Híd, 1988 (52. évfolyam, 1-12. szám)

1988-06-01 / 6. szám - Kérdések és válaszok - Vajda Gábor: Az önmagunkhoz vezető út keresése

AZ ÖNMAGUNKHOZ VEZETŐ ÚT... (II.) csupa hasonlattal játszik. Avagy: lemondó terméketlenségünk a mi egész szellemi képzésünk és tartásunk értéktelenségének bizonyítéka. Például, mondja ő, miközben a zene minden stílusfajtájának és kor­szakának a törvényeit és technikáját elemezzük, magunk nem terem­tünk új zenét. Olvassuk és magyarázzuk — mondja ő — Pindaroszt vagy Goethét, és szégyellünk mi magunk is verset írni.” Knecht szándékának érlelődésében az önmagához való hűség és ezzel együtt az erkölcsi érdek játssza a főszerepet. Egyrészt nem érzékel­heti közvetlenül munkájának eredményét, másrészt Kasztália tevékeny­ségének egészét a dolgozóktól való elidegenedés zsákutcájában látja. A korábban magasztosnak hitt célok egyre inkább az élősdiség eredmé­nyét mutatják. Vissza a történelembe! Vissza az emberek közé! — haj­togatja önmagának és csodálkozó környezetének a tudomány és mű­vészet csúcsain mélységiszonyban megbetegedő iskolamester. Mondanunk sem kell, Knechtnek a választása a hessei életút önigazolása, tehát a világszemléleti elkötelezettségnek, az aktív humanizmusnak a kifejezé­se. S még valami: az öncélú összefüggések, a formális művészetkritika, az ember valóságos létfeltételei szolgálatától olykor messze távolodó ki­bernetika egyoldalúságának bírálata. S ez annál eszméltetőbb, mivel a távoli időben vagyunk. Az emberi világ alakulását divatok kísérik, su­gallja az író, aki a legkevésbé népszerű „divatra” esküszik, annak szük­ségszerűségét bizonygatja ebben a regényében, de egész életművében is. Hesse, persze, megírta legterjedelmesebb művét, az Üveggyöngyjáté­kot, s ez azt jelenti: ő a játék irányítója, az ő sugallatára végzik sze­replői szellemi bűvészmutatványaikat. Ez mint korábban jeleztük már, a humor és a bölcsesség végleges diadalát jelenti, ennek az indulása évei­ben tragikusan komoly s egészen A pusztai farkas mágikus színházáig kellő mértékben fel nem szabadult írónak a magatartásában. Az embe­ri létezés célja az az elégedettség és nyugalom, melyet az önkéntes szol­gálat okoz. Csakhogy ennek tartalma időnként változik. Knecht, a ne­mes ügy szolgája, akkor hagyja el a számára életcélt is jelentő közeget, amikor az erősödő új szükségletek már új feladatot jelöltek ki a szol­gálat számára. A körülmények változhatnak, de az ember azonos ön­magával. Knecht valami olyasmit sajátított el mestereitől, amit soha senki nem vehet el tőle: a derűt. (Azt tehát, amivel Narciss is rendelke­zett.) „Ez a derű nem játszadozás, nem is tetszelgés: ez a legmagasabb rendű megismerés és szeretet, minden valóság igenlése, őrt­­állás minden mélység és szakadék szélén, a szentek és a lovagok erénye, megzavarhatatlan, s a korral és a halál közelségével egyre növekszik. Ez a Szépség titka és minden művészet leglényege. A költő, aki ver­seinek tánclépésében dicséri az élet nagyszerűségét és rettenetét, a ze-

Next