História 2003

2003 / 1. szám - ÉLETKÉPEK, HÉTKÖZNAPOK - KERTÉSZ ISTVÁN: A "tisztességes játék" Olümpiában

A ÉLETKÉPEK, HÉTKÖZNAPOK A „tisztességes játék” Olümpiában Versenyszabályok, sportszerűtlenségek, büntetések „tisztességes játék” fogalma - az ennek megfelelő angol kifeje­lte­zés, a fair play és német megfe­lelője, a Fairness - a 19. században vált általánosan elfogadottá ama sportoló te­vékenységének értékelésére, aki a játék­­verseny szabályait pontosan betartja. Az olümpiai játékok szervezői sokat tettek azért, hogy meg­őrizzék a versenyek tiszta­ságát. Rögzítették a versenyszabályo­kat, bírói testüle­tet képeztek ki ezek betartatására, és még ezt a testületet is ellenőrizték az Olümpiai Tanács révén. Ezenkívül a küzdelmek első napján megkö­vetelték a versenyzőktől, hozzá­tartozóiktól, az edzőktől és a bírák­­tól azt, hogy esküt tegyenek a tisztes­séges játék szabályainak betartására. A Kr. e. 6. században, minden részletre kiterjedően, írásban rögzítették az olümpiai versenyszabályokat. A szabá­lyok írásba foglalása és az arról való gondoskodás, hogy a göröglakta terüle­teken ezek az írások mindenütt hozzá­férhetőek legyenek a versenyzők szá­mára, alapvető követelmény volt a négyévenkénti küzdelmek lebonyolítá­sához. Hiszen a sportolóknak 10 hóna­pon át hazájukban és egy hónapon ke­resztül már Olümpia közelében kellett előírt felkészülést folytatni az olümpiai versenyre. Az utolsó havi közös felké­szülés részben a mezőny megszűrését szolgálta: a leggyengébbeket hazaküld­­ték. Viszont a megmaradt mezőny tag­jai számára ez volt az utolsó lehetőség arra, hogy a jelen lévő versenybírák se­gítségével egységes szabályértelmezést alakítsanak ki. Nyilvánvalónak látszik az is, hogy a periódus négy nagy küzde­lemsorozatán, vagyis Olümpia, Dél-Atléták egy feketealakos tálon, Kr. e. 5. század­­hoi, Nemea és az Iszthmosz verseny­játékain azonos szabályok szerint foly­tak a vetélkedések. A birkózás szabályait tartalmazó - Olümpiában 1964 és 1965 folyamán előkerült - töredékek első, megfelelő­en kiegészített sorai a következőkép­pen szólnak: „A birkózó nem törheti el ellenfele ujjait. Ha így tesz, a versenybí­ró azonnal üssön rá botjával, mindenho­va üthet, kivéve a fejre. A vétkes csak a büntetés kifizetése után folytathatja a versenyt...” Ez a szabálytöredék nemcsak a ver­senyző, hanem még a versenybíró visel­kedését is szabályozza. A tisztességes versenyzés a szabályok szerint történő tusakodást jelentette, márpedig a ne­hézatlétikai számok (birkózás, ökölví­vás, pankration) szabályok adta keretei között még halálos sérülést is büntetle­nül lehetett okozni. Ismerünk olyan pankrationistát, akit azért neveztek el „Kézfejes”-nek (Akrokherszitész), mert ellenfelei kézfejét összeszorítva törte el azok ujjait. Tehette, hiszen ezt a pankration szabályai megengedték. A birkózásban valószínűleg sportszakmai okokból tiltották be az ilyesmit, ugyan­is a látványos akciókkal kivívott győ­zelem sokkal vonzóbb volt a nézők számára is. Ha a birkózó szándékosan törte össze ellenfele ujjait, azonnal ki­zárták a küzdelemből, ha viszont elő­vigyázatlansága okozta a balesetet, a pénzbírság kifizetése és a szabályok betartására vonatkozó ígéret után tovább versenyezhetett. Természetesen ott, ahol a sportolót a „tisztességes já­tékra” késztették, meg­szabták a versenybíró viselkedését is. Ha a bíró tudato­san büntetle­nül hagyta a vétkest, akkor neki magának kellett pénzbünte­tést elszenvednie. A bíró semmiképpen nem próbál­hatott meg honfitársának vagy annak a sportolónak ked­vezni, aki az ő hazájával szövetsé­ges városból jött. Azon atléta számá­ra, aki a kimondott ítélet ellen szóban vagy tettel meg nem engedett formá­ban tiltakozott, pénzbüntetést helyez­tek kilátásba. A pénzbírsággal sújtott versenyzőnek pedig azt javasolták, hogy ha nem rendelkezik a megfelelő összeggel, úgy kérjen kölcsönt hazája (városa vagy tartománya) ünnepi köve­tétől, theóroszától. A bírák A szabályok betartatása a bírák (Hella­­nodikai) feladata volt. A törvény­őrök (nomophülakesz) kezdték meg betanításukat 10 hónappal a játékok megnyitása előtt, miután Elisz tarto­mány arisztokráciájának tagjai közül sorshúzással kiválasztották a bíráska- Versenyszabályok, Kr. e. 6. század 3

Next