História 1983

1983 / 1. szám - PACH ZSIGMOND PÁL - VARGA ISTVÁN: "Mátyás az igazságos"

vitelt szorították vagy éppen tiltották meg, olyan urak törekvéseit fejezték ki, akik marhakereskedelemmel foglalkoztak és szabadulni akartak vetélytársaiktól. Ilyen volt például Geréb Péter országbíró, aki 1497-ben hatszáz ökör harmincadmentes kivitelének engedélyezését eszközölte ki a maga számára. Ilyen volt az ugyancsak fő­nemes Sárkány Ambrus, a későbbi ország­bíró, akit a köznemesi párt Mohács előesté­jén majd így vádol: „Bor- és marhakeres­kedést űztél, a szegény népet zaklattad, míg mi a véghelyeket oltalmaztuk”. E következtetéseket alátámasztja az a tény, hogy éppen a 15—16. század forduló­ján — persze országonként nem egészen azonos időpontban — fordult meg az ár­alakulás hosszú távú irányzata Európa szá­mos országában. A gabonaárak — évszá­zados hanyatlás, illetve stagnálás után — emelkedni kezdtek, nyomukban a többi élel­miszereké is. Az iparcikkek árai viszont egyre inkább elmaradtak tőlük. Mindez, néhány évtized leforgása alatt felgyorsulva, az árollót immár az agrártermények javára nyitotta ki. A mezőgazdasági terményárak emelke­désére a földesurak kétféleképpen reagál­hattak. Egyrészt a terményszolgáltatások pénzbeni váltságösszegét emelhették (az egykorú urbáriumok csakugyan nagyszá­mú adatot tartalmaznak ilyenféle eljárásra), másrészt az emelkedő árú gabonát és bort jobbágyaiktól in natura is elsajátítani igye­keztek (a törvények, mint láttuk, csakugyan számos ilyen értelmű rendelkezést tartal­maztak). Ily módon ezek a rendelkezések immár az eddigi fejlődéstendenciával ellentétes moz­zanatokat rejtettek magukban: beavatko­zást jelentettek a paraszt piaci tevékenységé­nek kialakult mechanizmusába. A termény­járadék fokozása ugyanis egyrészt csökken­tette a jobbágycsalád által áruba bocsátható termény mennyiségét, másrészt korlátozta a parasztgazdaság piaclehetőségeit. Éspe­dig nemcsak akkor, ha a földesúr konkur­ensként maga is bekapcsolódott az agrár­cikkek kereskedelmébe, és a parasztoktól járadékként elsajátított terményeket áruba bocsátotta, hanem akkor is, ha ezeket ma­ga, udvara, háznépe fogyasztotta el. Utób­bi esetben ugyanis szűkült a parasztok által piacra vitt élelmi cikkek iránti úri kereslet, amelyben pedig a paraszti árutermelés egyik fontos piaci szektorát ismertük fel a korábbiak során. A parasztfelkelés után Mindezek a földesúri törekvések azután az 1514. évi parasztháború megtorlásának rendszabályaiban jutottak szembeötlően kifejezésre. A jobbágyfelkelés vérbe fojtá­sát követő országgyűlésen ugyanis a földes­­urak már nem elégedtek meg — a pénzjá­­radék mellett — a terményjáradék fokozott mértékű elsajátításának lehetőségével, ha­nem törvénybe foglalták annak jogcímét is, hogy falusi és mezővárosi jobbágyaikat a feudális járadék mindhárom formájával: a cenzus (illetve egyéb pénzterhek) s a kilen­ced (és természetbeni „ajándékok”) mellett súlyos munkajáradékkal — heti 1 napos ro­bottal — is megterhelhessék. A Mátyás ko­ri évi néhány napos robothoz képest a heti 1 napos kiszabás igen lényeges súlyosbítást irányzott elő. S az országgyűlés 1514 ful­­lasztó levegőjű őszén kimondotta a pa­rasztköltözés megszüntetését, a falusi és me­zővárosi jobbágyság röghöz kötését. Sújtó rendszabályait a közvetlen termelők szociá­lis-jogi helyzetének másik fő ismérvére, földhasználati jogára, telekbirtoklására is kiterjesztette. Werbőczi hírhedt tétele (Hármaskönyv III. rész 30. cím. 7. §) úgy formulázta meg a földtulajdon feudális úri monopóliumát, hogy ezen belül a jobbá­gyok örökigényét telekföldjükre sem ismer­te el. Az 1514. évi megtorló dekrétum és a Hármaskönyv, e két szervesen összefüggő jogalkotás mindezzel — a magánföldesúri járadékok súlyosbító kodifikálásával, a köl­tözési jog megvonásával, a jobbágyi föld­­birtoklás-földhasználat gyengítésével — le­fektette a „második servage” („zweite Leib­eigenschaft”) magyarországi változatának, az örökös jobbágyság rendszerének szá­zadokra szóló jogi alapjait, egyben a ma­gyarországi agrárfejlődés Nyugat-Európá­­tól való „elkanyarodásának” jogi feltételeit és kereteit. Ennek a jogalkotásnak a hírét visszhangozták már Coelius Rodiginus olasz humanista Velencében 1516-ban megjelent „Antik előadásai” is, amelyek­ben a spártai helóták nyomorúságos hely­zetét éppen a magyarországi jobbágyokéval állította párhuzamba. Felidézve a mon­dást: „aki Spártában szabad ember, az a legszabadabb ember, de aki Spártában szolga, az szolga csak igazán”, a humanista szerző hozzáfűzte: „Hallom, hogy Pannó­niában vagy ahogyan most mondják, Ma­gyarországon, mindennél jobban figyelhe­tő meg ugyanez, ezért jár közöttük a köz­mondás, hogy nem is lehet másutt igazán szolgaságról beszélni, mint Pannóniában.” Nem csoda, hogy ilyen körülmények kö­zött Mátyás király korának képe egyre job­ban megszépült az utókor emlékezetében. És ez a kép — mint láthattuk — kétségtelenül valóságos gazdaság- és társadalomtörténeti elemekre épült, a parasztok biztonságosabb szociális-jogi helyzetének emlékére. Heltai Gáspár a következőket mondatja a kolozs­vári bírót megfeddő Mátyás királlyal: „. . . nem jobbágyul adtanak a szent ki­rályok a szegény népet és a falukat az váro­sokhoz, hogy a bírák és tanácsok rabul bír­ják azokat: nem ti jobbágyitok, hanem mindnyájan én jobbágyim vagytok, mint szinte amazok szegények. . . . Még a neme­seknek is nem adtuk a szegény népet jobbá­gyul avagy rabul, hanem csak a földet adtuk nékik az ő vitézségekért, hogy majorkodja­­nak rajta, és a szegénység is majorkodjék rajta. És miérthogy a szegények élik az ő föl­deket, hogy azért adót adjanak nékik a király adója mellett, és bizonyos napokon is szol­gáljanak nékik, és ezért viszontag tartoznak a nemesek vele, hogy gondjukat viseljék és megoltalmazzák őket.” A 16. század hetvenes éveire tehát az igazságos Mátyás királyról szóló „közpél­da” immár kiformálódott, hogy azután a magyar nép történelmi tudatának mara­dandó alkotóelemévé váljék. PACH ZSIGMOND PÁL— VARGA ISTVÁN Disznóölés a 15. században 5

Next