Híd, 1997 (61. évfolyam, 1-12. szám)

1997-02-01 / 2-4. szám - Hoffmann Hedvig: Kálmán Péter festészete

Münchenben. 1913-ban a Glaspalastban Kálmán festményeire felfigyelt Lyka Károly, a kiemelkedő magyar művészettörténész is. A budapesti Művészet című folyóiratban cikket jelentetett meg róla, amelyben igen kedvezően értékelte Kálmán műveit. Egyebek között hangsúlyozta, hogy a nívótlan kiállítások után szenzációsan hatottak rá Kálmán alkotásai. Kálmán Péter felfelé ívelő festői pályája 1914-ben, az első világháború kitörésével megszakadt. Kálmán azonban katonaként sem hagyta abba a fes­tést. 1914-től 1918-ig az osztrák-magyar hadsereg haditudósítójaként készített képeket az orosz, a török és a kis-ázsiai frontokon.11 Az első világháború után Kálmán állandó jelleggel Münchenben telepedett le, ahol rendkívül sikeres művészi tevékenységet fejtett ki. Abban az időszakban Kálmán számos kiállítást rendezett Münchenben, Berlinben, Düsseldorfban, Velencében, Barcelonában és több más városban. A hagyományos müncheni festészet hű megtestesítőjeként tisztelték. 1927-ben, ötvenedik születésnapja alkalmából a müncheni Fleischmann Galériában megrendezték retrospektív, gyűjteményes kiállítását. Ugyanabban az évben részt vett a budapesti Nemzeti Szalon hagyományos kiállításán is. Kálmán mindvégig olyan festőként alkotott, aki nem tudott vagy nem akart alkalmazkodni az új művészeti eszmékhez, irányzatokhoz. Azok viszont már 1911-től kezdve könyörtelenül előretörtek a Kék lovas (Der blaue Reiter) körül csoportosult festőkkel, valamint az expresszionizmus híveinek csoport­jával. A harmincas években így Kálmán háttérbe szorul, feledésbe merül. Az utolsó elismerést 1929-ben kapta, a barcelonai világkiállítás aranyérmét. Ki­állításon utoljára 1930-ban vett részt Budapesten, az Országos Magyar Kép­zőművészeti Társulat megalakulásának hetvenedik évfordulóján rendezett ün­nepségen. Attól fogva nincsenek róla adataink. A budapesti Művészettörténeti Intézet levéltári iratai szerint 1947-ben hunyt el Münchenben. Más források szerint viszont a München közelében levő Neudorf faluban halt meg 1966-ban, 89 éves korában. Ebben a faluban élt teljesen visszavonultan, s egyáltalán nem festett többé.12 Kálmán teljes ismert festői opusa Münchenben keletkezett, kivéve néhány zombori főispán portréját, amelyeket rendelésre, fényképek alapján készített zombori nyaralásai idején, valamint az orosz, a török és a kis-ázsiai frontokon készült történelmi témájú képeit. Kálmán Péter 1904-ben úgy érkezett Münchenbe, hogy már némi előtudást szerzett a budapesti Mintarajziskolában. Abban az időben volt születőben a­­modern német művészet, ami természetesen a haladók és a konzervatívok összetűzésével járt. Mindennek a kezdete 1879-re és 1880-ra vezethető vissza, amikor a nemzetközi kiállításokon első ízben mutatkoztak be Münchenben a francia impresszionisták.

Next