HOLMI, 2001 (13. évfolyam, 1-12. szám)

6. szám - Csécsy Imre: Ady és Jászi kora (Részlet)

744 • Csécsy Imre: Ady és Jászi kora­ ságot a lojalitással? Az iskolai történettanítás tagadhatatlanul szellemes módot eszelt ki erre. Egyszerűen kettévágta Ferenc József személyét. Volt hajdan egy ilyen nevű go­nosz zsarnok, aki a cár segítségével leverte a szabadságharcot, kivégeztette Batthyá­nyt, az aradi tizenhármat és még sok jó hazafit; most ellenben van egy jó és bölcs tör­vényes öreg királyunk, akit történetesen ugyanígy hívnak, de akinek „kedvelt népe” vagyunk (mily boldogság!), és aki éppolyan igazi magyar király, akárcsak Szent István vagy Mátyás. Rendszerint azt is hozzátették, hogy az a régi Ferenc József, aki egyéb­ként nem is volt koronás magyar király, csak osztrák császár, nem is tehetett arról, amit tett: fiú volt és bohó, s rossz tanácsadói késztették a rosszra. Mindezt természetesen bevettük, magam is szajkóztam, s csak homályosan sejtet­tem, hogy ez és sok egyéb, talán minden, amit a történelemórákon tanultunk, hazug­ság vagy ostobaság, vagy mind a kettő egyszerre. Ezért nem vettem soha komolyan a történelmet, alig is tanultam; ha csak lehetett, csaltam, és bár mindig megkaptam a jelest, sohasem érdemeltem meg. Angyal Dávid csak egy évig tanított bennünket történelemre, a negyedik osztályban, a következő évben kinevezték egyetemi rendes tanárrá. Kétségtelenül megérdemelte, szorgalmas tudós volt, sok mindent felkutatott, összegyűjtött, rendszerezett, kommen­tált; később az ifjú Ferenc Józsefről is egész könyvet írt, amely bizonyára igen érdekes. Halkan, egyhangúan, magas színvonalon magyarázott, nyilván már az egyetemi elő­adásokra edzette magát. Az óra elteltével már egyetlen szavára sem emlékeztem. Ál­talában mást mondott, mint ami a könyvben volt, de nem ragaszkodott a saját felfo­gásához; megelégedett azzal is, ha a könyv szerint feleltünk. Különben sem volt szigo­rú ember, aránylag kényelmesen fecseghettünk az óráján. Csak egyszer haragudott meg, amikor túlságosan zajongtunk, és panaszt tett osztályfőnökünknél. Sebestyén ke­ményen lehordta az egész osztályt. Örülnünk kellene, mondta, hogy ettől a kiváló tu­dóstól tanulhatunk, aki középiskolai tanárságának utolsó esztendejét épp nekünk szenteli. Erre magunkba szálltunk, többé nem fecsegtünk az óráin, hanem csöndben olvastuk Nick Carter izgalmas detektívtörténeteit. És csakugyan örültünk, hogy ő ta­nít minket, de nem azért, mert kiváló tudós volt, hanem mert nála lehetett a leg­könnyebben csalni. Tudós lévén, rendszeres elme volt, nem holmi kapkodó intuicionista. Nem találom­ra hívta fel a gyerekeket felelésre, mint a legtöbb tanár legalábbis az év elején, hanem egy pontos, bár igen egyszerű számtani szabály alapján. Ennek a titkára, úgy emlék­szem, a tavalyi nyolcadikosok jöttek rá, és örökbe hagyták nekünk is. A noteszében mindegyik gyerek neve mellé odaírta, hogy hányadik a névsorban. Persze mi is tud­tuk mindnyájan a magunk sorszámát. Azt is tudtuk, hogy csak késő ősszel kezd majd feleltetni, okos ember addig nem tanul, legföljebb csak aki magoló vagy stréber. Hát november közepén csakugyan elkezdődik a játék. Elsőnek, mondjuk-nem emlékszem már pontosan, de mindegy -, a húszas számú gyereket hívja fel. Semmit sem tud, csak hasalni próbál, valószínűleg szekundát kap, de nem baj: januárig még könnyen kija­víthatja, mert bizonyos, hogy a következő felelősei mind igen jól sikerülnek majd. Ak­kortól fogva ugyanis nemcsak ő, hanem mindnyájan tudtuk, ki mikor kerül sorra. A húszas után tudniillik senki más nem következhetik, mint a harmincegyes, aztán a negyvenkettes és így tovább - mindig a sorban utána jövő tizenegyedik. Ez volt a kulcs­szám, csak ezt kellett tudni, hogy mindig jól felelhessünk. Amíg az első gyerek húzza az időt, a következők gyorsan átfutják a leckét, megszervezik a súgást, és már valami tűrhetőt makognak. Ma a hatvannégyes felel utoljára, és minthogy hatvanhatan va­gyunk a népes osztályban, a következő órán a kilences kezdi. Ez én vagyok, addig ké­

Next