Hidrológiai Közlöny 1961 (41. évfolyam)

1. szám - Oktatási rendszerünk továbbfejlesztése és a vízgazdálkodás

gazdálkodáshoz vezettek. A tervszerű és átfogó vízgazdálkodás alapjainak lerakása a XIX. század második felében kezdődött, melynek továbbfej­lesztése nélkülözhetetlen a jövő nemzedékek szá­mára. Az egységes vízgazdálkodási szemlélet kiala­kulása maga után vonta a megfelelő szervezet kialakítását, és a ráháruló feladatok megvalósí­tásához szükséges szakemberképzési módokat. 1879-ben Kvassay Jenő létrehozta a mai víz­ügyi szolgálat elődjét, az Országos Kultúrmérnöki Hivatalt. Kvassay Jenő felismerte, hogy a szer­vezet előtt álló hatalmas feladatok ellátásához a vízügyi mérnöki kar mellett középfokú műszaki képzettséggel rendelkező segítőtársakra is szük­ség van. Így történt, hogy a kultúrmérnöki szolgálat megindulásával egyidőben, még 1879-ben megszer­vezték a kassai Vízmester Iskolát, melyet erede­tileg rézmesteri iskolának neveztek, és csak 1890-ben vette fel a vízmester iskola címet. Érdemes megemlíteni, hogy a gyorsan fokozódó vízmesteri igény kielégítésére az iskolát 10 év alatt kétszer is bővítették. Kassáról a vízmesteri iskolát Buda­pestre helyezték át, ahol 1952-ig folytatta műkö­dését. 1952-ben a vízmesterképzés helyébe a techni­kusképzés került. Jelenleg Budapesten és Békés­csabán a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium felügyelete alatt a Híd- és Vízműépítő Techni­kumban oktatják a vízügyi szolgálat, mezőgaz­daság, tanácsi szervek és az egyéb területre kerülő vízügyi középkádereket. A technikumi oktatás bevezetésével egyidő­ben a nők is elfoglalták helyüket a szakterüle­tünkön. A vízmesteri iskola — mely jó építésvezető­ket, jó technikusokat adott a vízügyi feladatok megoldásához — megfelelt az akkori kor követel­ményeinek. Ma azonban szélesebb látókörű, maga­sabb elméleti tudású, magasabb általános műveltség­gel rendelkező középfokú szakképzettségű dolgozókra van szükség. A vízgazdálkodási feladatok megvalósításá­hoz a technikusképzés mai formája az oktatók lelkes munkája ellenére sem felel meg a követel­ményeknek, mert az általános iskolára épülő technikumi képzés sem életkorban, sem tapasz­talatban — még kevésbé a rendelkezésre álló idő alatt megszerezhető tudásban — nem tudta biztosítani egy kellő általános műveltséggel ren­delkező szakmunkás gyakorlatával bíró, és egyben a műszaki vezetéshez szükséges technikai ismere­tekkel rendelkező szakembertípust. A hiányok leküzdésére egyes vízgazdálkodási szakágazatokon középfokú tanfolyamok indultak, melyek a szakirányú ismeretek elsajátítása mellett részben a továbbképzést is szolgálják. A tovább­képzés céljából indult meg a vízügyi szolgálat területén a kétéves Műszaki Tiszti Tanfolyam, melynek oktatási formája : levelező. Az eddigiekben áttekintést adtam a közép­fokú oktatásunkról, és rámutattam arra, hogy a jelenlegi helyzet nem kielégítő. Kormányzatunk is szükségét látta annak, hogy intézkedéseket tegyen a helyzet megváltoztatására. 1960 szep­temberében vitára bocsátották oktatási rendszerünk továbbfejlesztésére kidolgozott irányelveket. Az irány­elv a következő három alapelvet szögezi le : a) Az iskolát az élethez, a termeléshez kell közelebb hozni. b) Szilárd, korszerű műveltséget kell nyújtani a tanulóknak. c) Kommunista erkölcsű, materialista világ­nézetű, szocialista embereket kell nevelnünk. Az alapkövetelményeken belül a vízgazdálko­dás területén úgy gondolom a középfokú szakkép­zettséggel rendelkezőknek alkalmasnak kell lenni arra is, hogy el tudják látni az építés- és üzem­vezetői teendőket, megfeleljenek az árvízvédelmi szakaszvezetői teendőknek, részt tudjanak venni a hidrológiai adatgyűjtésben, be tudjanak kap­csolódni a műszaki, tervezési és szerkesztő-rajzolói munkába, továbbá ne féljenek az időjárási viszon­tagságoktól, rendelkezzenek helyi ismeretekkel, szeressék a falusi életet, tudjanak kapcsolatot tartani a tanácsi szervekkel, mezőgazdasági nagy­üzemekkel, termelőszövetkezetekkel, vízgazdálko­dási társulatokkal stb. A kívánalom nagy és szükségszerűen eltér egymástól az egyes szakterü­letek sajátosságainak megfelelően. A vázolt követelmények kielégítése mellett a vízgazdálkodás feladatainak megvalósításához középfokon technikusokra, és irányító szerepet betöltő technikusokra van szükség. A technikusképzésre alkalmas lesz a megfelelő feltételek biztosítása esetén a szakközépiskola. Ebben az iskolatípusban a 8 osztályos általános iskolát követi a négyéves kiképzés. Az iskola el­végzése után a tanulók érettségit és szakvizsgát tesznek, majd egy-két éves gyakorlati munkát végeznek. Lényegesnek tartom az irányelveknek azt a megállapítását, hogy a szakközépiskolákat üzemhez, intézményhez kívánják kapcsolni, hogy ezáltal biztosítható legyen a tanulók szakirányú elméleti és gyakorlati oktatásának személyi, tárgyi feltételei, továbbá a nyári szakmai gyakorlatuk. Az irányító szerepet betöltő technikusok után­pótlását a felsőipari iskolák fogják végezni. A fel­vétel feltétele érettségi, szakmunkás képzettség és 1-2 évi termelési gyakorlat. A vízgazdálkodási feladatok jó ellátásához az Országos Vízügyi Főigazgatóság szakmai felügye­lete és irányítása mellett létre kell hozni a sajátos igényeinknek megfelelő iskolarendszert. Szükségünk van vízépítőipari szakközépiskolára, mellyel lehető­leg egy helyen kerülne elhelyezésre a vízépítő felső­ipari iskola is. Mindkét iskolatípust Budapesten kívül olyan városban kell elhelyezni, mely víz mellett az ország közepén, jól megközelíthető helyen fekszik, és a vízgazdálkodás legtöbb ágá­ban biztosítani tudja a termelési gyakorlatok el­végzését. Az új iskolatípusok bevezetésével egyidőben felvetődik a szakosítás, illetve a tagozatok kialakí­tásának kérdése is. A szakközépiskolai oktatásra jelentkező 14 éves tanuló még nem sokat fog tudni a választott

Next