Hitel, 2013. július-december (26. évfolyam, 7-12. szám)

2013 / 11. szám - H. Szilágyi István: Egy új történet keresése (Majtényi Balázs - Majtényi György: Cigánykérdés Magyarországon, 1945-2010)

cizmus: a történeti és szociológiai elemzés szempontjai mellett egy sor posztmodern társadalomelméleti teóriát mozgósítanak a szerzők - Hayden White, Michel Foucault történetírásra és a politikai hatalom termé­szetére vonatkozó elképzeléseitől kezdve a nacionalizmus és multikulturalizmus kor­társ politikatudományi elméleteivel bezáró­lag. Nem maga ez a módszertani sokféleség a probléma, hanem az, ahogy mindez a szö­vegben megjelenik azokban a kitérőkben, amelyek ezeket az elméleteket „dióhéjba" foglalják. Egy átlagos műveltségű - legyen az „többségi" vagy roma - olvasó azonban valószínű, hogy nem érti ezeket. Ezt kikü­szöbölhették volna azzal, hogy egyszerűen, különösebb tudományoskodó önreflexió nélkül, a történetmondás szervezőelveivé teszik azokat. Mindenesetre kissé erőltetet­tek ezek a beszúrások, és olyanok, mintha a szerzők maguk számára foglalták volna össze e tudományos eszméket, esetleg - és talán ez volt a valódi szándék - a könyvet ol­vasó egyetemistákra gondoltak. Másodszor, következetesen végig kellett volna vinniük a szerzőknek a 12. pontban foglalt tézisüket. (A „többség" nem létezik.) Vagyis az egységes „többség" képzetét nem rombolják le, s ezért folyton összemosódik az állam és a társadalom a „többség" fogal­mán belül. (A kötet 92. oldalán olvasható a következő mondat: „Emellett a legtöbb állami intézmény: az iskolák, a tömegkom­munikáció eszközei, az egyházak, a katona­ság, a rendőrség mind a pártállam, valamint a nemzeti, »többségi« társadalom ágensei voltak." Túl azon, hogy ez eklatáns példája annak, hogyan mosódik össze az állam és a társadalom a szövegben, mindenképpen túlzás ebben a felsorolásban az egyházak említése. Az egyházak az ideológiai egysé­gességet fenyegető potenciális veszélyfor­rásnak számítottak végig e korszakban, s így egyáltalán nem működhettek a pártállam ágenseiként.­ Ezért nem jelenik meg a törté­netben például az, hogy 1949 után a magyar társadalom is küzdött a magyar állammal szemben. Másfelől, hogy a cigányok ellenál­lása ki ellen irányult: a „többségi" társada­lom, vagy a „többségi" állam, vagy mind­kettővel szemben. Harmadszor, a szerzőknek nem sikerült plasztikusan ábrázolniuk a hagyományos roma identitást (helyesen: identitásokat). E tekintetben jórészt kihasználatlanok ma­radtak a kulturális antropológiai kutatások eredményei, így például elmulasztották je­lezni, hogy a hagyományos roma csoportok identitásának lényegi eleme a befogadó kö­zösségtől való elhatárolódás. Michael Ste­wart pedig szépen leírta a könyvben egyéb­ként hivatkozott művében, hogy az általa vizsgált oláhcigány csoport identitása tü­körképe volt a vonatkoztatási csoportnak tekintett paraszti kultúra értékrendjének. Továbbá hogy a romák szemében a gádzsók nemcsak hogy „bejelentik, hogy WC-re men­nek, nem mosnak kezet utána". Szemükben a gádzsók irigyek és önzők, hiszen nincs sok gyermekük. Kegyetlenek, mert a gyermekei­ket másokra bízzák, és folyton büntetik. Ostobák, mert eltűrik, hogy mások paran­csolgassanak nekik. Gusztustalanok, mivel nem ismerik a tisztaság és a tisztátalanság szabályait (marimé). Negyedszer, a szerzőknek nem sikerült megragadniuk a „többség" és a romák viszo­nyának dinamikáját sem, ezért úgy tűnik, mintha egy változatlan „többséggel" szem­ben egy változatlanul kiszolgáltatott és pasz­­szív közösség változatlan elnyomásának történetéről beszélnének. Mindezekre a nehézségekre gyógyszer­ként Bibó István két 1948-ban írt tanulmá­nyát javasolnám - a bevezetőben már emlí­tett Zsidókérdés Magyarországon 1944 utánt, valamint Az eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem című írását­­, melyekben lefektette a „többség" és „kisebbség" viszo­nyát célzó elemzés alapelveit. Ezeket később a cigánykutatással foglalkozó szociológusok némelyike is alapul vette (így különösen Csalog Zsolt). Noha Majtényi Balázs és Majtényi György könyve ilyenformán inkább egy „ellentörté­netet" fogalmaz meg, mintsem egy közös 2013. november 12.

Next