Hitel, 1992. január-április (5. évfolyam, 1-7. szám)

1992 / 4. szám - NÉZET - Antal István: A postás halandó, a posta nem

1­60 HITEL • 1992. 4. szám Nézet­ szén kénytelenek együtt megélni az időtartamot, míg a rakomány rendel­tetési helyére jut. Esendőek, és nem is látják a célt. A közlekedés módja felmorzsolja őket. Érdekes határsértési esetet veszít szem elől Pemeczky, amikor köny­vében a New York-i metrókra spric­celt graffitikról ír: „Ez a „subway art”-nak nevezett műfaj volt talán századunkban az első igazi monu­mentális művészet, ami a mélyből jött. Vulkanikus kitörés, amelynek tüze néhány év alatt megint hamuvá hűlt le. Nemcsak azért, mert a műfaj „médiuma”, a földalatti végül is le­mosható, hanem azért is, mert igen gyorsan sikerült ezt az underground művészetet a galériák divatjává tenni és korrumpálni.” Ez utóbbi így igaz, de láttam a New York-i metrókocsik belsejében és „fent”, a városban is a plakátokat, amelyek már azután szü­lettek, hogy a graffitik készítői le nem mosható festékeket használtak. Ezeken többnyire kisgyerekek szájá­ba adtak morális érvekkel vádoló bu­borékokat. A legenyhébb jelző a kör­nyezetszennyező volt. Megemlítve persze, hogy ez a festék lemoshatat­­lan, és a metrókocsik újrafestése mennyibe kerül. Ez a kampány és a kompromittálás módja pontosan megmutatja, hogy mekkora a távol­ság, ameddig a széles társadalom ki­engedi a szubkultúrákat a megtűrt karámból. Nem arról van szó tehát, hogy a graffitiművész Keith Haring ne tervezhetne meg akár egy egész játszóteret, sőt, ne dekorálhatna ki egy metróállomást (mind a kettő ugyanis behatárolt célfeladat), vagy a zseniális Basquiat ne kapott volna a galériákban helyet (azaz ne emel­kedhetett volna a hivatalos művé­szek közé), hanem arról, hogy med­dig és miként szembesülhetnek az ilyen bizonytalan hatású jelekkel vá­ratlanul az egyszerű halandók, az át­lagállampolgárok. És ha őket ve­szélyben tudja az establishment, ak­kor a stabilitás és a jövő (lásd: gyere­kek) nevében a védelmükre kel. Márpedig ez századunk permanens élményzavarban élő polgárai eseté­ben nem is ritka alkalom... („... a szerzők nem publikálni, hanem defi­niálni igyekeztek a művészetet” - ír­hatja ezért, értelmezésem szerint. Pemeczky a könyvben szereplő ki­adványokról, mint ahogy éppen a fenti összefüggések miatt lehetett például a pop-mozgalom átütő erejé­nek fontos oka, hogy sohasem a saját szubkultúráját akarta átlépni, hanem ezt a szubkultúrát exportálni, olyan sűrűséggel, amennyire csak lehe­tett.) „...a művészet a mail art szá­mára csak névjegykártya, amivel ez a szubkultúrákból érkezett vendég identitást kaphat a társadalomban. Igazi törekvése azonban az, hogy az egyént hozzásegítse ahhoz, hogy mint szociális lény funkcionáljon.” - teszi világossá a levelezőművész mozgáster­ét Pemneczky, egyúttal a (tömegkommunikációs eszközök­höz történő) kötődése okán, nyoma­­tékosítva annak illuzórikus voltát is. A mozgástérrel történő kreatív szembenézés teszi alapvető figurák­ká a kötet (számomra) legfontosabb hőseit: az amerikai Al Ackermant és Monty Cantsint. Ackerman szerint azzal tehetünk az embereknek szol­gálatot, ha furcsa és váratlan dolgok­kal ajándékozzuk meg őket, ezért le­velezőlap méretű újságját gépkocsik ablaktörlője alá rejti, hogy a sofőr kedélyét abszurd figyelmeztetések­kel rázza fel. Nála is vonzóbb jelen­ség a Kanadában élő Kántor István (Monty Cantsin), a neoizmus atyja, akit a Non-Stop együttes szöveg­írójaként ismertem meg közös bará­tunk, Haraszty László­ révén (a Ga­­lántai-féle AL 11. számában ő vesz vért Kántortól a Mező Imre úton tar­tott neoista búcsúfogadás és vérkam­pány során, miközben Kántor a Vér és Aranyt énekli), és akit éppen Per­­neczky kötetének olvasása közben láttam viszont valamelyik szatellita­dón,amint Szakadatlanul folyik a vé­rem című dalát adta elő (nagyon jól). Kántor szerint: „... soha nem a pa­pírforma jön be, még csak nem is az ellenkezője. A történelmet azok az események viszik előre, amelyek azokhoz a meglepetésekhez hasonlí­tanak, mint amikor halak, békák vagy soha nem látott afrikai bogarak (esetleg vér) hullnak az esővel.” Kántor és neoista követője, ellenlá­basa, Stewart Home, a könyv tanúsá­ga szerint, egy fantomnév (Monty Cantsin) és egy fantomlény (Karen Eliot) megteremtésével a legmesz­­szebb jutottak a kultúrára a romanti­ka óta ránehezedő személyiség- és kreativitásmítosz felszámolásában. A személyiség és­ a produkció egye­diségének megszüntetésével a „ha­tárprobléma” újabb vetületéhez ér­keztünk, amelynek természetéről Pemeczky vallott a legtisztábban egy korábbi beszélgetése során (AL 5. szám, 1983 nyár, 28-29. lap) „Én a mail arttal szemben igen erős ellen­állást éreztem, olyan vegyes volt a tartalma annak, ami a postán jött, de aztán beadtam a derekamat. Vala­hogy megváltozott a „szeméttel” va­ló kapcsolatom. ... a szuperintézmé­­nyek és az alattuk elterülő másfajta szubkultúrák miatt, a kölcsönös ИЙЯЙ VS99S ХЙЯЯ» «ййй ЙЙЯЙ КЙЙК ЗВЙ8 8ЙЯЯЙ 88ЙЙ ®ЯЙ5 ¥5Я8 ЯЯЙИ й«й ЙВЯ» S8Ш 9Я& 5WÖ» ЙЙ5Й Ш» S669Ü Ш» »ÍSSi 9S9SS. Й88Й »Шйй *!~ ' A HITEL 5. számából (megjelenik március 4-én) is - Tóth Bálint Adyról, Kántor Lajos - Marsall László, Keresztes Ágnes, g. Reményik Sándorról, Lőkös István || Krleza magyarságélményéről Utassy József és Tristan Tzara versei - Bónis Ferenc: Gondolatok Kodály |1 - Vasadi Péter: Önarckép - most Zoltánról és a „Háry Jánosról" fs - Simonffy András, Szepesi Attila és­­ Kunkovács László képregénye: gi Végh-Alpár Sándor elbeszélése : íb® деде дееде деде дееде деде ееее* кеде «еде ш» кеде «ееее Búzavermek деде деде деде деде деде деде деде дееее деде деде деде деде деде

Next