Hevesmegyei Tanügy, 1906 (11. évfolyam, 1-12. szám)
1906-09-15 / 9. szám
XI. évfolyam. _______Eger, 1906 szeptember 15. 9. szám. EVESMEGYEI TANÜGY Hevesmegye kir. tanfelügyelőségének s a Nevesmegyei Ált. Tanítóegyesület hivatalos lapja. SZERKESZTŐSÉG, hová a lap szellemi részét illető közlemények kiiMen idők Eger Dobó-utca 32. kiadóhivatal, hová az előfizetési dijait hirdetések és reklamációk küldendők H*er Dobó utca 32. Megjelenik minden hó 15 én. Felelős szerkesztő és laptulajdonos : KOLACSKOVSZKY JÁNOS. Megkapja a lapot a „Heves megyei általános tanitó-egyesület“ minden egyes tagja tagsági dija fejében ingyen. A lap előfizetési ára : Egész évre 4 kor. Fél évre 2 kor. Hevesvármegye tanítóihoz ! A nagyméltóságu vallás- és közoktatásügyi m. kir miniszter urnak kitüntető bizalmából a hevesvármegyei népoktatási tankerület élére állíttatván, midőn erről a felügyeleti hatóságom alá tartozó minden fokozatú népnevelő tanintézetek vezetőit, tanárait, tanítóit, tanítónőit s óvónőit tisztelettel értesítem, örömmel ragadom meg az alkalmat, hogy nagyrabecsült új munkatársaimat szívem egész melegével üdvözöljem s bizalomteljes és odaadó támogatásukat a magam részéről is teljes bizalommal kikérjem. Teszem ezt szívem sugallatát is követve, de az ügy érdekében is, melyet képviselni szerencsés vagyok s amelyet csak ügyszeretettel áthatott, harmonikus együttműködésünk emelhet a felvirágzásnak mindannyiunk által hőn óhajtott magaslatára. Úgy hiszem, fölös munkát végeznék, ha egyúttal külön is rámutatnék azokra az irányelvekre, melyeket közös nagy feladataink munkálása közben, úgy hivatalos, mint egyébnemű működésemben követni szándékozom s amelyeknek állandó és éber szem előtt tartását a siker egyik legfőbb biztosítékául igen tisztelt munkatársaim részéről is melegen óhajtom és remélem. Engedjék meg, hogy e tekintetben egyszerűen utalhassak a vármegyei közigazgatási bizottság f. hó 10-én tartott ülésében elmondott s az illetékes tényezők rokonszenvével találkozó beköszöntőmre, mely főbb vonásaiban a „Hevesmegyei Tanügy“-nek épen mai számában közzé van téve. Erre való tekintettel tehát csak a legfőbb szempontokat kívánom ez alkalommal nyomatékosabban kidomborítani. Mivel a népoktatás helyes és célszerű fejlesztésére irányzott kultúrpolitikának a nemzeti élet érdekeivel és a nemzet jövő fejlődésének föltételeivel összhangban kell állania, s mivel ennélfogva a népoktatás a nemzet gondolatvilágának és törekvéseinek, szóval egész életének nemcsak hit tükre, hanem egyúttal annak megteremtője és továbbfejlesztője is kell hogy legyen, alig képzelhető fontosabb és nemesebb feladat, mint a népiskolának a népélettel való legszorosabb és oly módon való összekapcsolása hogy az elemi oktatás a népművelődési és nemzeti célok munkálata közben folyton figyelemmel legyen a gyakorlati élet követelményeire, gondosan előkészítvén az ifjúságot a megélhetés nehéz viszonyaira is. E cél megvalósítása azonban csak úgy válik lehetségessé, ha a tanító a kötelességtudás mintaképe, ha nemcsak az iskola falain belül, de künn az életben, a nép körében is állandó nevelői munkásságot fejt ki, s ha a népre főleg olyan helyeken, ahol az erkölcsi, vagy anyagi züllés tünetei mutatkoznak, tanáccsal, tettel, de mindenek fölött a saját jó prédájával jótékonyan hatni törekszik. A rátermett tanítónak tehát hivatásának e kettős körében — bent az iskolában és kint a nép között — egyaránt résen kell állania s teljes ügybuzgósággal azon kell iparkodnia, hogy egyfelől az ifjúság oktatásának akadályait — a mennyire rajta áll — elhárítsa, s hogy másfelől a siker biztosítására szolgáló összes eszközöket felhasználja és ezenfelül még azon is, hogy az elért ALPÁRY LAJOS kir. tanfelügyelő.