HOLMI, 1998 (10. évfolyam, 1-12. szám)

7. szám - Gajdó Tamás: „Rendkívülit csak rendkívüli eszközökkel lehet elérni…” (Beregi Oszkár emlékezik Jászai Marira)

1000 „RENDKÍVÜLIT CSAK RENDKÍVÜLI ESZKÖZÖKKEL LEHET ELÉRNI...” Beregi Oszkár emlékezik Jászai Marira Sokszor elhangzik a közhely: élete kész regény volt. Megírni mégsem érdemes. Akkor sem, ha bővelkedik fordulatokban, kiélezett konfliktusokban, katasztrófák­ban, tragédiákban. A színész életére vi­szont mindenki kíváncsi. Akkor is, ha nincs benne fordulat, kiélezett konfliktus, katasztrófa és tragédia. Kíváncsi rá a szín­háztörténet, mert - noha kritikával kell olvasni - felbecsülhetetlen értékű, más­honnan kideríthetetlen adatokat, adalé­kokat tartalmaz. S kíváncsi rá a nagykö­zönség is. A színészsztárnak ugyanis nincs magánélete. A közönség sohasem elége­dett meg azzal, hogy kedvencét csak pár óráig a színpadon figyelje. Tudni akarta, mi van vele akkor, amikor nem visel kosz­tümöt, nem maszkírozza ki magát, s nem azt a szöveget mondja - ki tudja, hányad­szor —, amit a szerző megírt. Ráadásul el­várják tőle, hogy magánélete a szerepei­hez hasonlítson. A színész így mindig játékra kény­szerül. Csak néhány olyan erős egyénisé­gű kivétel akadt, aki nem szorult arra, hogy hírlapi botrányokkal, szándékosan útjukra bocsátott pletykákkal kerüljön az érdeklődés középpontjába. Beregi Osz­kár sem azért adta emlékezésének az ÉLE­TEM REGÉNYE címet, hogy mítoszt te­remtsen magának. Miután 1919-ben az Ébredő Magyarok Egyesületének fenye­getései elől Bécsbe menekült, népszerű­sége megcsappant, az új generáció már csak hírből ismerte. A memoár legelső változatának, amely 1929-ben a Színházi Életben jelent meg folytatásokban, rész­ben az volt a szerepe, hogy előkészítse a talajt a régóta vágyott hazatéréshez, hogy eloszlassa a Tanácsköztársaság idején szőtt legendákat, hazugságokat. (Bár a korabe­li sajtóból feketén-fehéren kiderül, hogy nemcsak Beregi, hanem Bakó László is lelkesen szavalt a forradalom kitörését kö­vetően, de Bakó „kifogástalan” származá­sával az új kurzusban is megtalálta helyét, s ő volt kezdeményezője és vezére a Beregi eltávolítását követelő kampánynak.) Gyónás volt Beregi emlékirata? Ma­gyarázkodás? Hitvallás? Talán mindhá­rom. De tagadhatatlan, hogy fordulatok­ban, kiélezett konfliktusokban, katasztró­fákban, tragédiákban bővelkedő írásmű. Regény. Beregi Oszkár ekkor még nem sejtette, hogy hányattatásainak ezzel nincs vége. Ezután jött a holocaust, a szovjet megszállás, az amerikai emigráció... Amikor élete végén újra tollat vett a ke­zébe, hogy papírra vesse emlékezését, nosztalgiával gondolt ifjúságára, a hibát­lan alakú, angyalarcú amorózó népszerű­ségére, Max Reinhardtnál, a berlini Deu­tsches Theaterben eljátszott főszerepek­re, szerelmére, Isadora Duncanre. Még­sem édeskés, magamutogató mű szüle­tett. Beregi tudatában volt, hogy utolsó tanúként többet kell nyújtania a szokvá­nyos, anekdotázó emlékiratoknál. Szeren­csénkre nemcsak igénye, tehetsége is al­kalmassá tette, hogy könyve színháztörté­neti, művészetszociológiai, alkotáslélekta­ni, történeti vonatkozásaival kivételes for­rása legyen huszadik századi művelődés­­történetünknek. A kiadásra azonban nem került sor, no­ha az 1960-as években Illés Endre, a Szép­­irodalmi Könyvkiadó igazgatója szerző­dést kötött megjelentetésére.

Next