História 2012

2012 / 7. szám - FIGYELŐ - ANTAL ANDREA: Finnország - világháború után

38 Finnország - világháború után­ ­A folytatás a 34. oldalról 1944. szeptember 1. Mannerheim békét ajánl Sztálinnak. 1944. szeptember 2. A finn parlament elfogadja a tűzszüneti feltételeket, és megszakítja a kapcsolatokat Német­országgal, felszólítva egykori fegyver­barátját, hogy szeptember 15-ig vonja ki csapatait Finnországból. 1944. szeptember 19. A szovjet-finn fegyverszüneti szerződés aláírása. A Szövetséges Ellenőrző Bizottság (SZEB) betiltja a győztesek által fasisz­tának minősített szervezeteket Finn­országban, így a paramilitáris „fehér” polgárőrséget, az Akadémia Karéi Társaságot és a Lotta Svájci Egyesületet stb. 1944. szeptember 29. Az utolsó finn csa­patok is elhagyják a Szovjetuniót.­­ Megkezdődik a lappföldi háború, a né­metek kiverése az országból. A Norvé­gia irányába kivonuló Wehrmacht fel­égetett településeket hagy maga után. 1944. Kb. 400 ezer karéliai menekült áttelepülése a Szovjetunióból Finnor­szágba. 1944-1946. C. G. Mannerheim a köztár­sasági elnök. 1946-ban lemond. 1945. április 25. Az utolsó német egység is elhagyja Finnországot. 1945. április 28. A második világháború véget ért Finnország számára. 1946-1956. J. K. Paasikivi elnöksége. 1947. február 10. Párizsban aláírják a finn békeszerződést a nagyhatalmakkal. A szerződés szentesíti, hogy Moszkva megkapja - a korábban elcsatolt terüle­tek mellé - északon Petsamot, továbbá Helsinki közelében haditámaszpontot (Porkkala) tarthat fenn (1955-ben visszaadja), valamint 300 millió USD háborús jóvátétel megfizetésére kötele­zi Finnországot. 1947. június 5. Megalakult a Kommu­nista- és Munkáspártok Tájékoztató Irodája („Kominform”). A Finn Kom­munista Párt nem kap meghívást az alakuló ülésre.­­ Finnország - szovjet nyomásra - visszautasítja az ún. „Mar­­shall-segély”-t. 1948. április 6. Moszkvában aláírják a szovjet-finn Barátsági, Együttműködési és Kölcsönös Segítségnyújtási Szerző­dést. Az 1980-as évek végéig tart az ún. finnlandizáció korszaka. 1948. december 10. A Finn Tudomá­nyos Akadémia megalapítása. - Finn­ország belép az IMF-be. 1949. Eltörlik a halálbüntetést békeidő­ben. 1950. A finn GATT-tagság (Általános Vámtarifa és Kereskedelmi Egyez­mény) kezdete.­­ Adatok szerint a finn lakások egyharmadába nincs bevezetve az elektromos áram, csak negyedükben van folyóvíz, és alig minden ötödikben van WC. 1950-1980. Több mint 420 ezer finn vándorol ki Svédországba, főleg a mező­­gazdaságban kialakuló munkanélküli Finnország területi értelemben a második világháború vesztese volt, de az országot nem szállta meg a Vörös Hadsereg, és a fegyver­szüneti egyezmény, majd a békeszerző­dés nem tartalmazott politikai rend­szerváltásra irányuló követeléseket sem, így az ország megőrizhette koráb­bi kormányzási rendszerét. Politikai rendszerváltás kényszere nélkül 1945 márciusában, miközben Lappföl­dön még javában folytak a harcok a német csapatok ellen,­ sor került a sza­bad választásokra, így folytatódhatott a már az 1930-as évek végére megszilár­dult polgári demokratikus rend, amely­ben a szélsőséges jobboldali és kom­munista törekvések nem tudtak gyöke­ret verni. Ennek egyik magyarázata lehet a sajátos finn hatalmi struktúra, az 1919. évi új köztársasági alkotmányban rög­zített erős elnöki rendszer. Az elnök a külpolitika irányítója, a hadsereg főpa­rancsnoka, ő nevezi ki a miniszterelnö­köt, a kormány tagjait, vezeti a kor­mányüléseket, minisztereket menthet fel, rendkívüli helyzetben feloszlathatja a parlamentet, új választásokat írhat ki; ő terjeszti a parlament elé a költ­ségvetést, törvényeket hagy jóvá, ren­deleteket bocsát ki; a magas rangú katonai és polgári tisztségviselők, bírák kinevezése is az ő hatásköre. (Finn­ország élén olyan karizmatikus politi­kusok álltak, mint Paasikivi vagy Kek­­konen, akik a nemzeti egység, a kiszá­míthatóság letéteményesei voltak.) A másik elem a parlamenti minősí­tett többség intézménye (a szavazatok egyharmadával bármilyen törvény­* Finnország téli és „folytatólagos” háborújáról vö. Richly Gábor és Sz. Bíró Zoltán írásait e szá­munkban­ javaslat leszavazható), és a magántulaj­don egyedülálló védelme (a szavazatok egyhatoda elegendő a magántulajdont korlátozó törvényjavaslatok leszavazá­sához­, melyek kiegyenlítő szerepet játszanak a politikai rendszerben, biz­tosítják, hogy jelentős struktúraváltá­sok csak közmegegyezéssel jöjjenek létre. A második világháború után, ha­sonlóan Európa sok más országához, Finnországban is megerősödött a kom­munista párt. Az 1945. évi választáso­kon a szavazatok 23,5%-át szerezték meg. A Szociáldemokrata Párttal és az Agrárunióval léptek kormánykoalíció­ra, melyben a belügyminiszteri tárcát és az állambiztonsági rendőrség irányí­tását kapták meg. Teljes külpolitikai irányváltást sürgettek, gazdasági és tár­sadalmi változásokat követeltek. Ám ez a finn demokratikus hagyományok­kal összeegyeztethetetlen volt, ismét működésbe lépett a fékek rendszere, és Mannerheim lemondása után, 1946 áprilisában Juho Kusti Paasikivit (1946— 1956) közmegegyezéssel emelték az elnöki székbe. (A finnek számára ő jelentette a folytonosságot a múlt és a jövő között, személye garancia volt az elkerülhetetlennek tűnő változások küszöbén.) Paasikivi, aki konzervatív érzelmű politikusként a finn nemzeti érdekeket szem előtt tartva igyekezett józan kül­politikát folytatni és a mindenkori orosz-szovjet stratégiai érdekeket fi­gyelembe venni, már nagy tapasztala­tokkal rendelkezett. (1920-ban ő vezet­te a finn küldöttséget a Szovjetunióval folytatott tárgyalásokon, 1939 októbe­rében jelen volt, amikor Sztálin előter­jesztette követeléseit, majd a téli hábo­rút lezáró tárgyalásokon Finnország moszkvai nagyköveteként vett részt.­ Egyfelől meg kellett győznie a finn po­litikusokat arról, hogy a szovjet érdek F

Next