Hidrológiai tájékoztató, 1970 június

Kontur István: A Duna-Majna-Rajna csatorna (RMD) munkálatai előtérbe hozzák a Duna-Tisza csatorna megvalósítását

összehasonlítás és a nagyságrendi eltérések érzékel­tetésére néhány átlagos vízhozamértéket tüntetek fel a német Felső-Dunán, a Lech folyón, és a Duna dunaúj­városi szelvényében. 1901—1955. évi 1968. évi Hely folyó átlagos vízhozam Az RMD építése 1972-ig 1969. év végéig elkészült az ún. Európa csatorna 41,7 km-es szakasza Erlangenig. Képünkön a már kész csa­tornaszakasz légi felvétele látható Ferhheimnél. A fel­vétel középső részén, a csatorna jobb partján, annak kiszélesítésében látható a kikötő a daruállással. Az Erlangen—Nürnberg közötti kereken 30 km hosszú sza­kasz 1972-re, a müncheni olimpiász idejére készül el, tehát a csatornaépítés előrehaladása évente kereken 10—12 km. Ezen a 30 km hosszú szakaszon azonban három ha­józsilip is létesül, a nagy műtárgyak számára 27. Mind a műtárgyak száma, mind a legyőzendő emelőmagas­ság sokkal nagyobb, mint a Duna—Tisza csatornánál. Hajózsilipek A hajózsilipek emelő­magasságának, és a zsilipek töltési- és ürítési idejének kérdése rendkívül tanulsá­gos lehet a mi Duna—Tisza csatornánk szempontjából. A Duna—Tisza csatornán egy 84 m Af-s csongrádi duzzasztásnál az esés kb. 26 m lenne, és akkor az RMD-hez hasonló megoldással megtakarítható lenne egy vízlépcső a Duna—Tisza csatornán. A hajózsilipek terén a tendencia a nagyobb emelő­magasságok és ugyanakkor a gyors töltés és ürítés felé mutat. Európában az eddig megépült legnagyobb emelőma­gasságú hajózsilip 1954-ben a Rhone folyón létesült (24 m, max. 26 m). 1967-ben kapott megbízást az RMD-től a Karlsruhei Műegyetem, a Nürnberg—Regensburg közötti 130 km­es szakaszon a legnagyobb takarékmedencés hajózsi­lip modellkísérletére. (Leerstetten 25 m emelőmagas­ság). Ugyanezen a szakaszon időközben eldőlt, hogy Hipoltstein­nél a 49 m szintkülönbséget és Dietfurt­nál a 34 m emelőmagasságot két lépcsőben fogják meg­oldani (3—4). Erlangen kivételével a zsilipek folyóvízzel töltőd­nek. Az USA-ban épült hajózsilipek emelőmagassága is mutatja a növekedés irányzatát. A legnagyobb 34,4 m, 1968-ban készült. Günzburg Felső-Duna Kachlet Felső-Duna Jocheinstein Felső-Duna Oberpeiching Lech Dunaújváros Duna 129 m3/sec 149 m3/sec 648 m3/sec 703 m3/sec 1420 m3/sec 1665 m3/sec 118 m3/sec 124 m3/sec 2280 m3/sec 2140 m3/sec (1958/67) 2. kép. A Forchheim-i kikötő az RMD „Európa-csatornán" 3. kép. A Forchheimtől délre már elkészült csatorna­szzk­zsz lágifelvétele, a Hansen-i „takarék" hajó­zsilippel 4. kép. A Bamberg-i „takarék" hajózsilip 190x12 m alapterületű, 11 m emelőmagassággal, 3 db takarék­medencével Hely Folyó építési éve emelő töltési idő magasság perc m Ottmarsheim Rajna 1952 18 15 Fesselheim Rajna 1956 17 14 Aschach Duna 1962 16 12 Erlangen RMD 1968 18,2 16 Bollene Rhone 1954 24 (max 26) 7 Hely Folyó Építési Emelő-Töltési év magasság idő m perc Mc Nary Columbia 1953 28 16 The Dallas Columbia 1957 28 10,5 Wilson Tennessee 1960 30,6 12 Ice Harbour Snake 1962 32 11 John Day Columbia 1968 34,4 11,5 119

Next