Heves Megyei Hírlap, 2011. szeptember (22. évfolyam, 204-229. szám)

2011-09-12 / 213. szám

* 14 HORIZONT védelem az ár ellen Gravitációs vízlevezetést tervezett Barócs János - Kilátástalan volt a küzdelem az ár ellen - Lazult a munkafegyelem, ezért a tömegbe lövettek MIÉRT HALT MEG ÖZVEGY ÁRVA ANNA? Hogyan tévesztheti össze a népi emlékezet Barócs János főmérnököt Árva Anna földműves-özveg­­­gyel? A válasz egyszerű: száz év távlatában kön­­­nyen összemosódnak az egykor fontos történelmi események. Szuromi Rita Nagyvonalú mecénás volt, szülő­földjének templomát és az egy­házközséget nyugdíjba vonulá­sa után is támogatta. Tagja volt az Erdélyi Magyar Közművelő­dési Egyesületnek, nem melles­leg szabadságharcos és kiváló mérnök. A hét végén Barócs Já­nos tiszteletére emlékparkot is avattak Sarudon. Barócs János Áporkán született 1826. január 23-án. Az áporkai egyháztörté­neti krónika feljegyezte, hogy a Barócs család hat férfitagja 1764 előtt költözött a településre Ko­márom megyéből, de hogy me­lyik községből, az utólag már nem állapítható meg. A fiatal Barócs János középis­koláit Kunszentmiklóson és Kecskeméten végezte, mérnöki minősítést a budapesti egyetem mérnöki fakultásán szerzett 1846-ban. Ezután Tiszafüreden mint tagosító mérnök működött a szabadságharc kitöréséig, mi­kor is az utászokhoz mint köz­ember soroztatta be magát, s vé­gigharcolta a szabadságharcot. A szerencsétlen temesvári csata után látva, hogy már minden el­veszett, letette hadnagyi rangját, s parasztruhába öltözve a Gyulá­nál táborozó orosz hadseregen keresztül gyalog szülőföldjére, Áporkára bujdosott. A fiatal műszaki embert 1851- ben a Szolnokon székelő tiszai osztálymérnökségnél szintén napidíjas mérnökként alkalmaz­ták, s e minőségben tervezte meg a karajenői és ughi átmet­szések munkáit, és részben azok végrehajtását is vezette. 1853- ban a Heves-Szolnok-Jászvi­­déki Társulat szolgálatába lépett, hol az összes munkálatokat úgy­szólván az első kapavágástól a végbefejezésig vezette. Barócs János mérnöki pálya­futása ekkortól válik igazán iz­galmassá és értékessé. A Tisza jobb parti településeinek vízren­dezése a Laskó torkolatától a Zagyva torkolatáig a Heves- Szolnok-Jászvidéki Tisza- és Belvízszabályozó Egylet hatás­körébe tartozott. A társulat tag­jait 1851-től kezdve folyamato­san foglalkoztatta a belvízmente­sítés műszaki terveinek kidolgo­zása. A terület első nagyobb víz­­rendezési tervét Barócs János, a Miért kellett a tömegbe lőni? a helyszínen sürgönykül­­dönc-vonalat állítottak fel, és gondoskodtak a munkások ellátásáról is. Ezer munkás­kéz dolgozott a katonaság, a csendőrség felügyelete alatt, minden harmadnap 1500 kiló kenyeret, 10-11 akó pálinkát, s több méter­mázsa szalonnát küldtek számukra. Elrendelték, hogy a kormány által küldött négy pontonhidat úgy szereljék föl, hogy azok élet- és va­gyonmentésre alkalmasak legyenek. A munkások azonban a kilátástalan küz­delmet látva egyre nyugtala­nabbak lettek. Erről a kora­beli sajtó így ír: „A vész kez­detén a föld népe is megtette kötelességét, bár egyes közsé­gekből karhatalommal kék lett a munkaerőt a helyszín­re meneszteni. De a munká­sok, kivált a beállott vihar alatt, látva az erőfeszítés si­kertelenségét, a huzamos, fá­rasztó munkában, s a nélkü­lözés közt hamar ernyedtek, s engedelmességet is megta­gadták annyira, hogy a rend helyreállítása, a munkához való kényszerítés céljából a felügyelő katonaság draszti­kusabb eszközökhöz volt kénytelen folyamodni, s egy ízben, mint halljuk, a lázadó nép közé sortüzet adni is kényszerült, melynek sajnos egy halott esett áldozatul ” társulat első igazgatómérnöke 1857-ben készítette el. A „Hely­zeti terve a csatornázandó J(ász)­­Kis-Éri határnak” című munká­jában a felszíni vizek gravitáci­ós vízlevezetését tervezte meg. A számítások és az elképzelések pontosságát mutatja, hogy a te­rület 30-35 évvel későbbi általá­nos vízrendezésekor ezek a ter­vek maradéktalanul megvaló­sultak. Közben egy, a társulat ér­dekeltségéhez tartozó csoportja 1878-ban megépítette az ország első belvízátemelő szivattyúte­lepét, a sajfokit. Mindez azonban nem bizonyult elegendőnek ah­hoz, hogy az 1876-tól kezdődő, a „megpróbáltatások időszaká­nak” nevezett évtizedben Sarud lakosai ne szenvedjenek a több­szöri bel- és árvízi elöntéstől. Mindez közrejátszott abban, hogy a társulat 1880. június 13- án megbízta Barócs János igaz­gató mérnököt egy, a területre vonatkozó egységes vízrendezé­si terv elkészítésével. Ezzel meg­indult a térségben is az egységes belvízszabályozás. A társulat e tervek alapján épí­tette meg 1888 és 1893 közt a legfontosabb belvízlevezető csa­tornáit 290 kilométer hosszan, és készítette el a hozzá tartozó szabályozó műtárgyakat. Ezen­közben földkinyerő gödörként keletkezhetett a Sarudon ma Barócs-gödörként ismert hely, melynek közelében készült el a főmérnök emlékparkja. A szakirodalom Barócs tevé­kenységéről a következőképpen ír: „Elismerésre méltó az a ha­talmas munka, amelyet Barócs János igazgató a vízrendezés ter­vezésében és megvalósításában kifejtett. A vízrajzi helyzet töké­letes ismeretében oldotta meg a külvizek különválasztását és ha­tározta meg a belvízrendszerek egyes öblözeteinek ma is helyes kialakítását.” A főmérnököt ezért a hatal­mas és és rendkívül pontos mér­nöki munkáért nyugdíjba vonu­lásakor, 1884-ben királyi koro­nás arany érdemkereszttel tün­tették ki, 1893. december 23-án pedig királyi tanácsosi címet adományoztak neki. A Gazdasági Mérnök című szaklap 1894. februári számá­ban a következő méltatást közöl­te az akkor már idős vezetőről: „Barócs János egész múltja szak­avatott, becsületes és kitartó munka hosszú láncolata.” A Tiszavidék belvízszabályo­zó főmérnöke 1905. szeptember 12-én Jászkiséren hunyt el 81 esztendős korában. Sírja ma Jászkiséren, emlékparkja pedig Sarudon található. a belvízszabályozó főmér­nök tetteiről a Gazdasági Mérnök című lap azt írja: „Ha végigtekintünk a Tisza völgyén működő mérnöki testületen, be kell ismer­nünk, hogy valóban Barócs János az, akit ily kitüntetés elsősorban megilletett, mert egy és ugyanazon társulat­nál töltött negyvenegy évi szolgálati ideje alatt a 168.520 kat. hold árterület megvédésére létesített 135 kilométer hosszú töltésvo­nal, a belvizek levezetésére szükséges 287 kilométer hosszú csatornák, a megkí­­vántató zsilipek, átereszek és szivattyútelepek mind az ő tervei és felügyeletei alatt készültek. Az a tény pedig, hogy az 1888. évi árvíz kivé­telével, mely egy nem a tár­sulás felügyelete alatt álló magántöltés szakadása ál­tal idézett elő katasztrófát, a társulat keletkezése óta min­dig meg tudta védeni annak területét az elárasztás ellen, azonkívül az annyi ellenté­tes érdeket képviselő érde­keltség közt mindig ki tudta egyenlíteni úgy a műszaki, mint az adminisztratív ne­hézségeket: fényes bizonyíté­kát adta nem csak kiváló szellemi képességének, de annak az erkölcsi és intel­lektuális erőnek is, mely kü­lönösen az 1876., 1879. és az 1881. árvizek súlyos meg­próbáltatásai közt biztosítot­ta a védelem sikerét. ” Barócs János mérnöki érdemei Zeneszó az áldozatokért. A Barócs János nevét viselő emlékpark, amelynek avatásán Gonda László (orgona) és Báder Ernő (hegedű) adott műsort. Kubikusok dolgoznak a töltésépítésen. Korabeli metszet. Az időskori Barócs János fotója Még Baross Gábor miniszter is közbeszólt a Baross Gábor vezette mi­nisztérium az 1888-as árvíz után rendeletet intézett a tár­sulathoz, amelyben megje­gyezte, hogy a Tisza vize - ez­úttal a társulati töltést szakít­va át - immár másodszor ön­tötte el a sarudi vidéket. Uta­sították a társulatot, hogy a töltésvonalat megnövelt mére­tekkel a valóban vízmentes magaslatokig hosszabbítsa meg, s a szükséges műszaki tervet a költségvetéssel együtt egy hónap leforgása alatt ter­jessze fel jóváhagyásra. HEVES MEGYEI HÍRLAP - 2011. SZEPTEMBER 12., HÉTFŐ Sarudon 1888-ban mindent magával sodort a Tiszáról érkező és a falura váratlanul rátörő, emberéletet követelő áradat Karócs János neve egybeforrt az 1888-as árvízzel, holott az utolsó gátszakadásos árvíz idején a térségben sem volt je­len. A XIX. század legnagyobb árvize a Tisza mentén 230 ezer hektárt, a Jászvidéki Tár­sulat területén 48 ezer hektárt borított el A víz a sarudi ha­tárban március 30-án tört ki. A közelgő tragédia nagyságát az Eger című lap 1888. márci­us 27-i számából már sejteni lehet. „A megye alispánját ki­riasztotta csendes odaadásá­ból azon hír, miszerint"a me­gyének több virágzó, s vagyo­nos községét a növekedő ár veszéllyel, sőt elpusztítással fenyegeti. Nem lévén olyan helyzetben, hogy maga a hely­színére mehessen, első jelen­tésre kiküldötte Martonffy László tiszti főügyészt Sarud­ra, hol a vízszabályozási mér­nökök a védgátak erősítésén már nagyban dolgoztak, s a főügyész mellé odarendelte Keleti Izsó kir. mérnököt is. ” Március 31-én minden erőfe­szítés ellenére Sarudra betört a víz, és magával sodorta a Malom közben tartózkodó 74 éves földműves-özvegyet, Árva Annát. A szakadás láttára mindenki hanyatt-homlok me­nekült, annak ellenére, hogy a katonaság határozottan fel­lépett a munkások és a köz­erő visszatartása érdekében. Az árvízi tragédiáról az Eger című lap április 3-i száma megdöbbentő képet fest: „Az ár az egészen elöntött Saru­don rohanó folyamként, még most is két ágban száguld to­va oly erővel, hogy a töltések körül megszorult hullámár he­lyenként 3-4 méternyi magas­ságra tornyosult fel. Az árté­ren, különösen Sarudon mű­ködő műszaki csapatok pa­rancsnoka már néhány nap előtt jelentette főhatóságának, hogy minden további erőfeszí­tés sikertelen, a további mun­kálatok nem csak eredményre nem vezetnek, de a csapat em­bereire nézve veszéllyel jár­nak.” A műszaki tanácsos úgy ítélte meg a helyzetet, hogy a szakadás eltömése közel egy hónapot venne igénybe, s ez­alatt a Tisza apadása valószí­nűleg megkezdődik, tehát nincs értelme az elzárást ilyen körülmények között erőltetni. Előterjesztése után a miniszte­ri biztost és a műszaki csapa­tokat visszahívták. Aktívan gyakorolta a közügyeket Karócs János nyugdíjazása után sem vált meg a köz­ügyektől, sőt szülőföldje, Aporka fejlődését nagyvona­lú mecenatúrával segítette. 1902-ben 200 koronával já­rul hozzá a templom orgoná­jának megépítéséhez, ám előzőleg is már többször na­gyobb összeget juttatott el az anyagi nehézségekkel küzdő egyházközsége javára. Halá­la előtt pedig úgy végrendel­kezett, hogy 1000 koronával segíti az 1885-ben alapított Erdélyi Magyar Közművelő­dési Egyesületet, amelynek tagja volt. t

Next