História 2012

2012 / 1. szám - KÖZÖS DOLGAINK - JESZENSZKY GÉZA: A magyar-ukrán szerződés és a nemzetpolitika, 1991-93

december 13. Kijevben hatályon kívül helyezik a görög katolikus egyházat be­tiltó 1949. évi rendeletet. 1990 január 30-31. Megalakul a moszkvai patriarchátusnak alárendelt Ukrán Pra­voszláv Egyház. március 4. Ukrajnában megtartják az első helyi tanácsi demokratikus válasz­tásokat. március 18. Választások az Ukrán SZSZK Legfelsőbb Tanácsába. Első íz­ben volt mód arra, hogy a szavazók több jelölt közül válasszanak. A képviselői helyek negyedét Ukrajna Népi Mozgal­mának jelöltjei szerzik meg. március 29. Kijevben megalakul az Uk­rán SZSZK nemzetiségekkel foglalkozó állami bizottsága. április 21. Népszámlálási adatok szerint a kárpátaljai magyarok lélekszáma 155 711 fő, ebből 151 384-en vallják ma­gukat magyar anyanyelvűnek. június 20. Kijevben megsemmisítik az Ukrán Kommunista Párt Központi Bi­zottsága (UKP KB) által az 1940-es évek végén, az 1950-es évek elején ho­zott, az ukrán irodalom, művészet, tör­ténettudomány fejlődését hátrányosan érintő határozatokat, július 16. Az Ukrán SZSZK Legfelsőbb Tanácsa elfogadja az Ukrajna állami függetlenségéről szóló nyilatkozatot. A nyilatkozat a szuverenitást háromféle­képpen értelmezi: állami, nemzeti és népi. „Az Ukrán SZSZK [...] szavatolja a köztársaság területén élő nemzetisé­gek számára a jogot a szabad nemze­ti-kulturális fejlődésre.” július 23. Az ukrán Legfelsőbb Tanács elnökévé választják Leonyid Kravcsu­­kot, az UKP KB másodtitkárát. augusztus 24. Jeszenszky Géza és Ana­­tolij Zlenko külügyminiszterek Budapes­ten közös nyilatkozatot írnak alá. „Mind­két ország népei közeledésében fontos szerepet hivatottak játszani a két ország területén élő nemzetiségi csoportok.” szeptember 27. Kijevbe érkezik Göncz Árpád magyar köztársasági elnök, ahonnan Leonyid Kravcsuk, az Ukrán SZSZK Legfelső Tanácsának elnöke kí­séretében Ungvárra is ellátogat. A láto­gatás egyik fontos mozzanata Petőfi Sándor ungvári szobrának a leleplezése. 1991 április 17. Az Ukrán SZSZK Legfel­sőbb Tanácsa törvényt hoz az ukrajnai politikai repressziók áldozatainak reha­bilitálásáról. május 31. Leonyid Kravcsuk és Göncz Árpád Budapesten nyilatkozatot ír alá az USZSZK és Magyarország kapcsolatai­nak alapjairól. A két fél vállalja: „Megte­remtik a feltételeket ahhoz, hogy mi­előbb megkezdhesse tevékenységét a magyar konzuli intézmény az USZSZK- ban és az ukrajnai konzuli képviselet az Magyar Köztársaságban.” Ukrajna és Magyarország együttműködési megálla­podást ír alá az egymás területén élő ki­sebbségek kölcsönös védelméről, val, egy másik a Jelcin elnök által ve­zetett Orosz Föderációval, és a har­madik Ukrajnával. 1991. december 6-án Antall József miniszterelnök vezetésével magyar kormányküldöttség utazott Moszkvá­ba. Nem bemutatkozó, tisztelgő látoga­tás céljából érkeztünk az orosz fővá­rosba, hanem azért, hogy egyenjogú, szuverén partnerként írjunk alá szerző­dést a Kremlben mind Gorbacsoval, mind Jelcinnel.* A Varsói Szerződés ekkorra már feloszlott, a megszálló szovjet hadsereg kivonult. E szerződésekkel érvényét veszítet­te a Szovjetunió által korábban reánk erőltetett „barátsági szerződés”, he­lyébe a valódi és önkéntes együttmű­ködés lépett. A szerződések részét képezte az 1956-os magyarországi szovjet beavatkozás elítélése is. A két ünnepélyes ceremónia után, még az­nap délután Kijevbe repültünk. A már sötétbe hajló repülőtéren Kravcsuk ukrán elnök és díszszemle várt ben­nünket, hogy a függetlenségét több mint háromszáz év után helyreállító Ukrajnával aláírjuk annak első nem­zetközi szerződését. Mi mindent tar­talmaz a „jószomszédságról és az együttműködésről” szóló, ma is érvé­nyes dokumentum? * Cikkünk szerzője az Antall-kormány külügymi­nisztere volt. (A szerk.) A „status quo” elismerése Az egyezmény mindenekelőtt kölcsönös együttműködési kötelezettséget rögzít a kül- és biztonságpolitikában, a gazda­ság- és energiapolitikában, a környezet­­védelemben, a tudományos kutatások­ban, a határ menti kapcsolatokban és a nemzeti kisebbségek védelmében. A szerződésnek egyetlen mondata van, amiről bővebben kell szólni, ez a „terü­leti klauzula”. A 2. cikk 2. bekezdése ki­mondja, hogy „a Felek tiszteletben tart­ják egymás területi épségét és kijelen­tik, hogy egymással szemben nincs és nem is lesz területi követelésük”. Nem Magyarország találta ki ezt a formulát. Az 1990-es újraegyesülés után Német­ország Lengyelországgal és Csehszlová­kiával államközi szerződést kötött, amelyben ott szerepelt a kitétel, hogy Németországnak „nincs és nem is lesz területi követelése” szerződő partnerei­vel szemben. Ugyanezt a megközelítést és ugyanezt a megfogalmazást alkal­mazta Lengyelország az Ukrajnával, Oroszországgal, végül Litvániával 1991 és 1994 között megkötött és ratifikált államközi szerződéseiben. Sem Német-, sem Lengyelországban semmiféle bel­politikai feszültséget nem okozott a tör­ténelem során, századokon át hozzájuk tartozó területek elveszítésének ismé­telt elismerése. Ukrajna nemzetközileg garantált határokkal még nem rendel- A sokszor megrongált Petőfi-szobor az ungvári Petőfi téren Zrínyi Ilona és a gyermek Rákóczi Ferenc szobra a munkácsi várban 12

Next