História 2009

2009 / 9-10. szám - FIGYELŐ - HÖRCSIK RICHÁRD: Kálvin és Magyarország : A magyar református egyház megalapozása

számol a török pusztításairól és az evangélium terjedésének ügyéről „...mert ezt a házat - írja Belényesi - most a török rettenetesen szorongatja. Egy pár szóval előadom neked szeren­csétlen állapotját.” Belényesi leírja, hogy mióta (1524) elhagyta Magyaror­szágot, kilenc várost pusztítottak el a törökök. Majd arról tesz említést, hogy „némely város még János idejében” (tehát 1540 előtt) „...Magyarország megmaradt részében az Isten igéjét be­fogadta.” De néhány „zsarnok” az or­szág minden baját az új hit követőire hárítja. Nyilván Belényesi itt a botrá­nyos országgyűlésekre gondolt. A másik magyar, Kaprophontes Fe­renc, 1561. december 26-án keltezte fennmaradt levelét Wittenbergből. Eb­ből Kálvin megtudhatta, hogy Magyar­­országon sok gondot okoznak Stan­­carus tévtanításai. Éppen ezért Kapro­phontes egy vitairat megírására és Magyarországra való küldésére kéri a reformátort. „Mert Önnek és helvétiai tudósoknak tekintélyében bízik most az egész Magyarország. Valóban nem hiá­bavaló és hasztalan lesz a Kegyelmed munkája az Úrban Magyarországon.” Kálvin tanításai a magyar teológiai életben A helvét irány magyarországi „áttöré­se” az 1560-as években tapasztalható, amikor is egyszerre és „összekuszálód­­va” jelennek meg Kálvin és reformátor társai, Béze és Bul­inger tanításai. A 16. századi református zsinatok végzé­sei megerősítik a református egyházat mind szervezeti, mind tanbeli szem­pontból. Kálvin bizonyos tanításai (pél­dául az úrvacsora, a predesztináció kér­dése) markánsan jelen vannak a zsina­tokon. Elsőként az 1560-as medgyesi zsina­ton fogalmazzák meg az ágostai (luthe­ránus) és a helvét (kálvinista) úrvacso­ratan közötti különbséget. A szöveg­ben „Kálvin követői”-ről van szó. Az el­ső kálvini irat, amely a magyarországi helvét reformáció kibontakozása során előjött, a Westphalhoz intézett „Ad­­monitio” volt. Az 1561-es kolozsvári zsinat ennek szellemében szabályozta az úrvacsoratant. Erről az eseményről még abban az évben tudósítja Kálvint Kaprophontes Ferenc: „Kemény vitat­kozások folytak a szakramentumról, de utóvégre is abban az intelemben egye­zett meg mindenki, melyet Ön West­­phalushoz intézett, s amint látszik, azt is vallják.” Az 1562-es esztendőben két jelen­tős esemény történik. A debrecen­­egervölgyi hitvallásban újabb két jel­legzetes és fontos kálvini tanítás jelent­kezik: a kettős predesztinációról és a lel­kek halál utáni átmeneti tartózkodási helyéről szóló tan. Ugyanebben az év­ben jelenik meg Debrecen reformáto­rának, Méliusz Juhász Péternek a káté­ja, amelynek címlapján ez olvasható: „Calvinus János írássa szerint”. A kö­vetkező évben Méliusz fontosnak tar­totta, hogy lefordítsa és kiadja Kálvin 1545-ös Genfi Kátéjának a szövegét, amit az 1564-es tarcali zsinat hivatalo­san is elfogadott. A megjelent lelké­szek itt újra határozottan kinyilatkoz­tatták a Béze-féle hitvallásokhoz és a Kálvin kátéjához való ragaszkodásukat. Ugyanabban az évben a nagyenyedi zsi­naton már egy újabb Kálvin-művet fo­gadnak el zsinórmértékül. A zsinati végzéseknek megfelelően, a század utolsó harmadában egyre több lelkész kerül Kálvin tanításainak befolyása alá. Thúri Farkas Pál abaúj­­szántói lelkész, „lelkes Kálvin-tanít­­vány” írta az Institutional, a később vi­lághíressé lett disztichonját: „A szent Kálvinista istentisztelet ábrázolása, 16. század Méliusz Juhász Péter [Harhi, 1532 - Debrecen, 1572] R­eformátus püspök, egyháztudós, író, botanikus, a ma­gyarországi reformáció legeredetibb és legszélesebb ha­tású vezéregyénisége. Lutheránus tanokra nevelték, de Szegedi Kis István hatá­sára a svájci reformáció híve lett. Wittenbergi tanulmányok után 1558-tól Debrecenben lett református lelkész. Szervezte a tiszántúli református egyházkerületet, vitázott az erdélyi an­­titrinitáriusokkal. 1561 végétől haláláig debreceni református püspök volt. 1567-ben az általa összehívott debreceni zsinat elfogadta a II. Helvét Hitvallást, amely a magyarországi re­formátus egyház hitvallási alapja lett. A zsinaton elfogadott törvénykönyv pedig évszázadokra szólóan meghatározta a magyar református egyház életének formáit. 1571. november 5-re Nyírbátorba hívott egybe zsinatot, ahol az antitrinitárius tanok ellen fogalmazott érveket. A református egyház megszilárdítását szolgálta vitairatai­val, prédikációival, imakönyvével, kátéjával, agendájával. Hit- Méliusz Juhász Péter: Magyar Méliusz Juhász Péter: prédikációk. Debrecen, 1563 Herbarium, Kolozsvár, 1578 vallásokat szerkesztett, a Biblia egyes könyveit lefordította. Herbáriuma az első magyar orvosi füveskönyv. F. I. 34

Next