Hitel, 2002. július-december (15. évfolyam, 7-12. szám)

2002 / 8. szám - Pomogáts Béla: Versek atlantiszi szélben (Töredékek Tóth Bálint költészetéről)

[ Műhely ] a kettős örökségről tesz vallomást például a hexameterekben írott Latin tavasz című költe­mény: „Hallod, a tél vizei hogy csörgetik fenn a csatornát? / távoli erdők is, kiket egykor a durrogató fagy / megtizedelt, pattintva lehántják jégpáncéljaikat s a / még csípős levegő­ben zsibbadva nyújtóznak az ágak.” Dunántúli örökség az az értelmiségi vagy szabad-paraszti hagyomány is, amely a kötet címadó versében szólal meg. Ez a költemény a „kilépett pap szabadkőműves” anyai nagy­apa és a juhász és vadász apai ősök szabadságszeretetére hivatkozik: „én kétfelől / öröksé­gül hozom a szabadság vágyát s a lázadást: / a vármegyei­­ Eb ura fakó! - / együtt csat­tan az enciklopédisták / halk, de annál kérlelhetetlenebb / érveivel: sem istent, sem tekintélyt, / amíg az ész lapjára nem vetettem / s meg nem mértem, ne ismerhessek el.” Ez a közvetlen családi örökség fonódik egybe a magyar költészet régebbi örökségével, Ba­lassi Bálint és Zrínyi Miklós harcos szellemi hagyatékával, ennek életre keltése Tóth Bá­lint költészetében később is mindig visszatér. (Ha van költő, aki méltóképpen kapta mun­kásságának elismeréséül Valentin-napon Balassi Bálint kardját, Tóth Bálint ilyen!) A Nehéz örökség bizonyára legfontosabb verse mindazonáltal a Krisztinavárosi körmenet című hosszabb költemény, ezt kétségkívül a hatvanas évek leginkább jelentékeny költői művei között, Illyés Gyula, Jékely Zoltán, Nagy László, Juhász Ferenc összefoglaló törté­nelmi versei között kell számon tartanunk. (Bizonyára nem véletlen, hogy Tóth Bálint 1991-es válogatott kötetének élére és címlapjára ennek a versnek a szövege, illetve címe került!) Azok között a költői művek között tarthatjuk számon, amelyek a magyarság „szenvedéstörténetét” tekintik át, és ennek nyomán jelölnek meg követendő erkölcsi stra­tégiát. Tóth Bálint terjedelmes, harminchárom négysoros strófából épülő verse a krisztina­városi feltámadási körmenet élménye nyomán idézi fel a magyar történelem drámai ese­ményeit, általában látomásos képekben és utalásokban. A szöveg azáltal, hogy mindezt a húsvéti (nagyszombati) szertartás keretébe helyezi el, mintegy szakralizálja a magyar tör­ténelem drámai eseményeit. Nem minden irodalomtörténeti előzmény nélkül végzi el ezt a „szakralizációt”, az er­délyi költő, Dsida Jenő ugyancsak evangéliumi, illetve bibliai képzetek és utalások versbe emelésével szakralizálta a kisebbségi létbe taszított magyarság „szenvedéstörténetét”. Olyan költői műveire gondolok, mint az evangéliumi történetet aktualizáló Nagy­csütörtök vagy a Zsoltárok könyvének anyagából (is) építkező Psalmus hungaricus. Különösen ez utóbbi nagy vers hozható párhuzamba Tóth Bálint költeményével, anélkül hogy közvetlen hatást felté­teleznénk. Dsida „psalmusa” a szétszórattatás, Tóth Bálint verse viszont a nemzeti múlt „szenvedéstörténetét” mutatja be. A két nagyszerű és korszakos költemény, mondjuk így: „lelki” rokonsága onnan származik, hogy mindkettő vallásos háttérben helyezi el a ma­gyarság megpróbáltatásait, és ezzel mindkettő a drámai katarzis létrejöttét segíti elő. A magyar „szenvedéstörténet” bibliai szakralizációja történik meg különben Márai Sándor Mennyből az angyal című, az ötvenhatos forradalom vereségét elsirató költeményében is. A Krisztinavárosi körmenet a katolikus körmenetekben nemritkán felhangzó litánia vagy a kórus­ antik kórus formáját használja fel (a litániaforma is erre az antik hagyományra ve­zethető vissza), mindkét szerkezeti forma kettős osztatú, egymásnak válaszoló szövegkonst­rukciót követ. Ezt a konstrukciót a vers tipográfiai képe is érzékelteti. A páratlan vers­szakok magának a nagyszombati körmenetnek az eseményeit, a páros szakaszok pedig a magyar történelem tragikus eseményeit idézik fel. A páratlan szakaszoknak ilyen módon szakrális, a párosoknak tragikus történelmi jelentése, illetve utalásrendszere van. Tóth Bálint Dózsa György keserves kínhalálától az 1956-os forradalomig tartó, közel félezer éves magyar történelméből választja ki hivatkozásait, ezeknek sorát azonban a je­lenből a távolabbi múltba vezeti, így első hivatkozási pontja költő- és egykori börtöntársa­ [ 114 ] HITEL

Next