Híd, 1989 (53. évfolyam, 1-12. szám)

1989-02-01 / 2. szám - Könyvek - Gerold László: Panelportré

KRITIKAI SZEMLE s nem érzi szükségét, nincs rá hajlama és képessége, hogy az események mögé nézzen, hogy a könyvek, a tanulmányok - a szellemember számára ezek megjelenése is ese­mény, sőt van olyan jelentős esemény, mint az, hogy hol volt katona, s kik voltak a ját­szótársai - szellemét megidézze, elénk varázsolja. Az életrajz tényei mellett legfeljebb szenzációkra érzékeny a kérdező, ami újságíró esetében ugyancsak érthető. De meg­győződésem, hogy Szeli tanár úr más, emberként, alkotóként több, mint amilyennek az így hozta a történelem... című könyvből kiderül. Újság-, rádió- vagy folyóiratközlés­ként esetleg - bár kétlem - még elfogadható lehetne Vékás munkája, könyvbe szerkeszt­ve azonban kevés, egyoldalú, felemás. Egyetlen pillanatra sem becsülöm alá Szeli István szervező, ügyintéző közéleti, hasznos, fontos, gyümölcsöző tevékenységét, de ilyen jel­legű aktivitását nem tartom kizárólagosíthatónak, mert eltorzítja a róla készült arcké­pet, csak panel-portré. Sajátos műfaj az interjú. Úgy tűnik, szabad, keretei között minden közölhető, el­mondható, illetve a válaszokból kideríthető, az alany teljes mértékben megismerhető, mert szíve-kedve szerint elmondhat mindent, amit fontosnak tart önmagáról, környe­zetéről, kitárulkozhat. Valójában azonban végtelenül kötött műfaj, az alany sokkal ki­szolgáltatottabb, mint gondolnánk, a kérdezőtől és a kérdésektől függ, olyannyira, hogy az is irányított, amit és ahogyan nyilatkozik. Tudjuk, hogy két ember a nyilvános­ság számára folytatott beszélgetése esetében elengedhetetlenül fontos, hogy a kérdező nagyon alaposan készüljön az alanyból, úgy, hogy ne csak szabványkérdéseket tegyen fel, hanem lehetőséget adjon a mélybe merülésre, a teljes kitárulkozásra, az önmegmuta­tásra. Ám hogy a kérdezett a nyilvánosság számára saját élettényei mögé merészkedjen, hogy önmagába alámerüljön, ahhoz szükséges, hogy a kérdezőnek kialakult véle­ménye, pontos, alapos, mélyreható ismeretei legyenek arról, amit az alany csinál, arról a szellemi közegről, amit az alany képvisel, kialakított. Vékás János kérdései azonban arra sem nyújtanak igazán lehetőséget, módot, hogy Szeli tanár úr az irodalomra vonatkozó elveit összegezve felmutassa saját szellemi arc­képét. Megismerhetjük élete megannyi körülményét, részletét, de arról nem értesül az olvasó, amiről Szeli tanár úr könyvei, tanulmányai vallanak. Kétségtelenül tanulsá­gosan elszomorító megtudni, hogy egy nemzetiségi kultúra egészséges, zavartalan kibontakozását miféle társadalmi, politikai, emberi körülmények gátolták és gátolhatják, mi játszott és játszhat közre, hogy egy adott közösség és művelődés saját múltját za­vartalanul megismerhesse, és ugyanígy élje jelenét, s tervezze jövőjét. Elgondolkodha­tunk azon, hogy mennyire hiányzik szellemi életünkből az áttekintő szervezettség, amely segítségével egyének és intézmények munkája lenne célratörőbb, hatásosabb. Másfelől vitatkozhatnánk Szeli tanár úrral egyes intézményeink munkájának megítélé­sében, véleménynyilvánításának azon vonatkozásaiban, amelyeket a valós körülmények részleges, egyoldalú ismeretében tesz. Felróhatnánk a nagyinterjú szerkezeti arányta­lanságait. Elcsodálkozhatnánk azon, hogy - úgy tetszik - számára nyugdíjba kénysze­rülésével szinte megállt a vajdasági idő. Mindezt megtehetnénk, ha nem kellene arra gondolni, hogy ezek nem is a nyilatkozó, hanem a kérdező vétkei, mulasztásai, aki ha kellően tájékozott, felkészült, akkor keresztkérdésekkel, ne mondjam, vitatkozva, módosíttathatott volna a válaszokon, segítette volna teljesebb mértékű tartalmi megfor­málásukat. Vagyis mintha elsősorban a kérdésekkel, ezek tartalmi vonatkozásaival, mélységével lenne probléma. Mivel magyarázhatnánk különben, hogy az utolsó

Next