Hitel, 1999. január-június (12. évfolyam, 1-6. szám)

1999 / 4. szám - SZEMLE - Márkus Béla: "Mintha mindig ugyanabban a dologban járna" (Ablonczy László: Nehéz álom; A szivárvány alatt; Megélt színház; Jelentés a völgyből

SZEMLE rá vonatkoztatásától a monográfia dimenziói kitágulnak, a személyes élet eseményeinek és az írói pálya állomásainak összefüggései pa­zarló bőséggel festett hátteret kapnak. E hát­térrajz legvastagabban húzott vonásai egy tár­sadalomtörténésznek is becsületére válnának: a könyvről még több állítható, mint amit ez az Anyám könnyű álmot ígért méltatva mond — „súlyos életrajz” az erdélyi magyarságnak nem csupán a háromnegyed évszázadnál is hosz­­szabb történetéről, hanem a feledésbe veszett régmúltjáról is. A huszadik századi „fejezet” politikai és művelődéstörténeti eseménynap­tárnak, a legújabb időket nézve pedig zavarba ejtően aprólékos kronológiának, személyesen ihletett, hasznos kalauznak is beillenék. Jósze­­rint mindent lajstromoz és kivonatol, ami kap­csolatba hozható a kisebbségi magyarság hely­zetének változásával. Statisztikákat, törvénye­ket és tervezeteket, politikai nyilatkozatokat, memorandumokat, beadványokat idéz, nyilvá­nos ügyekről és nyilvánosságra nem jutott ese­tekről formál véleményt. De mert a romániai magyarság (nem csupán) e századi története (is) a „romlásnak indult...” szavaival kezdődik, a legtöbb adatot és tényt a hanyatlás, az anya­gi és erkölcsi tönkremenetel folyamatának ér­zékeltetésére hozza fel. A lassú vagy épp ellen­kezőleg, a tomboló pusztuláséra, az Advent a Hargitán világának metaforikus omlásáéra, amit Illyés Gyula versét idézve (Omlás előtt) „személyes, közösségi és történelmi méretek­ben” is észlel és rögzít. Sütő András pálya- és sorsalakulásának vizsgálatát így terjeszti ki két, egyszerre ható és egymástól elválasztha­tatlan késztetés roppant erejére. A civilizáció csábításáéra, a megrontó tudás kísértésére egy­felől, a nem kevésbé megrontó politikai fel­adatvállaláséra, a közéleti szerepléstől való megbabonázottságra másfelől. A kettő együtt­hatásának és egymással viaskodásának tanú­sítására a könyv példák sokaságával szolgál. „Nem fölfele, lefelé török, Uram, vissza azok közé, akik könnyeikkel egész rózsakerteket nevelhetnének...” — a Nagyenyedi fügevirág gondolatát éppúgy citálja és értelmezi, mint azt a beszélgetést, a frissebbekből, amelyikben Páll Árpádnak sorolja fel diákköri olvasmány­­élményei között Babits verseit. A „gyűlöllek, távol légy, alacsony tömeg” kötetnyitó monda­ta - mondja - énje „jobbik angyalaként” küz­dött benne a „közügyiség ördögével”. S habár eltökélt volt és maradt „a népsors gondjai­­­nak vállalásában, a monográfus egy-egy pálya­­szakasz jellemzésekor mégis okkal hozakodik elő mind a „megtisztelő ördögsugallat” olyan eseteivel, amikor hősének a pártmegbízások el­hárításához kellett erőt gyűjtenie, mind pedig azokkal a példákkal, amikor szunnyadóban látszott „közügyi ambíciója”, úgy festett, nem hevíti már „történelmi vátesztudat”, és többé nem figyel „külső szempontokra”. Hogy a két jelkép sugallata alapján — a szivárvány festette remény, illetve az omlás hordozta reményte­lenség szerint — mennyire nehéz az alkotói pá­lyát tagolni, ez talán túlmutat Románia utóbbi fél évszázadának históriáján is. Túl azon, amit akár A szazai menyegző, akár más dráma vagy esszé kapcsán a kisebbségi-nemzetiségi ma­gyarság „erőszakos asszimilációjának ideoló­giája” felvethet. Aligha mutatható ki ugyanis, tényekhez és dátumokhoz kötve, hogy mikor kezdődött el a magyarság — ahogy a monográ­fia különböző helyein különbözőképpen meg­neveztetik — „tervszerű és általános megsem­misítése”, „intézményes fojtogatása”, mikor és ki indította el a „megsemmisítő gőzhengert”, mikortól lett a nemzetiség a jogaitól egyre in­kább megfosztott”. Mindezek a megválaszol­hatatlan kérdések Sütő András életművén túl az irodalomelmélet és történetírás összefüggé­seire irányítják a figyelmet. Arra például, amit Hayden White fogalmazott meg: „Egy krónika mint egy történet elemeit szolgáltatni képes eseménysor konstituálása inkább poétikus, mint tudományos természetű eljárás. Az ese­mények lehetnek »adottak«, de a történetelem­­funkcióik rájuk vannak kényszerítve, s olyan diszkurzív technikák révén, amelyek inkább tropologikus, mint logikus természetűek.” Hogy Románia több évtizedes kisebbségi-nem­zetiségi politikájára nem kell kívülről rákény­szeríteni, ami belülről adott volt: az erőszakos asszimiláció gyakorlata — ez aligha vitatható. 101 HITEL 1999. ÁPRILIS

Next