Hitel, 2005. július-december (18. évfolyam, 7-12. szám)

2005 / 12. szám - Pelle János: Vissza a gyökerekhez (Spiró György: Fogság)

[ Szemle ] és erkölcsi tartásukat, és hagyták, hogy sa­ját kegyetlenségük és gonoszságuk legyen úrrá felettük. (Ez a felismerés a XVIII. és XIX. század fordulóján, Montesqieu és Gibbon művei nyomán terjedt el, s a mi Berzsenyi Dánielünk is visszhangozza köl­tészetében.) A judaizmus tanításait átvevő és továbbfejlesztő, részben azonban vele szembeforduló kereszténység tehát a szelle­mi, erkölcsi űrbe nyomult be. Amikor Jé­zus meghirdette, hogy „Az én országom nem e világról való”, radikálisan szembe­fordult a velejéig romlott, pusztulásra ítélt földi országgal, de elutasította a kilátástalan harcot is, a lázadást a még mindig túlerő­ben levő római uralom ellen, mely oda ve­zetett, hogy a regényben mellékszereplő­ként feltűnő Titus császár légiói elfoglalták Jeruzsálemet, majd a II. században, a soro­zatos lázadások leverése után Palesztina tel­jesen elpusztult. Ugyanakkor a területén kialakult vallás, a kereszténység idővel felőrölte a hódító Rómát. Jézus hívei, akik eleinte maguk is többségben a zsidó nép fiai és lányai vol­tak, majd Pál apostol fellépése után már a birodalom valamennyi népéből kerültek ki, egészen másként viszonyultak az emberi élethez s az attól elválaszthatatlan szexuali­táshoz, mint a gyönyöröket és a kegyetlen­séget egyaránt habzsoló pogányok. Az asz­­kézis eredetileg testi gyakorlatot jelentett, és a földi élvezetekről való lemondást kö­vetelte meg, fogalmát a korai kereszténység hozta létre. Radikális szakítást jelentett az uralkodó görög-római kultúrával, ugyanak­kor egy új típusú, mindenkire kiterjedő - igaz, a mindennapi életben kevéssé alkal­mazható, de mégis nagy jelentőségű - em­berbaráti szeretet megnyilvánulása volt. Vé­gül ez a szemlélet rombolta le a „világ urát”, Rómát, melyet egy ötödik századi keresztény író, Salvianus „Isten megérde­melt büntetésének” tekint De gubernatione Dei (Isten kormányzásáról) című művében. A keresztények életmódjukkal, egész vi­lágszemléletükkel lázadtak az emberi élet primitív reprodukciója és spontán pazarlása ellen, ami jellemző volt a korabeli Medi­terráneum városi közösségeire, mindenek­előtt a birodalom központjára, Rómára. Az emberi test az antikvitásban bizonyos te­kintetben termelőerőnek és nyersanyagnak számított egy zárt közösségen belül, mely nem engedett sok teret az egyéniség ki­bontakozásának, pontosabban a munkát egyáltalán nem, csak a hősiességet és az önfeláldozást becsülte. A nőket különöskép­pen lenézték, testüket mintegy a közösség alárendelte a humán reprodukció feladatá­nak: gyermek, egész pontosan katonaszülő gépeknek tartották őket. Teljes volt a férfi­uralom, a lányokat „félembernek”, az ártat­lanságukhoz való ragaszkodást közösség el­leni bűnnek tartották. („Szűz lányt nem szabad kivégezni”, idézi a korabeli római törvényt egy sokkoló jelenetben az író mindjárt a regény elején. Ezért a hóhér a kivégzés előtt megerőszakolja őket.) A Fogság női szereplői meggyőzően il­lusztrálják a történeti irodalmat. Úri any­ja, felesége, leánygyermekei, szeretői, az egyetlen rendhagyó, inkább eszménynek, mint valóságosnak tekinthető női alak, Kai­­nisz kivételével, mind alacsonyrendű ösz­tönlények, akiket a kortársainál jóval széle­sebb látókörű főhős is megvet, lenéz. PIKARESZK VAGY FEJLŐDÉSI REGÉNY? Kritikában talán szokatlan, hogy először egy regény történelmi szemléletét vesszük szemügyre, s csak azután méltatjuk irodal­mi erényeit. De számomra alapkövetel­mény, hogy a szerző alaposan ismerje tárgyát, tanulmányozza át a forrásokat és a szakirodalmat, és ezek alapján alakítsa ki koncepcióját. Egy a kereszténység kialaku­lásáról szóló regényben ez kulcskérdés, ezért fontos például a női figurák hiteles ábrázolása Spirónál. De említhettem volna a római gazdaság működésében, a külön­böző, a mindenkori hatalomtól függő gaz­dasági tranzakciók alapos és érdekfeszítő leírását is, mely­­ a diaszpórában élő zsi­ [ 108 ] HITEL

Next