Melléklet 1998

1998 / 1. szám - Simai Mihály: Mikor ér véget az átmenet időszaka?

TfllUMflllM E2REDFORDUID • 1998^1. adatok voltak. Az állam szerepének módosításához, a döntés­­hozatal és a képviseletek megfelelő átalakításához, új gazdasági és társadalmi prioritások meghatározásához és az erőforrások új koncentrálásához (újraelosztásához) le kellett bontani az előző rendszerek által a gazdasági fejlődés elé állított kulturális, társadalmi­ és politikai korlátokat s egy új, hatékonyabb, célra­vezetőbb politikai és gazdasági rendszert kellett felépíteni. Az átalakulás külső, a Nyugat által közvetített ideológiai­politikai környezetében igen jelentős tényező volt az 1980-as évek elején kibontakozott piaci forradalom, s az ezzel is össze­függő liberalizációs hullám, amelyik elsőként az állam gazdasá­gi szerepe ellen lépett fel, a dereguláció és a privatizáció jelsza­vával. Sokan Nyugaton a keleti rendszerváltást az említett irányzat győzelme legfontosabb jelének deklarálták, s magát a folyamatot is gyakran, leegyszerűsítve, igen primitív módon kezelték. Megfeledkeztek pl. arról, hogy az állam szerepének jelentős növekedése évszázadunkban, s a jelentős állami szek­tor kialakulása, nem csupán a szovjet típusú szocializmus, vagy Nyugaton a szociáldemokrácia hatalomra kerülésének követ­kezménye volt, hanem számos egyéb tényezőnek, pl. a gyarmati háborúknak, a két világháborúra való felkészülésnek, a hideg­háborúnak, a nemzeti versenyképesség növelésére irányuló törekvéseknek, a piacok rossz, gyenge működését javítani igyekvő, s a piaci viszonyok kedvezőtlen gazdasági és társadal­mi következményeit kivédeni, korrigálni akaró erőfeszítések­nek is. Azt is figyelmen kívül hagyták, hogy az állam szerepét nem lehet elvonatkoztatni a gazdasági fejlettség adott szintje­in megvalósítandó feladatoktól sem. Az állam, főleg az elma­radottabb országokban, kulcsfontosságú szerepet játszott a növekedés feltételeinek megteremtésében s az ipar kiépíté­sében. A volt szocialista országokban végbemenő változások elem­zésével, értékelésével, a normatív célok megfogalmazásával kapcsolatban sajátos tudományterület is kialakult, amelyet a rövidség kedvéért tranzitológiának neveztem. A „ tranzit­oló­­gia" részben a szocialista és a kapitalista országokat összeha­sonlító kutatásokból nőtt ki. Szakértői a modern kapitalizmus struktúrájából kiindulva, a rendszerváltással kapcsolatos köve­telmények között különös hangsúlyt adtak a politikai rendszer demokratizálásának, új demokratikus intézmények kiépítésé­nek, a piaci viszonyok bevezetéséhez és fenntartásához szüksé­ges jogi keretek megteremtésének, a gazdaság nyitottságára épülő világpiaci integrálódásnak, s az ehhez szükséges belső feltételeknek, a pénzviszonyok liberalizálásának, új bankrend­szer kiépítésének, az átalakulás, áru-, tőke- és pénzáramlások szabadsága biztosításának, a vállalati rendszer és a menedzs­ment átalakításának, a tőke és a munkaerőpiac kiépítésének. A privatizáció, a központi tervezési rendszer struktúrájának le­építése, az államháztartás gyökeres átszervezése, az állam sze­repének visszaszorítása és egy új üzleti elit megteremtése áll­tak a fenti követelmények központjában. A Világbank 1996. évi jelentése, a teljes egészében az átalakulásnak szentelt „World Development Report", amelyik a „Tervtől a piacig" címmel jelent meg, különösen jól foglalta össze a fenti követelménye­ket." A jelentés megállapításai közül különösen egyetértettem annak hangsúlyozásával, hogy „végső soron az emberek számí­tanak. Végső soron az átalakulást annak alapján fogják megítél­ni, hogy jobban élnek-e az emberek, mint korábban." Az átmenet intézményes követelményeivel kapcsolatban célszerű néhány kérdést hangsúlyozni. Először: a valóságban nem létezik valamilyen egységes, minden említett feltételt egyformán kielégítő piaci rendszer. Jelentős különbségek vannak a modern piacgazdaságok között is, pl. az állam és a piac viszonylagos fontosságában és szerepé­ben, a tulajdonformákban és viszonyokban, a liberalizáltság és a nyitottság mértékében, a szabályozás jellegében, s a közérdek védelmének módjaiban és mértékében, a szélsőséges individu­alizmussal vagy szűk csoportokkal szemben. A világgazdaság­ban a piaci rendszer különböző hibridjei működnek, amelyek nem statikusak, hanem belső és nemzetközi hatásokra változ­nak. A nálunk sokak által példaképnek, elérendő célnak tekin­tett szociális piacgazdaság, a jóléti állam e sajátos változata maga is dinamikus rendszer, amelynek különböző válfajai ala­kultak ki. Magyarországon, az 1968. évi reformok nyomán, las­san és jelentős visszaesésekkel ugyan, de megindult a piaci viszonyok fejlődése, és a korábbi centralizált gazdasági rend­szer sokban módosult már a rendszerváltást megelőzően is. Nagyobb mértékben lehetett és kellett volna építeni a piaci viszonyok organikus fejlődésének eredményeire. Másodszor: jelentősek az időbeli eltérések az egyes követel­mények teljesíthetőségében. Viszonylag gyorsan ki lehet építe­ni új politikai intézményeket s meg lehet teremteni a pluralisz­tikus demokrácia formális feltételeit. Sokkal lassúbb a piacépí­tés s a működő piaci viszonyok kialakítása. Még több idő kell a nemzetközileg is versenyképes gazdaság kiépítéséhez, amelyik biztosítani tudja az életnívó általános emelkedését. Ennél is lassúbb a piaci viszonyok működéséhez szükséges közgondol­kodás kialakulása. A magyar fejlődés is arról tanúskodik, hogy a fentiek jelentős társadalmi feszültségek és konfliktusok for­rásai lehetnek. Harmadszor: az a törekvés, hogy Magyarország az Európai Unió tagja legyen, eleve sajátos és meghatározott piacgazdasági intézményrendszer és gazdaságpolitikai modell kialakítását követeli, amelyik túlmegy az átmenettel kapcsolatos általános követelményeken. Ettől a modelltől egyébként az egyes tagálla­mok gyakorlata még sok vonatkozásban eltér, s a konvergáló­­dás az unió keretei között sem könnyű. Még nehezebb az alkal­mazkodás ehhez olyan országok esetében, amelyek eleve egy más rendszer bázisáról indultak. Az állam szerepvállalásának kérdőjelei A rendszerváltás folyamatában sajátos nézetkülönbségek ala­kultak ki nálunk is az állam szerepével kapcsolatban, amelyek a rendszerváltás menetét is befolyásolták. Az új feladatok min­denekelőtt az állam funkcióinak, társadalmi kötelezettségválla­lásának racionális, gyakorlatias újrafogalmazását és szerveze­tének radikális modernizálását követelték volna, megfelelő tár­g Vö. Glatz Ferenc: Magyarország az ezredfordulón. Ezredforduló 1. szám 5. p. (Állam, nemzet, területszervezés).

Next