História 2002

2002 / 3. szám - GYARAPODÓ KÖZGYŰJTEMÉNYEK - BÁLINT CSANÁD: A nagyszentmiklósi kincs

István serege által legyőzött Ajtony tu­lajdona lett volna, ami azon alapul, hogy e vezér vára 10 km-re esik Nagyszent­­miklóstól. Ámde a „közelség” önmagá­ban nem érv. A kincsnek a 10-11. száza­di magyar emlékektől való elhatárolása még a bulgáriaiakétól is könnyebb, mert ebben az esetben igen nagy számú lelet­anyaggal lehet összehasonlítani. Eddig 3 db ezüstedény került elő, melyeknek sem alakja, sem díszítése nem rokonít­ható a nagyszentmiklósiak valamelyiké­vel. Döntő jelentőségűek viszont azok az eltérések, amelyek a nagyon jellegze­tes honfoglalás kori és a kincs edényein látható ornamentika között figyelhetők meg. (Két nagyszentmiklósi korsó egyik díszítőelemének a Szent István által ve­retett pénzekével való párhuzamba állí­tása felületes volt, s figyelmen kívül hagyta ugyanazon edények több más díszítésének a 7. századi avar és bizánci ornamentikával való egyezését.) A honfoglalás kori ornamentikától való eltérés különösen szemet szúr a 2. számú korsó esetében. A magyar eredet hívei a 4. medaillonban látható „égbera­­gadási jelenetet” emelték ki s hozták azt kapcsolatba az Árpád-ház eredetmon­dájával (aszerint Álmos fejedelem any­ját a turul, egy ragadozó madárfajta ej­tette teherbe). Ehhez azonban semmi­lyen támpontunk sincsen: egyfelől a tu­rul ábrázolását nem ismerjük, másfelől a nagyszentmiklósi jelenet képtípusa közép-ázsiai eredetű, a hellénizmussal került oda a 4-5. században a Ganü­­médesz-legenda, amit átköltöttek (a Zeusz által elragadott fiú helyét nő tölti be - a kincsünknek egy másik korsóján viszont az eredeti, görög változat van!). A nagyszentmiklósinak magyarként va­ló értelmezését megkérdőjelezi továbbá az is, hogy a honfoglalás korából egyál­talán nem ismerünk emberábrázolást, még az állatábrázolás is ritka, míg griff és patás állat küzdelme - ilyet ugyan­ezen korsónak egy másik medaillonjá­ban látunk - teljességgel ismeretlen (jel­legzetes viszont a 8. századi avar szíjvé­geken). Bizonyos képtípusokat, a sas, szarvas, oroszlán, griff ábrázolásait Eurázsia­­szerte, évezredeken át használtak, elő­fordulásaik alapján nem rajzolható meg összefüggésrendszer, még kevésbé tör­téneti kapcsolat. Ilyen a 3. medaillon­ban látható jelenet: a királyi vadászatot ábrázoló szászánida tájak képtípusát még évszázadokkal később és Irán hatá­rain kívül is másolták. A nagyszent­­miklósi ennek erősen átfogalmazott vál­tozata; a keletiektől a leglényegesebb eltérést a hátasként használt, emberi fe­jet viselő, szárnyas lény jelenti - ilyen sincs a honfoglalóknál, föllelhető vi­szont a késő avar korban. Abszolút egyedülálló a korsó 4. medaillonjában látható „győztes fejedelem” ábrázolása. Egyetlen nép kultúrspecifikus vonása sem fedezhető fel benne: a zászlós lándzsa keleti, a levágott fej nyereghez kötözése sztyeppi, a láncpáncél bizánci, a fogoly üstökénél való megragadása ró­mai eredetű. (Az arc megfogalmazása vi­szont rendkívül szuggesztív és életszerű.) A kincsen látható ábrázolások tehát nem alkalmasak a kor és eredet megha­tározására. Akkor viszont mi alkalmas erre? A megoldást az apró jelekben meg­mutatkozó kapcsolatok feltárása és az elhatároló jegyek számbavétele hozhat­ja- Az avarok kincse Régóta tudott, hogy a kincs néhány edénytípusának kizárólag az avar kori leletek között van analógiája (ivókürt, 22., 23. számú kehely, 8. számú ovális tálka). A pohárkák gyöngysoros díszíté­sével azonos a kora avar kori fémedé­nyeken fedezhető fel. Két korsó szalag­­fonatos díszítéséhez hasonló a Kár­pát-medencében csak a 7. század máso­dik felében fordul elő, az általuk közre­fogott keresztmotívum 7-8. századi bi­zánci emlékeken figyelhető meg, s ugyanebből az időből származnak a rézsútos hálószerkezetbe komponált keresztornamentika, valamint az egyik kincs fülét díszítő pont­vonal ornamen- Az „égi vadász” a 2. számú korsón A 7. számú korsó rajza oldalnézetben „Égberagadási” jelenet a 2. számú korsón A „győztes fejedelem” a 2. számú korsón 5

Next