Hitel, 2010. január-június (23. évfolyam, 1-6. szám)

2010 / 6. szám - MŰHELY - Gy. Szabó András: Egy út két állomása (Gyulai és Mikszáth regényéről)

[ Műhely ] csat, Mikszáthnak a főhajtás mellett elnéző mosolyra kínál alkalmat. A Rip van Winkle­­motívum mögött ezért is kísérthet a Beszterce ostromában Cervantes hidalgójának tör­ténete. A Don Quijote elolvasása után Pongráczra villanáserejűen tör rá a felismerés: környeze­te csak kiszolgálta várurasdi rögeszméjét, nem osztozott benne, cirkuszi bohózatnak tekin­tette minden lépését. A gróf kész a válaszra: arra kényszeríti a vele érintkező világot, hogy ezután az ő akaratának megfelelően cselekedjen. A forma ekkor telítődik meg tartalommal, a hóbortot, a különcködést ekkor váltja fel a szereppel való démoni azonosulás. A Beszter­ce ellen induló ostromot, mely a megszöktetett „várúrnő” Estella visszaszerzéséért törté­nik, már az oligarcha vezényli. Ám az ostrom meghiúsul, mert a környezet épp az oligarcha logikájából kiindulva adja meg a feleletet: az eltűnt Estelláért „cserébe” Apolkát nyújtja át Pongrácznak. Ebben a hirtelen drámaivá sűrűsödő helyzetben az egyedüli felmentő, mérvadó, a bolondériájával együtt is Pongráczot igazoló mondatot, a budetini helyőrség parancsnoka fogalmazza meg: „Ha a Szent Erzsébet kötényébe esne (Apolkáról van szó), jobb helyen akkor se lenne. Tu­dod, milyen István, erkölcsben szigorú, lélekben tiszta.” Innentől kezdve, szövődjenek bárhogy is a cselekmény szálai, ez a mondat lesz a meg­határozó, ennek a kijelentésnek a sugarában közelítünk a regény hőséhez. Mert persze, hogy idejét múlt, őrült cselekedet a formának és tartalomnak az a fajta egyeztetése, melyet Pongrácz próbál megteremteni a nedeci várban. Hogyne támasztana harsány kacajt bárki­ben is a visszahátrálás a középkor kulisszái közé. De ez csak a kísérő húr hangja: a főszó­lam az embernek a múlthoz, az eszmékhez való viszonyulása. Hogy mennyire így van ez, azt a regény epizódjellegű részei igazolják. A megmérette­tésre, az összevetésre - múltismeret, múlttisztelet tekintetében - a nedeci vár környeze­tében élő Behenczy-család kínál alkalmat. Tipikus dzsentri família, akik a Gavallérok, a Kathányhy Menyhértek világából lépnek elő. Paraziták szívósságával kapaszkodnak ne­mesi múltjuk külsőségeihez. Alakoskodó világukkal szemben Pongrácz kétségkívül az „er­kölcsben szigorú, lélekben tiszta” ember pusztuló példányát képviseli. Paradox nagysága abban rejlik, hogy erkölcsisége, lelki tisztasága egy ósdi vár bűvkörében, annak falain be­lül, egy természetellenes és életidegen környezetben valósul meg. Az a morál, amit ő kép­visel, aligha találna viszonzásra és megértésre „odakint”. Gyulai eltemet egy embert az Udvarházban, mert élhetetlennek tartja, mert nem leli meg hősében a „realisztikus maga­tartás” (Gyulai kifejezése) jegyeit. Mikszáth előtt nem kérdés a Radnóthy-féle figurák sor­sa, tudja, hogy az Udvarház nemesei, azok gyermekei tovább élnek; ugyan pénz, birtok odavan - Justh Zsigmond Farmusa írja le érzékletesen a folyamatot -, de megmaradnak. Gyulai 1857-ben attól tart, hogy a magyar nemesség nem tud alkalmazkodni a változások­hoz. Fölösleges aggodalom volt. Tudtak alkalmazkodni, de ennek az idomulásnak súlyos ára volt; azoknak az erényeknek kellett eltűnniük, melyek Radnóthyban és nemzedéktársai­ban még megvoltak. Ebben az értelemben valóban meghalt az a nemes, akit az Udvarház hőse is példáz. Amikor Gyulai Radnóthy Corpus Jurison és Pragmatica Sanction iskolázódott erköl­cséről ír, akkor azt szembeállítja a Kahlenberg-féle kapitányok felszínes, idegenből hozott erkölcsével. Összevetésében a sajátosan magyar feudális érték- és erkölcsrend kerül szembe az idegen (osztrák) államgépezet civilizációs-kapitalizálódó törekvéseivel. Mikszáthnál más a helyzet, nála az ellenpólus az az élet- és mentalitásforma, mely a dzsentri fogalmával je­lölt képződményhez kötődik. Bár az ő esetében ez - néhány kivételtől eltekintve - soha­sem talált komoly elutasításra, Pongrácz alakját, annak régi nemesi vonását, mint Szigetvár hősét majd az Új Zrínyiászban, viszont egyértelműen szembehelyezi velük. [ 116 ] HITEL

Next