Református Bethlen Gimnázium, Hódmezővásárhely, 1862

I Észrevételek a hellen irodalom kül- és belviszonyairól iskoláinkban. Grasis ingenium, grasis dedit­ore rotundo Musa loqui, prater laudem nullius avaris. Horatius. Ep. a. Pis. Muss man wirklich staunen, dass man hier und da noch immer für die Erasmische Aus­sprache die Lanze bricht, und dieselbe auch in den Schulen befolgt. Télfy Stud. ü. Alt. u. Neugriechen. A hellén irodalom termékeiben, a mint az Homér által megalapítva Pindarban, Sophoclesben, Demosthenesben, Platóban magas tetőzetét érte el, oly szellemi kin­cse van az emberi nemzetnek, mely folytonosan és örökkön sine qua non-ja volt és lesz az egyetemes humán művelődésnek; úgy hogy nem volt és nem lesz soha nemzet, mely amaz egyetemes műveltségre eljutni s ennek alapján saját nemzeti irodalmát kifejteni képes volna, ha amaz örökké szép és erős, örökké ifjú, halha­tatlan mestereket nem választja vezérekül, tanítókul, — ezeknek műkincsei nélkül szegény és árva marad az. Fejlett legyen bár valamely nemzet műveltsége magasan a legnagyobb fokra, annyira, hogy nemzettársai közt az elsőség e tekintetben mél­tán megillesse, nem távozhatik el ezen tanitóitól soha, a nélkül, hogy a szegénye­dés, sülyedés veszedelmének ne tenné ki azt a mi egyesek és nemzetek legbecsesb való birtoka, — a szellem-erkölcsi élet tiszta öntudatát, függetlenségét, önállóságát, — a nélkül, hogy kevélységét ne követné megaláztatása, mert a tiszta emberi elme e művei, oly híven emberiesek, oly tökélletes alkatnak, oly befejezettek, hogy nem csak a gyermeki kor tanítói, hanem az egész élet vezérei, irány- és szabályadói egyedül lehetnek. Innen van az, hogy országok avagy egyházak, melyek az em­ber nevelésének bennük és körükben eszközlésére , terjesztésére hivatvák a keresz­tyéni nevelés mellett hő gonddal ápolták és ápolják s ápolniok is kell a nemzedék classicai nevelését is; mert amaz a humanismus isteni, emez tiszta emberi kifeje­zése; amaz az embernek isteni, ez az emberben levő isteninek legtökélletesebb em-

Next