Heves Megyei Hírlap, 2019. augusztus (30. évfolyam, 177-202. szám)
2019-08-02 / 178. szám
2 MEGYEI KÖRKÉP HÍREK Sikeres honvédelmi tábor EGER A negyedik Hertelendy Gábor Honvédelmi Tábort szervezte meg a Heves Megyei Védelmi Bizottság Titkársága - tájékoztat a Heves Megyei Kormányhivatal oldalán. Az Egri SzC Kossuth Zsuzsanna Szakgimnáziuma, Szakközépiskola sportpályáján íjászkodást, kézigránátdobást, légpisztolylövészetet próbálhattak ki a fiatalok, Szolnokon pedig az MH 86. Helikopter Bázis mindennapjaiból és a harci helikopterek világából kaptak ízelítőt. Az egri várban megkoszorúzták a városban megalakított, s állomásozott katonai alakulatok emléktábláját, majd az 1552-es ostromról tanultak. Sz. K. Változik a buszok közlekedése HEVES MEGYE Az augusztus 10-i munkanap-áthelyezés, valamint az augusztus 20-i ünnep körüli napokon a menetrend szerinti helyközi és helyi autóbuszjáratok közlekedési rendje a következő: augusztus 10-én tanszünetes munkanap, augusztus 19- én szabadnap, augusztus 20- án munkaszüneti nap szerint közlekednek a járatok - tájékoztat a KMKK Középkeletmagyarországi Közlekedési Központ Zrt. Sz. K. Fotókiállítás nyílt Hatvan főterén HATVAN Amire büszkék vagyunk Hatvanban címmel nyílt fotókiállítás a város főterén július 22-én - adta hírül az önkormányzat. A Zöldülő város - piac-, könyvtár- és térfejlesztés című pályázat keretében meghirdetett fotópályázatra három témában lehetett jelentkezni profi és amatőr fotósoknak. A legjobb 24 képet nagyméretű molinón október 13-ig láthatják az érdeklődők a Kossuth téren. Sz. K. Kevesebb a nyomvályú, nőtt a teherbírás, a sima burkolat még álom A mellékutak állapota javult, a főutaké romlott Az elmúlt években zajlottak útfelújítások a megyében, de a főutak állapota a 31-es, a 33-as és a 21-es modernizációja ellenére is inkább romlott. Tóth Balázs szerkesztőség@hevesmegyeihirlap.hu HEVES MEGYE Némi javulás volt az utóbbi években a Heves megyei közutak állapotában, de így is az országos átlagnak felel meg az úthálózat műszaki minősége, a főutak színvonala pedig romlott is az utóbbi években, derül ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által közzétett adatokból. Az útfenntartó évről évre kategóriákba sorolja az utakat az egyes úthibák szerint, így értékelik azokat nyomvályússág, egyenetlenség, burkolatállapot és teherbírás szerint is. Megnéztük a 2013-as, a 2016-os és a 2018-as értékeléseket is. A legelső évből voltak fenn a legrégebbi adatok a közútkezelő weboldalán, 2016-ban kerültek az állami tulajdonú autópályák a Magyar Közúthoz, a tavalyi adatok pedig a legfrissebbek a felmérésben. Míg 2013- ban 1168 kilométernyi fő- és mellékút tartozott a közútkezelő Heves Megyei Igazgatóságához, addig 2016-ban már 1357 kilométer fenntartásáról kellett gondoskodniuk, tavaly pedig 1367-ről. A növekmény adódik az M3 két útpályájából és a kapcsolódó csomóponti szakaszokból, illetve az M25- ből. Ezek általában jó minőségű útszakaszok, így arányaiban javították a megyei közutak állapotát. A közútkezelő egyébként megkapott sok kerékpárutat is. A legkevesebb probléma a nyomvályúkkal volt, a megye útjainak kilencven százaléka ebből a szempontból jó, vagy megfelelő minőségű - azaz az autók kerekei által kijárt aszfalt mélysége nyolc milliméter alatti, csupán 1,6 százaléka kifejezetten rossz, 69 kilométer nem megfelelő, vagy rossz minőségű. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a főútvonalak kevesebb mint hatvan százalékának jó a minősítése, további ötödének pedig A legnagyobb javulás az utak teherbírásában van megfelelő, míg a mellékutak kilenctizedét ítélték jónak ebből a szempontból. 2016- hoz képest 2018-ban negyven kilométernyi, főleg mellékút lett nyomvályúmentes, míg a főutaknál négy kilométernyivel fogyott a jónak és megfelelőnek minősíthető útszakasz, bár nyolc kilométernyivel a rosszak hossza is csökkent, s került a tűrhető kategóriába. Az út egyenetlensége azt jelenti, mennyire hullámos, esetleg van megsüllyedve, vagy kiemelkedve az úttest, de nem a keréknyomokban. Ebből a szempontból a megyei utak 55 százaléka - 764 kilométer - jó vagy megfelelő, ami négy százalékpontos javulás öt év alatt. A főutak minősége sokkal jobb a mellékutakénál. Míg 2013- ban negyedét sorolták tűrhető kategóriába, s közel ennyi volt megfelelő, illetve jó, addig tavaly már 51 százalék kapott kifejezetten jó osztályzatot. A mellékutak minősége 2013-ban még meghaladta a főutakét, azóta viszont nem volt nagy átrendeződés, kicsivel csökkent a jó és a rossz utak aránya, nőtt a tűrhetőké. Megemlítendő, hogy 2016-ig harminc kilométernyi mellékút romlott le jelentősen, az azóta végzett felújításoknak köszönhetően lett a 2013-as viszonyokhoz képest tizenkét kilométernyivel több jó és négy kilométerrel kevesebb rossz minősítésű mellékút a megyében. A burkolat állapota továbbra is kritikus. Mindössze 254 kilométeren jó vagy megfelelő a minőség, 840-en pedig rossz, vagy nem megfelelő, 262 kilométeren tűrhető. 2013-ban még 833 volt legfeljebb nem megfelelő minőségű, 130 pedig megfelelő, 204 pedig tűrhető. 2016 óta pedig 22 kilométerrel lett több a jó burkolatú, s 29 kilométerrel kevesebb a kátyús útszakasz. Elsősorban az autópályák minőségére lehet kevesebb panasz, ez abból is látszik, hogy hat évvel ezelőtt csak a főutak voltak megyei kezelésben és 12 kilométernyi volt közülük jó állapotban, kétszáz kilométer pedig kifejezetten rossz volt. Meg kell jegyezni, hogy 2016 óta romlik a főutak és az autópályák burkolata, húsz kilométerrel kevesebb - 129 helyett 109 - a jó, 16 kilométerrel több - 232 kilométer - a rárós szakasz, pedig korábban beruházás zajlott a 21-esen, a 31-esen és a 33-ason is. A mellékutak állapota eleinte romlott, 2016 óta javult, 144 kilométeren élmény autózni, 609 kilométeren viszont bosszankodhatunk. A legnagyobb javulás az utak teherbírásában van, 130 kilométeren, zömmel mellékúton lettek sokkal jobbak a viszonyok. 745 kilométer teherbírása megfelelő, 459 kilométernyié pedig nem, 88 kilométer még tűrhető. A nagyobb javulás 2016-ig következett be - a 31-es út felújításával -, de azóta is történt előrelépés. Nagy forgalmat bonyolít a megyeszékhelyet átszelő 25-ös főút Fotó: Huszár Márk Gyöngyösön több mint ötven éve működik a gyűjtőállomás A tejadó anyákat köszöntötték GYÖNGYÖS Nem véletlen a kezdeményezés, hogy az Egészségügyi Világszervezet az anyatejes táplálás fontosságára világnappal is felhívja a figyelmet. A nők szülést követő korai munkába állása, a tápszereket előállító gyógyszeripar gyors fejlődése, az esztétikai változásoktól való félelem, vagy az édesanya egészségügyi állapotán túl sok más tényező létezik, amiért egy csecsemő nem jut anyatejhez - fogalmazott Hiesz György polgármester a világnap kapcsán megrendezett városi ünnepségen, hozzátéve: Gyöngyösön 53 éve működik az anyatejgyűjtő állomás, és a jövőben is minden támogatást megad az önkormányzat, hogy a szolgáltatás zavartalanul működhessen. A rendezvényen a polgármester oklevéllel és jutalommal méltányolta az anyatejgyűjtő állomás két dolgozója, Bankáné Gergely Katalin és Szlanicz Éva munkáját. A hagyományokhoz híven, az önkormányzat ajándékcsomaggal köszönte meg az anyatejgyűjtő állomáson tejet leadó édesanyák önzetlenségét, mellyel hozzájárulnak ahhoz, hogy a csecsemők számára legideálisabb táplálékból más gyerekek is részesüljenek. J. M. Az önzetlen segítséget értékeltékFotó: Czímer Tamás 2019. AUGUSZTUS 2., PÉNTEK Látogasson el hírportálunkra! HEOL.hu Lépcső épült a Hippolit-kapuban (Folytatás az 1. oldalról) EGER Kelenik József kifejtette, a török korban a tüzérség elleni védelem, valamint a gyors kivitelezhetőség miatt az új erődítések túlnyomó többsége földből és fából épült. Az egri vár ostromra történő felkészítése során Dobó István is számos, így épült elemmel erősítette meg a várat. A mostani felfedezés azért is fontos, mert a föld-fa szerkezetű erődítések építési szerkezetéről, pusztulékonyságuk miatt, nagyon keveset tudunk. A jelenlegi ásatás egyik legfontosabb eredménye, hogy feltárta és tisztázta a Dobó-féle ágyúdomb pontos helyét, építési szerkezetét. Az ásatás során egy I. Ferdinánd korából származó ezüst dénár segítette az építkezés datálását. A szakember hozzátette, a régészeti munkák a tervek szerint a teljes terület feltárásával augusztus 16-án érnek véget. Az építkezés alatt a Dobó István Vármúzeum kiállításai zavartalanul látogathatóak. A várba délről, a belváros felől érkező vendégek a Varkoch-kapu helyett a Hippolit-kapuban épített lépcsőn át juthatnak fel. Süll K.