Hitel, 2020. január-június (33. évfolyam, 1-6. szám)

2020 / 6. szám - Pénzes Dávid: Szemek a hatalom láncában: életek, sorsok, események (Papp István: Szemek a láncban - Játszmák a magyar állambiztonság történetében)

könyvkiadás sajátos alakja. Az is érthető és akceptálható, hogy Papp másodjára is képes volt foglalkozni Moldova kötetével. De, hogy miért is „fut neki" másodjára is, az leginkább az első szövegből derül ki: „A kisregény »veszélyessége« éppen ab­ban áll, hogy kényes témáról hihető mó­don, olvasmányos, könnyen befogadható realista stílusban szól, és nem teljesen ha­zug, de mégis velejéig a diktatúrát támo­gatja. A könyv nem csupán a kommunista belharcok résztvevőihez szólhatott, hanem tévutakra vihette a naiv olvasót is - ha voltak ilyenek a korabeli Magyarországon"13 - vagyis szakmai szempontból, erkölcsileg tartja aggályosnak a kötetet. De Papp akár „küldetésnek" is tekintheti az erősen túl­zó, fals információkat tartalmazó szépiro­dalmi művek „leleplezését". Mivel ezúttal is alapos, Moldova életútjának sajátos be­mutatásával kezdi: főbb kritikusainak véle­ményével, kereseti viszonyaik összeveté­sével - Szilvásival és Berkesivel 14 -, aminek célja nem a zsebekben turkálás (240), ha­nem Moldova „elhelyezése" az irodalmi élet korabeli keretei közt. „Moldova írásai mé­lyebben rezonálnak: azt a fajta kisemberi életérzést szólaltatják meg, amelynek fon­tos jellemzője a politika és közélet világá­nak leegyszerűsített magyarázata, illetve az a mentalitás, amely a saját kudarcokért kizárólag a külvilágot hibáztatja, és egy­úttal felmenti önmagát" - írja Papp (241). Hozzáteszi, hogy Moldova népszerűségé­hez a rendszerváltoztatás sikertelensége is nagyban hozzájárult (241). Az elbocsá­tott légió előzményeit is ismerteti a szerző, nem kihagyva Moldova első regényének kritikai fogadtatását sem. Kardos György - a Magvető Kiadó feje­­ és Moldova ba­rátsága is szóba kerül a tanulmányban, de a szerző jelzi, nem ért egyet azzal a véle­ménnyel, hogy Moldova fiktív főhőse (Smidt Flórián) és Kardos egyazon sze­mély volna, úgy fogalmaz, hogy „bizo­nyos párhuzamok felsejlenek" (243) a két személy életében. Ezt többek között Kar­dos életének bemutatásával bizonyítja, az eltérések és hasonlóságok kiemelésé­vel (245-246). Végül még néhány szó esik a könyv kapcsán a Kiadói Osztályról, vagyis a cenzorokról (248). A regény elem­zése során Papp a fikciót és a történelmi valóságot igyekszik összevetni, valamint a korabeli kritika bemutatásával valame­lyest érzékeltetni azt is, hogy mit gondol­tak a műítészek Moldova regényéről. Ter­mészetesen a közönségnek tetszett a kötet - fittyet hányva a kritikára -, és a címadás­sal olyan kifejezés született, amely vala­melyest beépült a tudományos munkákba is (lásd a tanulmány 77. végjegyzetét). A kötetben szereplő tanulmányok egy­befoglalása jól tükrözi az alapvető alkotói szándékot, vagyis azt, hogy nem az ügy­nök személye az érdekes (kit takar a fedő­név?), hanem az, hogy miként működtek a megfigyelők, és milyen hatással voltak a megfigyeltekre. Illyés taktikázása, Veres politikai szerepének állambiztonsági oldal­ról történő megfúrása, Fehér Lajos állam­biztonsági szerepvállalása mind-mind olyan probléma, amely a rendszer műkö­dését segít megérteni más-más szempont­ból. Ez egyben arra is rámutat, hogy Papp István elsődleges célja tehát a megértés és az 1948-1989 között működő szocialista rendszer ilyen bemutatása. Pénzes Dávid PÉNZES DÁVID kollégiumi nevelőtanár (Káldor Miklós Kollégium), doktorjelölt (Eszterházy Károly Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola). 13 Az idézet A tizenkét téves mítosz részeként megjelent Papp által jegyzett tanulmányban olvasható a Kommentár 2012. évi 4. számában. 14 Berkesi és Szilvási, valamint részben Moldova írói munkásságának értékeléséről lásd még Madarász Imre: Antiretró. Portrék és problémák a pártállami korszakból. Budapest, 2007, Hun­­garovox Kiadó, 124 HITEL szemle

Next