História 1993
1993 / 4. szám - HAJNAL ISTVÁN: Írás és kultúra a középkorban
Írás és kultúra a középkorban A magyar történetírás legeredetibb gondolkodója — sokan így nevezik Hajnal Istvánt, az 1956 nyarán elhunyt és méltánytalanul mellőzött történészt. A História Könyvtár induló sorozata most, a májusi könyvhéten megjelenteti tanulmányainak kötetét, jelentős részben kéziratban maradt szövegeket. (Technika, társadalom és művelődés a középkori Európában) A szerző e kötetben szereplő fiatalkori akadémiai előadásából teszünk közzé részleteket, amelyek az írástörténet kapcsán szólnak hozzá az évszázados vitához: vajon mennyire egységes az európai kultúra, s ha húzhatóak földrajzi határok, úgy meddig terjed a nyugat-európai civilizáció határa. (A szerk.) Ma már a nyomtatott és írott betűk hordoznak minden szellemi értéket, amelyet az emberiség az idők folyamán felszínre hozott, és segítségükkel él és fejlődik tovább a mi művelt társadalmunk. Valamikor azonban, a könyvnyomtatás feltalálása előtt pár száz esztendővel volt egy korszak, amikor csak igen szerény szerepet játszott az írás Európában. Oly keveset írtak még, és annyira nehézkes és kezdetleges volt az írás, hogy az egyes emlékeken fennmaradt írások betűformái és a tollforgatás módjának váltakozásai sokat elárulnak írójuk naiv munkájáról, az írás sorsáról s arról, hogy milyen volt és mint változott rendeltetése akkoriban az emberek szemében. írás — papír — iskolareform - formáknak fejlődése és az írásbeliség terjedése a 12. és 13. század folyamán Európa-szerte, tehát nálunk Magyarországon is, az előző középkori századok csendes mozdulatlanságához viszonyítva példátlan mozgékonysággal és hatalmas arányokban indult meg. Kezdő lépései voltak ezek annak a világtörténelmi jelentőségű folyamatnak, amely a 13. század végén iskolareformokat vont maga után, amely a 14. században papiros használatát terjesztette el az addig használt bőrhártya helyett, s papirosmalmokat létesített a legkeletibb Európában is, s amely végül a könyvnyomtatás feltalálására vezetett s általa az egész világ szellemi műveltségének átalakulásához. Amidőn a bécsi levéltárakban alkalmam volt e két évszázad osztrák írásainak hosszabb ideig tartó beható vizsgálatára, az a föltevés vezetett, hogy a formáknak és a gyakorlatnak változásai a magyar írásokkal összevetve érdekes képet fognak majd arról adni, mint terjedt az írásnak ez a felújulása és mint terjednek a fejlődésnek egyes fokozatai a nyugatibb vidékről a keletibb Magyarországra, mely önálló állami létével, műveltsége és nyelve idegen voltával oly élesen el volt választva a középkori Ausztriától. Egy bizonyos idő múlva kitűnt, hogy a fejlődés terjedésében a két ország határánál semmiféle zökkenőre sem lehet akadni. Messzibb területeket kellett tehát átfogni, s vizsgálat alá venni az írásnak ezt a fejlődő korát Német-, Francia- és Olaszországban, s öszszehasonlításuk révén keresni a mozgalom kiindulását és terjedésének módját. A középkori Európa keleti szélének levéltáraiban dolgozva sokkal szélsőségesebb arányokban tűnhettek elénk a különbségek és egyezések, amelyek a nyugati s déli országok írásemlékeivel összevetve mutatkoztak, mintha a központi fekvésű német írásemlékek állottak volna rendelkezésünkre. Az összehasonlítások eredményeképpen tehát olyan új szempontok merültek fel, amelyek az írásbeliség európai felújulásának természetes magyarázatánál jelentkeznek. Nagy, vaskos betűk „Korszakunk kezdetén már feledésbe mentek a régi gyors, gyakorlati írások, amelyek a rómaiaknál a mindennapi élet használatában állottak. Ha a déli országokban még szerepelnek is, nem voltak már élő írások, hanem a közjegyzők szakírásai, amelyeknek a laikusok előtt érthetetlen figurái tartalmuknak, az oklevélbe foglalt jogi ügyleteknek titokzatos tekintélyét növelték. Különben pedig mint közönségesebben ismert írás, azok a formák voltak egész Európában elterjedőben, amelyeknek eredetét Nagy Károly udvarához szokták fűzni. E formák alapjában véve ugyanazok, mint amelyeket a mi mai nyomtatott írásunk használ. Ez a karolingi írás a papság írása volt elsősorban, és tán legelsőrendűbb célja az volt, hogy olvasható szertartáskönyvek készüljenek az istentisztelet s a vallásos gyakorlatok számára. Nagy, vaskos betűk fejlődtek hát ki, amelyeket több tollvonással, aprólékos részecskékből illesztgettek össze. Olvasásra jó volt ez az írás, de még igen nehézkes ahhoz, hogy a mindennapi életnek és a gondolatnak fürge kísérője legyen. Egy kihalóban levő írás volt tehát Európában a középkor derekán, már csak az ősrómai területekre szorítkozva, és egy fiatal, fejletlen írás, amelyet a papok tanultak minden keresztény országban, tehát Magyarországon is, anélkül, hogy messzemenő gyakorlati használatra szánták volna. Az egyházi iskolákban az olvasás tanítása állott előtérben, hogy a papok a szertartáskönyveket használni tudják, írástanításra csak évek után, néha sohasem került sor. Az írói munkásság különös, kegyes szenvedélyszámba ment, s Kálmán király oklevele, 1111 5