Híd, 2010 (74. évfolyam, 1-12. szám)

2010 / 1. szám - Szabó Szilvia: A másság-mozzanatok mentén elmozduló Pavić-olvasás (Milorad Pavić és a magyar irodalmi diskurzus)

nyúló erőfeszítés elhalványulása figyelhető meg. Horvath Peter 94 Pavić kultúrfilozófia elméletével foglalkozó írása elején az író (és vele együtt a szerbek) törekvéseit egy új Európa egységéért folytatott harcként értelmezi, a Wedgewood-i teáskészlet című novellából készült Bizánci kékség című film témaválasztásában is ennek a nézetnek a megerősítését látja. A tanulmány Pavic-interpretációja szerint az író szenvedélyesen hitt abban, hogy az új­jáéledt bizánci szellemi és kulturális értékek képesek az elanyagiasodott, nihilista Nyugatot öntudatra ébreszteni. Horvath a Wedgewood-i teáskész­let című novellát Platón kettéosztott határvonal elmélete mentén olvassa, a filmváltozatnak intencióját pedig a „megértés hídja” jelkép megteremté­sében látja, melyre azonban a rendezői szándék nem volt tekintettel. Pavić kultúrfilozófiai gondolkodását kommentáló tanulmány második része 95 már a kulturális azonosság megőrzését előirányozó, s ennek következtében más kultúrákat elidegenítő gesztusokra mutat rá, melyek ellehetetlenítik Kelet és Nyugat szellemi integrációjának korábbi elképzelését. Horvath utal arra, hogy Pavić a tolerancia alapján különbözteti meg a vallást, és a toleranciafogalom mintázata révén beszél kultúrák egymáshoz való köze­ledésének és távolodásának opciójáról, és megemlíti azt a pavići konklúziót is, miszerint a szerb tolerancia a gyengeség jeleként interpretálható. Végel László Milorad Pavićhoz intézett nyílt levele 96­97 is ezzel a tole­ranciafogalommal mutat összefüggést. Megváltozott társadalmi-politikai léthelyzetben apellál a levélíró egy korábbi kazár sors-tematikát megidéző diskurzusra, bízva az idegen tapasztalatokban való kulturális ön(meg)értés lehetőségében. A válasz elmaradása teszi nyilvánvalóvá a saját hagyomá­nyokból való kitekintés, a másságban rejlő azonosságmozzanatok befoga­dásának ellehetetlenítettségét. A magyar nyelvterület értelmező­ közössége számára a pavići szubjek­tum magától való elkülönbözése, a kívüliség állapot és az idegenségérzet domináns fogalmakká válása a szubjektum gondolkodásmódjában bekö­vetkező módosulások, szemléleti változások mentén ragadható meg, és semmiképp sem függetleníthető a szellemi-politikai miliő változásaitól, a (domináns) kulturális modell transzformációjától. Thomka Beáta 2007-es Prózai archívuma'' című könyve a kulturális azonosság poétikájának kér- 94 Prof. Peter Horwath: Európa megmentése. Észrevételek Milorad Pavić kultúrfilozófia elméletéhez I. = Kapu, 1998. 1. 60-62. 95 Prof. Peter Horvath: Európa megmentése. Észrevételek Milorad Pavić kultúrfilozófia elméletéhez II. = Kapu, 1998. 2. 69-72. 96 Végel László: Rovátkák 2. · 2000, 1992. 7. 21. 97 Thomka Beáta: Prózai archívum. Szövegközi műveletek.­­ Budapest: Kijárat Kiadó, 2007. 141-142.

Next