megállapítható jellemzői. Belül egyszerűen fantasztikus kényelmet biztosít. Úgy éreztem, hogy azonnal levezetném a Párizs-Dakar — legendás nehézségekkel tarkított — távolságot oda-vissza, s akkor sem fáradnék el igazán. Igaz, a motor szépen megcsalt, merthogy nem engedte a szabályok betartását. Ismerkedtünk ugyanis hazafelé az M3-as autópályán, nézelődtem, fészkelődtem, s arra gondoltam, hogy jó lesz ez a sebesség így 100-120 kilométer/óra körül, merthogy a kocsit nem ismerem még, meg a rendőrök is fényképezgettek. Amikor mindez átvillant az agyamon, s rápillantottam a kilométermérő órára, szinte nem akartam hinni a szememnek. Ugyanis 170-nel mentem. Majdnem sikerült orrba rúgnom saját magam, úgy kaptam le a lábam a gázpedálról, mert erősen közeledtem egy hátulról lefüggönyözött, gyanúsan ácsorgó, messziről is matuzsálemi korúnak látszó Zsiguli felé... Mindezek után jutott csak eszembe, de hiszen én egy dízelmotor hajtotta autóban ülök. Igaz, Comprex-feltöltővel látták el. De mit is jelent ez tulajdonképpen? A Comprex-rendszer tökéletesen felhasználja az égési gázokat az energianyerésben, valamint a nyomóhullám-jelenséget. Ez egy olyan nagy hatásfokú szerkezetet jelent, amit kizárólag dízelmotorok számára fejlesztettek ki. Kitűnő üzemanyag-felhasználása mellett katalizátor nélkül is figyelemre méltóan tisztább a kibocsátott gáz. Valószínű, ennek is köszönhető, hogy bármit csináltam, a maximális fogyasztás 8,5 liter volt dízelolajból, 2,0 literes motornál. Mindezek után ez volt az első tesztautó, amit habozás nélkül megvettem volna, ha rajtam múlik. Tulajdonképpen csak akkor keseredtem el, amikor megláttam az árát, a 2,4 millió forintot. Habár, ha azt veszem, hogy a hasonló felszereltségű, de közel sem ennyire korszerű — ám tény és való, nagyon népszerű — Audik ennek a duplájába kerülnek, akkor azt kell mondanom: nem is drágák. Sajnos, nekem igen... így, mint minden jónak, ennek is vége szakadt egyszer, s valójában fájt a szívem, amikor a Mazda Hungary telepének mosójában búcsút vettünk egymástól... Kis Szabó Ervin A Mazda 626-os szériája a luxusigényeket is kielégíti Drága a csók a drágával Olaszországban új büntetési szabályzat lép életbe. Egy csók vezetés közben, vagy a vezető zavarása a kilátásban — 50.000 líra büntetés. A hölgy átkarolása, a vezető mozgási szabadságának korlátozása — 100.000 líra. Ha ezalatt még a biztonsági övét is lecsatolja valaki, további 50.000 líra a bírság. Drága a szerelem az autóban! A Swatch-autó késik A tervek szerint a svájci Nicolas Hayek, a Swatch órák feltalálója a VW-vel közösen gyártotta volna a Swatch-autót, a szupermini, olcsó, városi kocsit. A VW visszalépett, mivel 1995-re számít a Chico névre keresztelt saját kisautója világrajövetelére. Hayek most a többi autóóriással, az Opellel és a Forddal tárgyal. Se nem kicsi, se nem nagy kocsik Amikor megpróbálták kateorizálni az autókat, kitalálták a impakt autó fogalmát, amin általában az 1500 köbcenti feletti és 2000 köbcenti alatti motorral épített kocsikat értik. A németek mindent a Golfhoz mérnek, annyira, hogy nem egy helyen már ezt a kategóriát nem is kompakt osztálynak, hanem Golf osztálynak nevezik. A franciáknak három, ebbe a sorba illő kocsijuk van: a Citroen ZX, a Peugeot 306 és Renault 19. Ezek közül a Renault motorja 1800 köbcentis, a másik kettő 1600 köbcenti lökettérfogatú. Minden összehasonlításban sok a szubjektív, egyéni ízlést tükröző vélemény, de a számszerűen mérhető értékek — mint például a gyorsulás, rugalmasság, végsebesség, fogyasztás, zajszint, fékút — egyértelműen azt bizonyítják, hogy a mérési pontosságon belül alig van különbség a három kocsi között (bár a Renault-nál a 200 köbcenti többletrugalmasságban némi előnyt jelent). Ami pedig az egyéni igényeket, elvásárokat illeti? Mindegyik meglehetősen kényelmes, jó útfekvésű, megfelelő felszereltségű kocsi — bár meg kell jegyezni, hogy a francia kocsik egyelőre nem is gondolnak az utast védő légzsákra, és az ABS is csak felár ellenében kapható. Viszont a színezett üveg, az osztott hátsó ülés és a magasságban állítható kormány szériatartozék. A Renault még ennél is többet ad: elektromos ablakemelő, központi zár, magasságban állítható vezetőülés nem egy típusnál az alapárban benne van. Néhány érdekesebb műszaki adat: azonos teljesítmény (88 LE) mellett a maximális forgatónyomaték a legnagyobb a Renault-nál, a Peugeot-é 5 százalékkal, a Citroené még további 5 százalékkal kevesebb. A sűrítési arány a legalacsonyabb a Citroennel (9,0:1), míg a másik kettőé valamivel magasabb (9,6, illetve 9,7:1). A legrövidebb kocsi a Peugeot, 5 milliméter híján 4 méter, a Citroen 7,5 centivel, a Renault újabb 7,7 centivel hosszabb, de így is csak 4,16 méter hosszú. Összességében azt kell mondani: mindenki egyéni ízlése szerint választhat, ha ilyen se nem nagy, se nem kicsi kocsira vágyik, hiszen lényeges eltérést nem lehet kimutatni a három „francia” között. (A tartósság kérdésére 10 év múlva visszatérünk...) A franciák egyik kedvence a Citroen ZX 9 Összeállításunkkal azoknak szeretnénk segítséget nyújtani, akik autóvásárlás előtt állnak, netán eladni szeretnének. A gépkocsik adatainak valódiságáért a kereskedők vállalnak garanciát. Hollex, Eger Isuzu Trooper 2801 Típus Évjárat 1990 Ár 1.850.000,Saab 9000 C0 1986 1.000.000,Ford Sierra 1989 850.000,FIAT Tipo TDS 1990 750.000,Ford Escort D 1987 470.000,Volkswagen Goll D 1985 469.000,Alfa Romeo 33 1986 400.000,Opel Corsa 1986 395.000,Renault 5 1986 315.000,Mercedes 2400 1980 380.000,Lancia Delta GT 1983 260.000,Porsche 924 1980 370.000, Skoda 120L Quattro Autóház, Miskolc 1987 145.000,Volkswagen Jetta 1980 129.000,Lada 2109 1991 430.000,Mazda 626 D 1986 550.000,Lada 2107 1988 265.000,FIAT Regata 1983 279.000,Wartburg Trans 1,3 1990 319.000,FIAT Croma 1989 890.000,Nissan Sunny 1,7 D 1984 213.000,Renault 5 1984 215.000,Négykerék Autócentrum, Miskolc BMW 324 1987 749.000,Daihatsu Hijet 1989 699.000,Seat Toledo 1,9 D 1992 1.100.000, Talbot Solara 1982 229.000,Audi 100 1978 119.000, Renault 11 1988 499.000,AR0100 1990 139.000,Lada 2108 1990 299.000,Skoda 120L 1988 119.000,BMW 316 1980 199.000,Suzuki Swift Sedan Suzuki-Sós, Hatvan 1992 1.100.000,Renault 9 D 1986 355.000,VW Jetta TD 1989 830.000,Peugeot 205 XR 1988 550.000,VW Golf GTI 1979 160.000,Alfa Romeo TD 1985 355.000,Polski FIAT 1983 53.000,BMW 525 1966 150.000,-