Hitel, 2012. július-december (25. évfolyam, 7-12. szám)

2012 / 10. szám - KÉRDEZ AZ IDŐ - Nagy András: Hol a magyar? (Placébó, műcsarnoki beállításban)

[ Kérdez az idő ]­ kezményeihez nem kell játékelmélet. A provokációt önmagáért dicsérni szegénységi bizo­nyítvány, és a hazai média esztétikai nyomorult. Szívatják a magyart: imázs helyett blamázs lebeg a látogatók fölött, totemmadárnak kinevezett térfigyelő kamera.12 De Nagy Testvérek, ti faltátok fel a tátott szájokba hullott, megpörkölődött békegalambot is. Miért zúg a konzervatív tömeg? Bejött a provokáció? Ennél komolyabb az ügy: elvették a magyar játékát. Úgy kell neki? Miért nem vigyázott a témájára! Megvannak az eszközei a szellemi értékvédelemhez? Működnek az önvédelmi reflexei? Vannak érdekvédői, és mi­lyen közéleti helyzetben? Milyen szellemi anyatejen nevelkedtek? Káé a kultusztárca? Mi­lyen értelmiségi rétegre vallanak a cselekedeteik? Önmagában a meghökkentés sem érdem. Meghökkentő-e a kiállítás? Nem az. Csak azt adja a rendezés, ami a lényege. Az alkotóktól meg néha azt kapja a polgár, amit érdemel.13 Felszínen a libertinus sematizmus. Az ütős kivételek 14 talán a recepthez tartoznak. A stréber média ott téved, hogy a konzervatívnak beállított kérdés használata nem teszi a provót azzá, aminek kiadja magát. A sajtó siet megszolgálni a bérét: mértékadó, megkerülhetetlen! De csak neki. Önálló gondolkodónak lazán megkerülhető, hiába lökik, hogy merre van a sár­ga út. Egyébként mindenki figyeljen oda, hogy mire, kire költ, a családra, a magyar kultú­rára s nem az ellenkezőjére vagy félkarú rablóra15 (netán csak egy cuki, nyalka chippendale­­huszárra). Törés a tematizálásban is van: a kereszténységet szinte megkímélték.16 Holott csak semmibe vették. Ejnye, te kis kócos álprovó! Ha lúd, legyen kövér! Mi lesz a többi spe­cialitással: újgazdag tivornya giccses cigányzenére, minden korban délibábos magyar nóta, fesztiválromantika, szektaőrület, cinkos kabarénosztalgiával bájolgó operetthazugság, szex­rabszolga cigánycsicska, kirabolt, agyonvert öregasszony, öngyilkos libatenyésztő, ország­áruló pojácák ferde performanszai, gőzkieresztő spontán gyűlések (a maoista pozőrök SZABADSÁG-betűit a rohamosztagnak felmutató nemzeti tüntetés) - mi mindennel nem szembesül még a látogató. Itt a művészetről és a magyarságról inkább a leértékelő, elidege­nítő hatást hagyják neki, de még az is felemás. Szívd fel a paprikát polgártárs? Szívd föl te, pukkadj te! - mondja ő. Az eredeti ötleteket17 szinte elnyomja a lejárt utánérzések garmadája. Kinek szól? A magát intelligenciának képze­lő csoportos önkielégítőknek, a körbedicsérőknek? Annak is, aki lekésett a kérdésfeltevésről, és most eszi a fene, hogy nincs a képen? A magyarellenes, relativizáló, elsekélyesítő páholy­­lyal szemben is szabad kérdezni. Tessék időben fölkelni! „Magamat kigúnyolom, ha kell, de 12 Mátra Erik: Turul (installáció, két oldalról megvilágított, madár árnyékú térfigyelő kamera). Talmi tartalom. 13 Rónai Éva: A magyarok bejövetele (francia gobelin, 1997) piros Citroën-kacsa, minibuszon. 14 Stark István: Megrakott szekér (pop-szobor, 2012). Telitalálat a pillepalackkal megrakott vén sze­kér. Könnyűnek találtattak a magyar fogyasztók is, globálisan, mint minden népek a földön. 15 Uglár Csaba: Vesztesek és szépek (2004). Három lestrapált, kiürült „nyerőgép”. 16 Neuberger István: Ezer év a kereszténységben (olaj, vászon, 2000) Időszámításunk fatörzsének met­szetén, mint felnagyított korongon, adott pontokon meg-megakadt a tű - „évgyűrűs régi lemez”. Középen a kereszt forgatná, ha nem volna állókép. Alatta A és í1 fogantyús favágó fűrészlap, a Je­lenések könyvéből vett idézettel (10,5-6.) vágná el ezt a históriát. 17 Király András: egy kéz, ha’ (pohár, pálinka, tükör, őrölt paprika szippantóknak) legális drogjaink mini tálalása kihagyhatatlan közhely. Még hogy nem a tartalom a lényeg, hanem a tartás! Ez a pi­­curi tálalás összedönti a nagyszájú handabandát. Kiállított munkáin negatív hangulatok uralkodnak.

Next