História 2001

2001 / 2. szám - ÉLETKÉPEK, HÉTKÖZNAPOK - FÓNAGY ZOLTÁN: Az életritmus változása

több nemes sem tartotta számon folya­matosan a naptár szerinti időt, a parasz­tok pedig jellemzően a mezőgazdasági ciklushoz kötötték az eseményeket: a hóolvadással, cseresznyeéréssel, aratás­sal, sarjúkaszálással, szürettel, szilva­éréssel határozzák meg tanúvallomása­ikban egy-egy eset időpontját. A 19. század első felében az átmenet jeleit figyelhetjük meg az időhöz való viszonyban. A ritka utazások számunkra felfoghatatlan ráérősséggel zajlottak. Az érkezést, a találkozásokat csak hoz­závetőleges pontossággal határozták meg, a néhány napos eltérésben semmi furcsát nem találtak. A kiszámíthatatlan útviszonyok között persze nem is igen lehetett pontos érkezési időpontot adni. Nagy esőzések akár több nappal is meg­hosszabbíthatták az utazást. Éppen az otthonról való kimozdulás ritkasága mi­att amúgy is lassan haladhattak, hiszen az utazást gyakran megszakította az út­ba eső rokonok, ismerősök meglátoga­tása, ami több napig is eltarthatott. Újfalvi Sándor leírása szerint a 19. század eleji, falun élő erdélyi nemesség életében nem játszott szerepet az óra. Apjának, az erdélyi viszonyok közt jó­módúnak számító birtokosnak (évtize­deken át szolgabírói hivatalt is viselt) nem volt órája. „Nappal az áldott nap, éjjel kakasszó, hajnalban a Fiastyúk és az esthajnalcsillag voltak útmutatói, és a hosszú tapasztalás után nagyon pontos és biztos módon.” A hagyományokhoz való ragaszkodást megtestesítő öreg erdélyi nemes, Keczeli István házában ugyan „a falon függ a kakukkos, pókhá­ló lepte nagy óra, de nem szól. Rég el­romlott.” A házat az időtlenség, a moz­dulatlanság jellemzi. A napirend min­den apró részletében napról napra vál­tozatlanul megtartatott. Csak a családi élet ünnepi eseményei, névnapok és disznótorok alkalmával tértek el az élet megszokott ritmusától. Naptár, óra, csengő A 19. században terjedt az írni-olvasni tudás, emelkedtek a kalendáriumok példányszámai, növekedett a hírlapiro­dalom szerepe, és ezáltal uralkodóvá vált az időpontok kalendárium szerinti megjelölése. A levélírók és az emlékira­tok szerzői is a napra pontos dátumo­zást használták már. Mellette azonban még sokáig megőrizték kiemelt időjelző szerepüket a nagy ünnepnapok (kará­csony, húsvét, pünkösd), a mezőgazda­­sági ciklus kiemelt fordulói (Szent György, Szent Mihály napja április 24., illetve szeptember 29.), a vásárok és bú­csúk; ezeket továbbra is gyakran hasz­nálták időpontok meghatározására. A modern gazdasági funkciókat ellá­tó polgár, az árutermelésbe bekapcsoló­dott birtokos nemes és paraszt életében növekvő szerepet játszott az idő. Ők ha­tározott céllal és időbeosztással utaztak pl. vásárra, utazás közben nem enged­hették meg maguknak, hogy napokig időzzenek a vendégeskedés kedvéért. „Az idő pénz” felfogás terjedésével megnőtt a gyorsabb közlekedési eszkö­zök iránti igény, szaporodtak a gyorsko­csi-vállalkozások. Az 1814-ben született Pulszky Fe­renc emlékiratában jól érzékelhető a kétféle időfelfogás egymásmellettisége. Apja életrendje monoton rendszeressé­gével még az időtlenséget, mozdulatlan­ságot sugallta. De a városlakó, tanult nemes „órára kelt fel”, s ahhoz igazítot­ta napirendjét is. A gyermek Pulszky napirendje már egyértelműen az órához kötődött: a fel­keléstől lefekvésig órára beosztva étke­zett, tanult, sétált, játszott. „Hatkor köl­töttek fel, reggeliztem s tanultam lecké­met, nyolctól tízig iskolába jártam, tizenegyig tartott a priváta [különóra], tizenkettőig hallgattam Lange szép elő­adásait, ebéd után tanultam a leckét, négyig ismét iskolában voltam, ötig nevelőmmel készültem a jövő nap fel­adataira, hat után kisétáltunk, de pont­ban nyolckor múlhatatlanul otthon kel­lett lennem a vacsoránál, mert atyám megkívánta a pontosságot.” Jókai Mór szintén gyermekkorában szokta meg, hogy télen-nyáron hajnali öt órakor ott kellett lennie magántaní­tója szobájában. (Ezt a rendszerességet befutott íróként is megtartotta.) A városi-polgári életformából sokat átvett, túlnyomórészt Pesten élő Podmaniczky bárói család napjai is szi­gorúan az órához igazodtak már az 1820-30-as években. Az órához kötött teendőkre csengetés figyelmeztette a háznépet. „Reggel 8 órára az egész csa­ládnak össze kelle jönnie, a reggelit tár­saságban költendő el, ha bárki közülünk Vasúti hirdetés, 1846 „Elkésés”, Életképek, 1844 24

Next