Híd, 1946 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1946-12-01 / 12. szám - Laták István: A Majevica hegységben

A MAJE­V­ICA HEGYSÉGBEN Írta: Lalák István Brcskóban az európai hírességű ifjúsági vasútvonal kiinduló­pontjánál vagyunk. Már itt, ebben a városkában érezni azt a lázas lüktetést, ami az építés légkörét jellemzi. A reggelit az ifjúsági brigádok főparancsnoksága utalta ki az ifjúsági étkezőben, egy forgalmas vendéglő hosszú asztalánál. Sajt, kenyér és édes feketekávé- A kenyér jóízű, de a mi bácskai kenye­rünknél barnább. Az építők tábori kosztján élünk mostantól fogva. Kitüntetés itt vendégnek lenni. A ■'olat már Bijeláig jár az Ifjúsági УопаЬц, de mi teherau­tókra pakolunk át, mert a vajdasági brigádok, amelyekben magya­rok is vannak, messze elől járnak már a többi brigáddal a terep­munkálatoknál, bent a Majevica-hegységben. És most elkezdődik életünk egyik legérdekesebb és legérdekfe­­szítőbb útja. Hosszú, de szép és változatos autóút. Átgördülnek az autókerekek az Ifjúsági Vasútvonal kezdő sza­kaszán, azután a régi kőúton haladunk a sík Szávapart felől, a las­san hullámzó dombvidék lankáira, tarlók,­­­ukorkcaföldek, majd a dombosabb helyeken végtelen szilvaerdők között robogunk nagy sebességgel. Bukinyéhoz értünk. Bukinyén székel az Ifjúsági Vasútvonal építő brigádok főparancsnoksága, itt tudjuk meg pontosan útirá­nyunkat és a játéktervet is itt kell elkészítenünk. Ahol megálltunk, már az ifjúsági brigádok őrszemei cirkálnak. Nagy raktárak, tint­agarázsok, a kövesúttól eltérő földutak: föl a hegyekbe, be az erdőbe. Vidám, fesültarcú, pirospozsgás tizenhat­­tizennyolcéves ifjak vezetik a szomjas, poros társaságot az ivóvízhez. Komoly rend van itt és tervszerűség. A munka birodalma ez az újjászülető országrészben. Az ifjúság építő birodalma. Kis ideig még a fehér kövesúton szalad autónk, de aztán oldalt térünk el, s (nemsokára) az újonnan szélesített földutakon robogunk Ezek az utak talán évszázadok óta kitaposott, kis hegyi szekerekkel vágott utak lehettek, s most az ifjúsági brigádok szélesítették ki, hogy a szállító autók el tudjanak kanyarogni az erdős-hegyes, görbe ösvények világában. S a kőutakról megközelítvén a vasút­építést, ha földúton is, de odahordhassák a szükséges anyagot. Ahol kell a betonkavaráshoz, kavicsot és vizet is, s a tábori­ élethez az élelmet. Nagy kanyargás után szép hosszú völgy lankáira jutunk, s a völgyet határoló hegyoldal oldalútjain és ösvényein csoportokban kirohanó, ásóval, lapáttal, csákánnyal a vállukon elfutó ifjúsági csoportokra bukkanunk. Piros-barna fiatalok. Üdvözlésünkre és hangos kérdésünkre visszakiáltják, hogy kisebb erdőtüzet mennek elfojtani. A zombori ifjúsági munkabrigád tagjai voltak. Nemso­kára megpillantjuk sátraikat is egy a völgyben húzódó autóút men­tén. S a sátortáboron túl, a völgyet határoló túlsó hegyoldalban az épülő új vasút terepmunkálatainak vonalát. Elszaladtunk a zombo­­riak sátra elött, folyócskákon, patakok mellett s aztán kis kanyargás után föl egy dombcsoport közé. Lankás magaslatok oldalában meg­érkeztünk a szuboticai brigád táborába, Mramor falu közelében. Mikor odaértünk a zombori, majd a szuboticai brigád táborhe­lyéhez, már közelről láthattuk, az épülő új vasút munkálatait. Egyik ★

Next