História 1991

1991 / 1. szám - GLATZ FERENC: Az új történetírásról

jain. És napjaink céhes tudása is még gyakran fintorog, amikor a történelmi ma­gazinok írásra kérik fel. Az ún. történeti ismeretterjesztő lapok helyett az előke­lő — igaz, már kevesek által olvasott — akadémiai folyóiratait emlegeti büsz­kén. És még kevésbé készteti a történetírást az új írói műfajok irányába a második ki­hívás, az 1930 után elterjedt tömeges rá­diózás, majd pedig a harmadik, az 1950-es évektől kibontakozó tömeges mozgókép­­kultúra, a televízió, illetve napjainkban a képmagnó elterjedése. Pedig gondoljuk csak végig, amit bi­ológusok, pszichológusok állítanak; az utóbbi két évszázadban visszafejlődött látási kultúránk a fogalmi apparátussal dolgozó írásbeliség mögött. Állítják: az emberben, mint biológiai egységben, nagy tartalékok rejlenek a vizuális megértés, gondolkodás terén. A rádió, a lemez, a magnetofon tömegessé válása a hallást fejleszti, a tömeges fotózás, filmezés, a televízió a látást finomítja. És ahhoz már nem is kell természettudósnak lenni, hogy lássuk, menyit fejlődik a képi úton köz­vetített jelentés megértésében az emberi agy. Az alak, a szín, a tér, a mozgás mint aspektus, jelen van a gondolkodásban. A televízió, általában a mozgóképkultúra a 20. század végére a legerősebb nyilvá­nosságteremtő fórummá emelkedett. És milyen lehetőségeket kínál? Tudomásul kell vennünk: a vizuális és audiális in­formációnyerés az olvasással egyenrangú­vá nőtt. Ha most már azt vizsgálom, hogy a történetírás mennyire vette birtokába eze­ket az új kultúraközvetítési lehetősége­ket, akkor azt kell mondani, nagyon ke­véssé. És nem tudta kialakítani az írásbeliségen túlmenően a szükséges új műfajokat sem. Video- és hangkazettákat kölcsönző gyermekeink számára magától értetődik a felismerés, hogy a kamera, vagy akár egymás mellé sorakoztatott ké­pek segítségével pillanatok alatt átlátha­­tóak a történés körülményei, amely kö­rülmények leírására a történetíró könyveiben oldalakat kénytelen szánni. És ezzel az olvasó óráit veszi igénybe. Sőt, a történelemnek olyan szinkronikus és diakronikus különbségei ismerhetők fel néhány negyedóra alatt, amelyek megér­tésére különben monográfiákat kell ál­dozni. Vagyis: a történetírás, mint kul­túraközvetítő tevékenység, nem tud megfelelően élni azokkal az előnyökkel, amelyeket a történeti ábrázolásban a képi és a hangi eszközök képviselnek az írásos kifejezési formákkal szemben. Harmadik tézis: Az új történetírói műfajokról Amennyiben a történetírás nem veszi bir­tokába a nyilvánosságteremtő új kultúra­közvetítési intézményeket, amennyiben meg­marad az írásbeliségre szorítkozó irodalmi műfajoknál, akkor szakmánk, a törté­nettudomány, mind jobban ki fog szorulni korunk kultúrkonzumációjából. Napjaink történetírójának sürgősen meg kell tanul­nia megjeleníteni a történelmet nemcsak ta­nulmányokban, könyvekben, hanem a hangszalag a filmszalag a képeskönyv kí­nálta új műfajokban. Ehhez azonban újra kell gondolni a történeti ábrázolás alap­kérdéseit. Negyedik tézis: Az új típusú szakmai műveltségről Korunk tematikai kihívásai és az új áb­rázolási lehetőségek, a kialakítandó új tör­ténetírói műfajok, új szakmai követelménye­ket is állítanak a történésszel szemben. Mivel a képen vagy a magnószalagon egyénített, hús-vér emberek jelennek meg, történelmileg nagyon is adekvát tárgyi kör­nyezetben, szokásvilágban, jellegzetes hang­hordozással, így mind a látható tárgyi vi­lágnak, mind a mozdulatoknak, viselke­désformáknak, a mozgásnak is informá­ció-közvetítő szerepük van. A képi, a tár­gyi, valamint orális emlékeknek nemcsak mint az ábrázolás eszközeinek nő meg je­lentőségük, de gyakran ezek lesznek primer forrásaink is. Ahhoz viszont, hogy a tárgyi, képi, orális emlékeket el tudjuk helyezni ke­letkezési körülményeikbe, funkcionális kör­nyezetükbe, vagyis: az őket hagyományozó társadalom egész termelési, környezetkultú­rájában, szokásvilágában, ahhoz új típusú filológiai képzettségre van szükségünk. És ehhez felül kell vizsgálni az úgynevezett se­gédtudományok hagyományos rendszerét. Szakítani kell a segédtudományokban a kö­­zépkorcentrikussággal és az írott forrásokra koncentrálással. Ötödik tézis: A történeti emlékek megőrzéséről A történelem újszerű bemutatásához elen­gedhetetlenül szükséges, hogy az írott emlék mellett a lágyi, képi emlékanyagot is jobban megismerjük, de elengedhetetlenül szüksé­ges az is, hogy kritika alá vegyük a történeti emlékek megőrzésének egész rendszerét. A levéltár, mint az állami (és magán­jogi) praxis számára fontos aktákat őrző intézmény, fokozatosan került kifejlesztésre. A politikai intézmények nemcsak a politikát „csinálták”, de egyben termelték is az írásos forrásanyagot. Mint ahogy épp a törté­netírás története mutatja, a levéltárost, mint szakszerű hivatalnokot is, a napi ügymenet gyakorlati igénye termelte ki, aki ismeri az aktákat előállító intézmények történetét, és így tudja, hol kell azokat keresni Az ál­lamnak és a vállalati adminisztrációnak politikai és üzleti érdeke volt a szakszerű levéltár, a szakszerűen képzett tisztviselő­­garnitúra kialakítása. De sokkal kevésbé fűződött politikai-társadalomtudományi vagy üzleti érdek a tárgyi képi anyag rend­szeres gyűjtéséhez, az ezzel foglalkozó intéz­mények fejlesztéséhez. Epilógus, 1991 De amikor mondatainkat faragjuk a szak­mai önkritikáról, vagy a társadalmi nyil­vánosságról, a társadalomról magáról, nem tudunk szabadulni a kiindulópont­ként választott gondolattól: minden kri­tika, önkritika ki van szolgáltatva a napi politikai szférának. A történész álmodoz­hat íróasztala mellett vagy kedves hegyei, erdői között a 21. század tudományáról, a 21. század nyilvánosságáról, miközben a politikai adminisztrációk a maguk több száz éves, elöregedett, méregdrágán fenn­tartott intézményeikkel, állami, katonai, diplomáciai apparátusaikkal nem képesek megóvni a világot a katasztrófáktól. Az állami-nemzeti erőkifejtésre felépült tár­sadalmi gondolkodás csődje már nem is az alapelvek kidolgozójánál, Európánál jelentkezik, hanem az „exportvidékeken”, korunk civilizációs peremvidékén. Az egyén, az egyes ember, aki maga fölé nö­vesztette — igen demokratikusan külön­ben — ezeket az intézményeket, szentnek mondott kollektív eszmék jegyében, az egyén fázósan és télen húzódik össze kis dolgozószobájában, s miközben önmagá­val is perpatvarkozva szántja a papírt nyil­vánosságról, tudományról, minduntalan felteszi a kérdést magának — ahogy fel­tette két évtizeddel ezelőtt is — vajon szükségszerű-e az ész, az értelem, az ér­telmiség kiszolgáltatottsága? Kiszolgálta­tottsága immáron nem egyedül a dikta­túrának, mint két évtizeddel előbb gondolta, de a magunk, az évszázaddal ezelőtt kitermelt ideológiáknak, eszme­­rendszereknek. És vajon nem túlságosan is rabjai vagyunk saját intézményeinknek, túlságosan is jól érezzük magunkat az el­ért státus­ kényelmünkben, és ez lelassítja gondolkodási reflexeinket? Vajon mind­az, amit írtunk, tanítottunk mi, történé­szek, professzorok az elmúlt másfél év­században, mennyire részes mindabban a világbomlásban, amelyet ma átélünk? S mennyire vagyunk netán elmarasztalhatók azért, hogy ezoterizmusba süllyedve hall­gattunk vagy hallgatunk? GLATZ FERENC 5

Next