História 2001

2001 / 3. szám - BEREND T. IVÁN: Romantika, nacionalizmus, modernizáció

művészek vallásos küldetéstudata, nem­egyszer önfeláldozó mártíromsága. Mindez magatartásbeli normává is lett, hiszen a romantika volt talán az el­ső olyan művészeti áramlat, amely egy­ben magatartásnormákat is teremtett. „Agyban párnák közt halni meg” szé­gyenné, fiatalon, a szabadságért való küzdelemben elesni követendő példává vált. A lengyel Mickiewicz, a magyar Pe­tőfi vagy a bolgár Botev büszkén oszto­zott e sorsban. Közép- és Kelet-Európában a kultú­ra művelői és képviselői: írók, művé­szek, régészek, történészek, tanárok, helyi plébánosok váltak a nemzetépítés élharcosaivá. Míg Nyugaton az abszolút állam nemzetet összekovácsoló, homo­genizáló szerepe érvényesült, mint Ang­liában és Franciaországban, addig az önálló államiságot nélkülöző közép- és kelet-európai népek a romantika művé­szi és eszmeáramlatával kívülről kapták a nemzeti eszmét. Csakhogy még nem létezett a nemzet! (Például Lengyelor­szág nemesi elitje még etnikailag is a szláv jobbágyoktól eltérő, „szarmata” származásúnak tekintette magát. Az orosz elnyomó elleni harcban nem moz­gósították a jobbágyparasztokat, sőt azokat a cár a maga oldalára tudta állí­tani a lengyel nemesség ellen.) Nemzeti nyelv és kultúra A nemzetet meg kellett teremteni! Eh­hez viszont egyedül a nemzeti nyelv és a kultúra szolgálhatott kiindulási alap­ként. Ez volt hivatott arra, hogy összeko­vácsolja, közös tudattal ruházza fel a nemzetet. Csakis az ilyen közösségi tu­dattal rendelkező nép válhatott alkal­massá arra, hogy nemzetnek tartsa ma­gát és akarja a nemzeti állam létrehozá­sát, sőt harcoljon is érte. Ez volt az egye­dül lehetséges út a Nyugat követésére. A nyelvi nacionalizmus atyja, a né­met Herder gondolatai hatalmas lendü­letet adtak a térség nyelvújítási mozgal­mainak. Ennek eredményeként szület­tek meg térségünk modern, „idegen” elemektől megtisztított, sztenderdizált nyelvei. A nyelvújítás nemcsak a modern iro­dalmi nemzeti nyelvet hozta létre, ha­nem össze is kapcsolta a nyelvi mozgal­mat, nemzeti tudatot teremtő történel­mi mítoszok megalkotásával. Így szüle­tett meg az „illír” gondolat, ami Vuk Karadzic révén egy egységes szerb-hor­­vát nyelv megteremtésére vezetett. Így jött létre középkori legendák építmé­nyén a dákó-román elmélet; a hősi­ har­cos hun eredet mítosza Magyarorszá­gon; s Frantisek Palacky cseh törté­nelme, amely a liberális Nyugat keleti hídfőállásaként mutatta be a cseh nem­zetet. Felvilágosult romantika A nemzeti nyelvet és történelmi mítoszokat teremtő romantika azonban Közép- és Kelet-Európában, ellentét­ben a nyugati romantika felvilágosodás­­ellenességével, mintegy magába fogta és magával sodorta a felvilágosodás eszméit is. Amint Herder nyelvi nacionalizmusa a nép rousseau-i felfogására épült s ma­gától értetődően tekintette a nép részé­nek a parasztságot, úgy hirdette a szá­zad első felének nemzeti romantikája a népuralom gondolatát, a respublika esz­méjét. „Tegyük a népköltészetet uralko­dóvá az irodalomban - írta Petőfi Arany Jánosnak címzett levelében 1847-ben. - Ha a nép uralkodóvá válik a költészet­ben, közel áll ahhoz, hogy hatalomra jusson a politikában is.” A cseh Palacky romantikus történelem-interpretációjá­ban a huszita mozgalommal a csehek az elsők között szálltak harcba a hatalmas­ságok és a társadalmi hierarchiák ellen, az emberi egyenlőségért és gondolatsza­badságért. A felvilágosodás népszuvere­nitás eszméje, a társadalmi szerződésbe foglalt társadalmi igazság és egyenlőség gondolata, az ész, a vallási előítéletektől megtisztított tudás és tudatos cselekvés, és az ennek révén elérhető társadalmi és történelmi haladás programja mintegy átszőtte a romantikus eszmeáramlatot. Térségünkben ezért felvilágosult roman­tikáról beszélhetünk. A feudális „nemesi nemzettel” szem­ben a népköltészet stílusát, ritmusát, té­ma- és hangulatvilágát átvevő költészet előbb fogadta be a nemzettestbe, előbb emancipálta a jobbágyparasztságot, mint a politika. A költészet ugyanakkor ébresztőt fújt a nemzetnek. Ezt tette Vörösmarty romantikus nemzethalál ví­ziójával, a fenyegető sírral, „melyben nemzet süllyed el”, és Mickiewicz vízió­jával a keresztre feszített Jézus Krisz­­tus­ Lengyelországról. HERDER, Johann Gottfried (1744-1803): német iroda­lomtudós, filozófus, a történeti és a kultúrfilozófiai gon­dolkodás megújítója, a német romantika előfutára. Műve­lődéseszményének az antik humanizmust tekintette, újra­értékelte a német középkori kultúrát. Filozófiájának alap­tételei a romantika művészetfelfogásának alapjaivá lettek. Kifejtette, hogy a nyelv kezdetei az emberi természetben rejlenek, tudáshoz csak a nyelv közegén át lehet jutni. A népdalok, a népköltészet és a mitológia iránti érdeklődése indította el az európai népköltészeti kutatásokat. Történet­filozófiájában a történelem fejlődésmenetét az emberi élet szakaszainak analógiájára vázolta fel. F. I. Adam Mickiewicz lengyel író Hriszto Botev bolgár költő Friedrich Novalis német költő .

Next