Református Bethlen Gimnázium, Hódmezővásárhely, 1862
I Észrevételek a hellen irodalom kül- és belviszonyairól iskoláinkban. Grasis ingenium, grasis deditore rotundo Musa loqui, prater laudem nullius avaris. Horatius. Ep. a. Pis. Muss man wirklich staunen, dass man hier und da noch immer für die Erasmische Aussprache die Lanze bricht, und dieselbe auch in den Schulen befolgt. Télfy Stud. ü. Alt. u. Neugriechen. A hellén irodalom termékeiben, a mint az Homér által megalapítva Pindarban, Sophoclesben, Demosthenesben, Platóban magas tetőzetét érte el, oly szellemi kincse van az emberi nemzetnek, mely folytonosan és örökkön sine qua non-ja volt és lesz az egyetemes humán művelődésnek; úgy hogy nem volt és nem lesz soha nemzet, mely amaz egyetemes műveltségre eljutni s ennek alapján saját nemzeti irodalmát kifejteni képes volna, ha amaz örökké szép és erős, örökké ifjú, halhatatlan mestereket nem választja vezérekül, tanítókul, — ezeknek műkincsei nélkül szegény és árva marad az. Fejlett legyen bár valamely nemzet műveltsége magasan a legnagyobb fokra, annyira, hogy nemzettársai közt az elsőség e tekintetben méltán megillesse, nem távozhatik el ezen tanitóitól soha, a nélkül, hogy a szegényedés, sülyedés veszedelmének ne tenné ki azt a mi egyesek és nemzetek legbecsesb való birtoka, — a szellem-erkölcsi élet tiszta öntudatát, függetlenségét, önállóságát, — a nélkül, hogy kevélységét ne követné megaláztatása, mert a tiszta emberi elme e művei, oly híven emberiesek, oly tökélletes alkatnak, oly befejezettek, hogy nem csak a gyermeki kor tanítói, hanem az egész élet vezérei, irány- és szabályadói egyedül lehetnek. Innen van az, hogy országok avagy egyházak, melyek az ember nevelésének bennük és körükben eszközlésére , terjesztésére hivatvák a keresztyéni nevelés mellett hő gonddal ápolták és ápolják s ápolniok is kell a nemzedék classicai nevelését is; mert amaz a humanismus isteni, emez tiszta emberi kifejezése; amaz az embernek isteni, ez az emberben levő isteninek legtökélletesebb em-