Hidrológiai Közlöny 1979 (59. évfolyam)

6. szám - Kardos Imre: Szeged árvízvédelmi rendszerének kialakulása az 1879. évi katasztrófa előtt és után

Dr. Lászlóffy W­: Az 1879. évi szegedi árvíz gőzgép hajtott — igyekeztek mérsékelni. Az árvíz­től egyébként ezúttal is a Felső-Torontáli, most a Maros töltések átszakadása mentette meg a várost, ami által a Maros árvize az Aranka medrén át foly­hatott le. 1830-ban ismét fél éven át tartott az áradás és a védekezés is. A védekezés eredményességét fokozta a Szillér—Baktó-i töltésnek újabb 1 km-es meg­hosszabítása. Egy zsilipszakadás okozta vízbetö­résnek Vedres István irányításával ismét sikerült elejét venni. Az 1830. évi árvíz magas szintjét (614 cm) sokan — így Vedres István is — a Tiszán és a Körösön egyes helyeken végzett gátépítések­nek és mederátvágásoknak tulajdonították. To­rontálban is sok új töltés épült 1818 és 1821 között, de ezek 1830-ban sem tudtak az árvíznek ellen­állani. Annak ellenére, hogy 1831­-ban ez még nem ér­ződhetett meg lényegesebben, Vedres Istvánnak mégis igaza volt abban, hogy hangsúlyozta: Szeged veszélyeztetettségét és árvízvédelmi feladatait a Tisza felsőbb szakaszán megkezdett mindennemű vízimunkálatok fokozni fogják. Szeged védelme érdekében ismét tanulmányozni kezdték a Maros­torkolat már 1740-ben felmerült rendezésének kér­dését. Vedres István a Maros torkolati szakaszán átmetszéseket javasolt. Később ez az elgondolás valósult meg. Vásárhelyi Pál árvízvédelmi indo­kokkal a Maros-torkolat Szeged alá helyezését ja­vasolta. Szeged városa és a Mindszent-Algyő közötti Palla­vicini-uradalom 1836-ban árvízmentesítési szerző­dést kötött. Az uradalom és az algyői jobbágyok már 1828-ban megállapodtak az algyői töltések épí­tésében és fenntartásában. Az 1830. évi árvíz ta­pasztalatai alapján mind az uradalom, mind a vá­ros kereste a lehetőséget a közös, egységes és össze­függő védvonal kialakításának. Ezt a védvonalat a Növényháza—Algyő—Szomolya-i töltések és a Felsőváros védelmét célzó töltések összekötésével, vagyis a Tápé—Vesszős-i töltés megépítésével ala­kították ki. Az új védvonal nemcsak rövidebb és védhetőbb volt, mint a korábbi gátak, hanem je­lentős új területeket is védetté, így művelhetővé tett. A Szillér—Baktó-i és az ún. korcsolyázó töltés ezzel alvó gáttá vált. A korábbi ártérbe eső baktói legelőt pedig szántóként hasznosíthatták. (Lásd: a Károlyi Zs. cikk helyszínrajzát 245. o.) Az említett szerződéssel a Szeged és Algyő kö­zötti öblözet érdekeltségei a tiszai árvízmentesítő társulatok egyik előfutárát hozták létre, amely csak­nem két évtizeden át eredményesen működött. 1844-ben és 45-ben ismét nagy árvizek voltak a Tiszán. 1845-ben Szegeden a 672 cm minden addi­git meghaladó víz volt. A védekezési időszak is re­kord hosszúságot ért el: 18 hónapig tartott. Új­szeged házai kerültek akkor víz alá. A szegedi oldal töltései elég erősnek bizonyultak. Ez a tiszai ár­víz adta egyébként a döntő lökést a Tisza-szabályo­zás régóta sürgetett megkezdéséhez. Szegednek és környékének veszélyeztetett helyzete indította arra Széchenyi Istvánt, hogy a Felső-Tisza-i érde­keltségek tervezett munkálatai helyett az egész Tisza-völgy rendezésének programját tűzze napi­rendre. Vásárhelyi Pált ezért megbízta a Tisza ál­talános szabályzási tervének elkészítésével és meg­szervezte a Tiszavölgyi Társulatot a kiviteli munkák egységes és tervszerű végrehajtására. 1846. augusztus 27-én Széchenyi jelenlétében Tiszadobnál kezdték meg a Tisza-szabályozás mun­káit, de azokat a szabadságharc 1848-ban félbe­szakította. 1850-ben az önkényuralom folytatta tovább a megkezdett szabályozást. Az 1850. június 16-án kelt császári rendelet kimondta, hogy az ár­vízvédelmi töltések építése az érdekelt társulatok feladata, a mederrendezés és az átvágások készí­tése az államé. Ezt a rendeletet később az 1885. évi XXIII. tc. is megerősítette. A Tisza-szabályozás munkálatainak előrehaladá­sa — mint arra már Vedres István 1830-ban rámu­tatott — Szeged árvízvédelmét kétségtelenül ne­hezítette, mert az árvízszintek emelkedésére lehe­tett számítani. Ez a 60-as évektől vált erősen érez­hetővé. De már az 50-es években is sokszor meg­áradt a Tisza. 1850 tavaszán az újabb töltéseket — különösen a Tápé és Szomolya közöttieket — to­vább kellett erősíteni. 1853-ban és 1855-ben to­vábbi nagy árvizek voltak, amelyek közül az 1855. évi 691 cm-rel ismét LNV volt. Ebben az időben a várost közvetlenül védő töltésszakasz erőssége már kielégítőnek bizonyult, viszont most az Algyő feletti Gyevi-töltésszak­asz állapota volt nyugtala­nító. 1855-ben egyébként olyan nagy volt a veszély, hogy Szegeden tudatták a lakossággal, melyek azok a magasabb pontok, ahová szükség esetén menekülhet. Hajókat is készenlétbe helyeztek, hogy menteni lehessen. Torontálban azonban ez­úttal is átszakadtak mind a Tisza, mind a Maros töltései. Ez és a megfeszített árvízvédekezési mun­ka 1855-ben is megmentette Szegedet. Az 50-es évek végének áradásai ugyan nem érték el az 1855 év szintjeit, de nyugtalanító volt, hogy a mai rakpart felső végénél — az akkori Felmayer­féle festőgyár előtt — partomlások keletkeztek. Az is rontotta az árvízi kilátásokat, hogy az akkor megépített vasúti hídra vezető hosszú hullámtéri földtöltés az árvízi lefolyás szelvényét leszűkítette, veszélyessé téve ezáltal az addig is ismert szegedi szorulatot, amelyen a Tisza és Maros vizének egy­aránt át kellett tudnia folyni. 1860 májusában ismét nagy árvíz érkezett a Tiszán, s a tetőzés napján, május 7-én a vasút kö­zelében levő Ballagi-tó­i töltés átszakadt. A ki­ömlő vizet a vasúti töltéssel, a röszkei országút felmagasításával és a Makkos-erdőnél emelt nyúl­gáttal sikerült körülzárni. A Tisza balparti töltése azonban május 6-án Tápé községgel szemben át­szakadt, 110 m hosszúságban. A víz 50 ezer ha terü­letet öntött el és fenyegette Makót és Hódmező­vásárhelyt is. 1867 tavaszán elérkezett az első 700 cm-t meg­haladó árvíz, amely alatt Szeged az addig leg­válságosabb napokat élte át. Vízvédelmi bizottság alakult, amely megszervezte a töltés-erősítési mun­kákat, illetve a töltések állandó felügyeletét. Sze­ged városa ebben az időben a Tisza jobbpartján levő töltést a tápéi kaputól a szentmihályteleki ma­gaslatokig védte, a balparton pedig az újszegedi marosparti kamara­töltést. A város alatti Tisza­partot magasítani kellett. A városban nyugtalanító Hidrológiai Közlöny 1979. 6. sz. 253

Next