Hitel, 1991. szeptember-december (4. évfolyam, 18-26. szám)

1991 / 26. szám - NEMZET ÉS HAGYOMÁNY - Zelnik József: Képek a hetvenes évekből

HITEL • 1991. 26. szám 29 1981 júliusában jelent meg Nomád nemzedék címmel az a kötet, amely az ifjúság és a népművészet találkozásáról szólt a 70-es évtizedben. A kötet szer­kesztője, Bodor Ferenc akkor így re­ménykedett: „egy tudatosabb, átgondol­tabb kézműves-, népművészet szemlé­letet láthatunk a fiataloktól. S ha tíz év múltva újból mód nyílna egy összeg­zésre, szeretnénk ennek a megvalósulá­sáról beszámolni.” A tíz év eltelt közben olyan törté­nelmi időutazásban vettünk részt, amely az álom törvényei szerint működik, cso­dák és borzalmak váltogatják benne egymást. Ha ismernénk az időutazók tu­dati állapotát, talán csak akkor értenénk meg miért nem vagyunk képesek átte­kinteni és értékelni a történteket hely­reállítani életünk biztonságát A mából visszatekintve a 70-es évek­ben még minden olyan egyszerű volt Egyszerű volt? Gondoljuk el, hogy a lenacionalistá-­dott, rendőrileg zaklatott népművészeti mozgalom még a szamizdatosok előtt volt ellenzéki. Többszörösen is, mert például az akkor születő ellenzék polgá­ri része a modernséget kérte számon raj­ta. Tényleg, közben a modernség - talán már a posztmodernség is - észrevétlenül elavult. Ki vagy mi állítja meg ezt a felgyorsult időt? Vagy „semmi baj”, csak belőlünk tűnt el az a tisztaság, nyu­godtság és derű, ami képes saját élete urává tenni az embert? 1977-ben jelent meg az a Régi és új formák című kötet, amely összefoglalta a 70-es évek elejének népművészethez kapcsolódó eszmeáramlatait. Különös időpont volt ez az egyébként lefojtott magyar kulturális életben. Kirobbant egy gyilkos, úgynevezett népi-urbánus vita a paksi „tulipános" házak ürügyén. Azért pontos ez a szó, mert az építészeti stílusvitának indult dialógus gyorsan el­mérgesedett. Pillanatok alatt aztán mély sebek szakadtak föl, Nagy László emlé­kezetes Szólítlak hattyú című versében az „ Úristen, én nem vagyok itthon ", fel­kiáltással összegezte a helyzetet Az otthontalanságnak ezzel az érzé­sével szálltak szembe azok, akik a 70-es évek elején újból a népművészeti ha­gyományhoz, a belőle az európai magas kultúra mellé fölemelhető értékekhez fellebbeztek. Ennek az eszmélésnek a fő áramlatát képezték Csoóri Sándor esszéi a hagyományról és a modernségről, mint az élet működésének pilléreiről, a szintézisnek egyenrangú elemeiről. Andrásfalvy Bertalan a Régi és új formák című kötetben A népművészet helyes szemlélete címmel jelentetett meg egy írást Mindjárt az első mon­datban leszögezte: a népművészet iránti érdeklődés nagy, európai eszmeáramlat Andrásfalvy ebben a cikkében az újsü­tetű népművészeti érdeklődést óvja a se­kélyességtől, a túldíszítettség imádatá­tól, a „népies” magatartástól. Jogos volt ez a félelem, mert minden divathoz, így a népművészeti divathoz is sok póz ta­padt. S az elmúlt száz év újra meg újra megjelenő népművészeti mozgalmai kapcsán visszatérő vita a népművészet helyes szemléletének a kérdése. Alois Riegl a múlt század végének egyik legjelentősebb művészetteoreti­kusa és kollégája Jacob Falke, valamint a magyarok: Rómer Flóris, Pulszky Ká­roly, Herich Károly, Huszka József és mások, akik részt vettek az 1870-es, 80- as évek népművészet, háziipar, iparmű­vészet vitáiban, még nem sejtették, hogy ebben a kérdésben az eljövendő száz év sem hoz igazi tisztázást Ezt nem a tisztánlátó emberek hiánya okozta, hanem a közben kétszer is „há­borúba ájult” Európa kulturális zavarai. Száz év eltelt - lassan már szakmai kö­rökben sem emlékeznek a jó öreg csá­szári és királyi tudományos lapra, a Mittheilungenre, amelyben a fentebb említett urak, előrelátó pontossággal, s főleg irigylendő tájékozottsággal és szakmai tudással fogalmazták meg téte­leiket a népművészethez tartozó terüle­tek helyzetéről, továbbalakulásának le­hetőségeiről. Milyen erő munkál ebben a történelmi fel-le, oda-vissza liftezésben, egyszer a népművészet iránti lángoló érdeklődés, majd az azt fojtogató érdektelenség? A Nomád nemzedék című kötet cím­lapján színpompás virágos mezőben fe­hér ingruhában, hosszú, barna hajában virágkoszorúval egy fiatal lány jön fe­lénk. Időtlen ez a közeledés, nem engedi magát időhöz rögzíteni, még a fényké­­pezőéhez sem. Vannak, kell, hogy le­gyenek ebben az ámokfutóvá gyorsult történelemben ilyen időtlen vonulások. Vonulások, melyek az állandó közele­­dés jegyében élnek, jegyesei a minden­­ség megfejthetetlen, az időt megtréfáló rejtett tereinek. Valami ilyen érzést su­gall ez a kötet, benne rengeteg időtlen fotóval, mind megannyi üzenet a jövő­ből. Pedig állítólag ebben a kötetben a múlt van jelen. Fiatalok, akik szövetséget kötöttek a múlttal, a hagyománnyal, el­múlt korok, elmúlt embereinek kultúrájá­val, a népművészettel. Ahogy nézőn a képeket, egy pillanatra megállók, fiatalok gyűrűjében Andrásfalvy Bertalan táncol. Ezek a képek hadat üzennek, párbaj­ra hívják az időt. Állandóan változnak, de a változásuk egy olyan egységes kül­ső térben zajlik, ahol ők határozzák meg az időt, és nem fordítva. Aki fiatal férfiként itt táncol ezen a fotón, soha nem lesz öreg. Nézzünk-e úgy magunkra ezeken a képeken, mint akik tudják, hogy a mi életünk is (már) a dunamenti népek ha­gyományos műveltségéhez tartozik? Hogy háborúkon, trianonokon át­ át­tör egy olyan folyamatosság, amely nem engedi magát szigorúan múltra és jelen­re szakítani. □ Zelnik József Képek a hetvenes évekből

Next