História 2005

2005 / 10. szám - ÉLETKÉPEK, HÉTKÖZNAPOK - CSORBA LÁSZLÓ: Tél a Középtenger partjainál

engesztelés napja alkalmából különféle tisztító szertartásokra került sor. A mágikus tisztulás elképzelése azután nélkülözhetetlen előkészítője lett azok­nak a szertartásoknak, amelyek a me­zei munkák tavaszi indulását kísérték, miközben az év kezdete márciusról lassan áttevődött korábbra, a téli idő­szak közepére, Janus hónapjára. Rövid tél Ha manapság az utazó februárban keresi fel Szicíliát, nyugodtan otthon hagyhatja a télikabátot! A szikrázó napsütésben a frissen szüretelt narancs arany gúláit úgy halmozzák oda az országút szélére, ahogy idehaza a sö­tétzöld görögdinnyét szokás az augusz­tusi szüret idején. Február derekán felejthetetlen látvány Agrigento - az ókori Akragasz - tengerre néző domb­taréján a virágzó mandulafák erdeje! Korán jön tehát a kikelet! De azért jócskán lehet fázni is az itáliai télben, így már az ókori villák és lakóházak építészei olyan fűtéstechni­kával dolgoztak, amelynél jobbat azóta sem találtak ki a didergő emberek. A sziget antik emlékeinek talán legnagy­­szerűbbike, a Piazza Armerinához közel fennmaradt császári villaegyüttes (La Villa Imperiale del Casale) nem csupán a bikinis leányokat ábrázoló mozaikjairól világhírű, hanem fűtés­­rendszere is minden figyelmet meg­érdemel. Lakói egyfelől olyan hor­dozható vaskályhákat, parázstartókat használtak, amelyek utódai néhol még ma is szolgálnak a Balkánon, illetve a Közel-Keleten. Másfelől fal- és padló­fűtés működött - vagyis a pincebeli kazánban előállított melegvizet, vagy gőzt keringtettek a járófelületek alatt, illetve az üreges téglákon át légfűtéssel tartották melegen a lakószobákat. (Ezeket a remek technikákat - modern műszaki háttérrel - ma is használják az egyenlítői örök nyár melegétől távo­labb élő népek és civilizációk.) Persze az antik időkben még csupán a gazda­gokat és háznépüket védték a mediter­rán tél nyirkos hűvöse ellen. Mediterrán karácsony Nem tartozott bele a mediterrán né­pek karácsonyi szimbolikájába az élet örökzöld szimbóluma, a fenyőfa - ezt csupán a legutóbbi évtizedek során terjesztette el a televízió, és az általa közvetített reklámipar. Az olasz karácsony központjában mindmáig a jászol (presepe) áll, a ki­sebb bábfigurákkal felidézett betlehe­mi jelenet, Assisi Szent Ferencnek ez a zseniális „találmánya”. Felállítása egy­felől a rokoni közösséget hangsúlyozó, szertartásszerű családi tevékenység, másfelől a szülőket is megmozgató, szórakoztató gyermekjáték, igazi krea­tív kedvtelés. Az olasz templomok de­cemberben mind felállítják saját betle­hemeiket; a történeti rekonstrukciók­tól a modern módszerek alkalmazásáig (elektromos csillag halad az égen, rej­tett kismotor húzza a háromkirályok tevéit stb.) sokféle megoldással talál­kozunk. A piactereken pedig kipakol­nak az árusok, hogy az otthonok részé­re árulják a legnépszerűbb zsánerfigu­rákat: fevő pásztor, néger király, hegyi dudás, csacsi, boci, bárányka és társaik, tucatnyi méretben, tízezres mennyiség­ben. A ferencesek kapitóliumi temp­loma, a Santa Maria in Ara Coeli bet­lehemi kápolnájában pedig kiteszik a jászolba a híres Bambino di Gesu szobrocskát. A decemberi hetekben naponta akár több ezerre szaporodhat az ajándékkérő levelek száma a kegy­szobor kápolnájában, bízva abban, hogy a címzett célba juttat majd min­den kérést, amit teljesíteni érdemes... December elején, Szent Miklós ün­nepe táján az itáliai városok képe meg­változik. Az utcák fölé színes lámpa­­füzér-hálót feszítenek, sokféle motí­vummal. A nagyobb tereken bódék százaiban kínálják a jellegzetes medi­terrán nyalánkságokat, az ünnepi piac ezernyi vásárfiát, köztük a házi betle­hemek figuráit. Egykor nagyobb szám­ban, de néha még ma is megjelennek az utcákon az Abruzzók hegyeiből érkező sípos és dudás pásztorok (C­iffe­­rari), hogy adventi muzsikájuk emlé­keztessen az isteni kisded első csodá­iaira és tisztelőire. De a Mikulás az olasz gyerekeknek nem hoz ajándékot - ez a szokás itt az ünnepkör végéhez, vízkereszthez kapcsolódik. Maga az ünnep a 4. században rög­zült: keletről érkezett a vízzel való megáldás gondolata (Jézus keresztsé­­ge, a kánai menyegző), nyugatról pedig ennek azonosítása a napkeleti három király látogatásával. A középkorban azután egy újabb figura lett nélkülöz­hetetlen szereplője az ünnepnek­­ egy vénasszony, Befana, aki nem volt haj­landó tiszteletben részesíteni az isteni gyermek látására igyekvő, bölcs kirá­lyokat. A kezdetben gúnnyal, meg­vetéssel illetett figura külseje emiatt teljesen elboszorkányosodott: mai megfelelői a legszabályosabb vasorrú bábuként riogatják a karácsonyi bevá­sárlókat! A romagnai, toszkánai váro­sokban egykor kocsin körbehordozott bábuját, seprűjét meg is égették a piac­tereken. Ugyanakkor az évezredes forma sajátos megszelídülése is lejátszódott: az Alpoktól északra oly népszerű Római fürdő padlófűtéssel. A forró levegő a padlószint alatti résekben áramlott 1. külső fal; 2 gipszréteg; 3 üreges tégla (tubulus); 4. vakolat; 5. habarcspadló; 6. hordozó téglalapok; 7. téglapillérek; 8. téglalapok; 9. kemence

Next