Hitel, 1998. július-december (11. évfolyam, 7-12. szám)

1998 / 12. szám - NEMZET ÉS HAGYOMÁNY - Lakner Lajos: Miért és hogyan olvassuk újra Makkai Sándor írásait? (Gondolatok a Magunk revíziója kapcsán)

9 Arthur C. Dante: Metafora, kifejezés és stílus. (Ford.: Sajó Sándor.) In: Szöveg és interpretáció. (Szerk.: Bacsó Béla.) Cserépfalvi. Bp., é. n. 10 .....a Magunk revíziójával voltaképpen teljesítettem az Őrálló kötelességét, mely a világos figyelmezte­tésben és a kötelesség tisztázásában áll. Helyzetemnél és hivatásomnál fogva nagyon kényes és nehéz a gyakorlati politika mezejére lépnem, hiszen vannak más előkelő egyházi méltóságok, kik szerint ez a könyvem is már »leszállás« volt a »püspöki méltóság pártok feletti magaslatáról...« Mindenesetre az a véleményem, hogyha a Magunk revíziójából következik valami, akkor azt a valamit másoknak kell meg­­valósítaniok." — írja Makkai Sándor egy ismeretlenhez szóló levelében (1931. április 13.). Tiszáninneni Református Egyházkerület Tudományos Gyűjteményei. Kézirattár. Sárospatak, (TREK) Kt. 7144. 11 András Sándor: Nyelv és nemzet. (Anyanyelv? Apanyelv?Természetes nyelv?) Alföld, 1995. 3. szám 49. 12 Makkai Sándor levele Jancsó Bélához, 1936. július 30. TREK, Kt. 5517. 13 Hanák Tibor: Az elfelejtett reneszánsz. Göncöl, Bp., 1993. 148—152, 172-180.; Kisné Novák Éva: Értékelméletek a magyar filozófiai gondolkodásban. Mariska Zoltán: Málnási Bartók György - A filo­zófiai szintézis lehetősége; Veres Ildikó: Filozófia és teológia között — Tavaszy Sándor. In: Gondolatok a gondolatokról. (Szerk.: Veres Ildikó, Mezei Balázs.­ Felsőmagyarország. Miskolc, 1994. 14 Georg G. Igers: A német historizmus. Gondolat, Bp., 1988. 368—370. 15 Rorty szerint Dewey, a pragmatizmus egyik vezető alakja „arra biztat bennünket, hogy legyünk résen olyan intellektuális eszközök használatával szemben, amelyek hasznosak voltak egy bizonyos szocio­­kulturális környezetben, miután azonban ez a környezet megváltozott, tudatában kell lennünk annak, hogy az új helyzetek kezeléséhez esetleg új eszközöket kell találnunk”. Richard Rorty: Kozmopoli­­tizmus emancipáció nélkül. (Ford.: Bujalos István.) In: A posztmodern állapot. (Összeáll.: Bujalos István.) Századvég. Bp. 1993. 269. 16 Heinrich Rickert: A filozófia alapproblémái. (Ford.: Simon Ferenc.) Európa. Bp., 1987. 257. 17 Hanák: i. m. 178. 18 Balázs Sándor: Tavaszy Sándor filozófiája.­­Criterion. Bukarest, 1982. 49. 19 Balázs: i. m. 45. 20 Fehér M. István: Az élet értelméről. Kossuth. Bp., 1991. 58—69. 21 Immanuel Kant: Az erkölcsök metafizikájának alapvetése. A gyakorlati ész kritikája. Az erkölcsök metafizikája. (Ford.: Berényi Gábor.) Gondolat. Bp., 1991.75—76. 22 Makkai Sándor: Kuncz Aladár. (1931) In: uö: Az élet kérdezett. Bp., 1935. 23 Vö: K. Lengyel: i. m. 24 Makkai Sándor önéletrajza és önéletrajzi feljegyzései, 1923—1931. TREK, Kt. 4820. 136. 25 K. Lengyel: i. m. 26 Paul Ricoeur: Nyelv, szimbólum és értelmezés. In: A hermeneutika elmélete, I. (Válogatta és szerk.: Fabinyi Tibor.) Szeged, 1987. 27 Az ismeret és önismeret összekapcsolódásához lásd még Lakner Lajos: Valóságfogalom, regény és művészetszemlélet összefüggése Tamási Áronnal. ItK, 1993. 5—6. 28 Merleau-Ponty szerint a jelentés a koherens deformálás eredménye. Maurice Merleau-Ponty: Das mittelbare Sprechen und die Stimmen des Schweigens. In: uö: Das Auge und der Geist. Felix Meyer. Hamburg, 1984. 84. 29 Ricoeur: i. m. 30 Rudolf Bultmann: Glauben und Verstehen, 2. Tübingen, 1961. 230. 31 Gáli Ernő: A kisebbségi humánum. In: uő: A humanizmus viszontagságai. Kriterion, Bukarest, 1972.; uő: Az „erdélyi lélek”: mítosz és valóság. In: uő: Nemzetiség, erkölcs, értelmiség. Szépirodalmi, Bp., 1978. 32 Gáli: A kisebbségi humánum. 219. 33 Dávid Gyula: Gondolatok Makkai Sándor egykori és a magunk mai revíziójáról. Hitel, 1998. 2. szám 34 Cs. Gyímesi Éva: A drámaíró történelem. BUKSZ, 1992. tél. 35 Cs. Gyímesi Éva: Gyöngy és homok. Kriterion. Bukarest, 1992. 72 HITEL 1998. DECEMBER

Next