HOLMI, 2004 (16. évfolyam, 1-12. szám)

10. szám - FIGYELŐ - Bán Zoltán András: Lovagok egymás közt (Krúdy Gyula: Bródy Sándor vagy A nap lovagja)

gött - még a legröhejesebb dilettáns esetében is - mindig ott rejtőzik [...] a komor elem, az esendőség, a szánalmasság nem mindig vicces élethelyzete”.­ Vadász Géza valójában nem dilettáns és nem profi, hanem karikatúra: a férfiasság megtes­tesült sztereotípiája. Ha azonban tényleg sört iszik, nem kellene vizet (ráadásul desztillált vizet) prédikálnia, bátran átengedhetné ma­gát a részegség dionüszoszi szenvedélyének. Kritikusai nem véletlenül gyanúsítják súlyta­lan szerepjátékkal: Vadász Gézának nincsen karakteres arca, hiába a köteten a fotográfia. Igaz, hogy „ha nincs, akkor is ши”10­­ viszont, ha van, akkor sincsen. Csak egy innen-onnan el­lesett, legtöbbször hamis, de helyenként igazi szenvedéllyel átfűtött hang létezik, egy másod­lagos dalnok, aki az elődeitől (vagy Leporel­lo gyanánt uraitól) megtanult slágereket és „megfakult melódiákat” (Kisváros) adja elő, hol bravúrosan, hol botladozva. De vajon szük­ségünk van-e újabb imitátorokra? Nem Petőfi­nek van-e igaza mégis: „ Fogj tollat, és írj, hogyha van erőd / Haladni, merre más még nem haladt; / Ha nincs, ragadj ekét vagy kaptafát, / S vágd a földhöz silány dorombodat!"11 Szabó T. Anna LOVAGOK EGYMÁS KÖZT Krúdy Gyula: Bródy Sándor vagy A nap lovagja Az utószót írta Alexander Brody noran, 2004. 228 oldal, 2000 Ft 1925-ben Nagy Lajos érdekes kritikát közölt a Nyugatban Bródy Sándor posztumusz, Remb­randtról szóló novellasorozatáról. Itt olvasha­tó: „Formátlansága kevesebb, mint a regény formá­ja, mert csupán szerves egésszé felfokozódni nem tu­dó novellák egymás mellé rakása a Rembrandt. Csakis annyiban egységes és egy mű, hogy vala­mennyi novella Rembrandtról szól, meg hogy a töb­biek támasztó ereje nélkül a legtöbb darabja nem áll­hatna meg mint zárt, valamit elejétől végéig elmon­dó írás, szóval némelyik novella maga is töredék. ” Akárha Krúdy Bródy-regényéről szólnának e kissé csikorgó sorok. A kötet csak annyiban egy­séges, hogy mindegyik novella, tárca, szössze­­net Bródyról szól, önállóan tán egyik sem áll­na meg, és némelyik maga is töredék. Ugyan­az a formaprobléma, ugyanaz a hiánya az egységnek, ugyanaz a dramaturgia, egy neves ember, művésztárs maszkjába bújva elmonda­ni saját fájdalmainkat, örömeinket. És ekkor talán aligha véletlen, hogy Krúdy éppen Bró­dy Sándort választotta regénye hősének. Hi­szen a külső és belső rokonság nyilvánvaló; mindketten női ágyak csatárai, szívtipró me­leg szeműek, a kulinária megszállottjai (de fontos eltérés, hogy Bródy passzionátus sza­kács, míg Krúdy csak ételélvező), lakásról la­kásra, szállodáról szállodára vándorló hivatá­sos hontalanok, fiákeres, gumirádlis útjukat több házasság, sok gyerek tarkítja, de ki tö­rődik velük, kinek van ideje rájuk?! - hiszen a versenybíró már felszólította a lovasokat starthelyük elfoglalására: starthooooz, start­­hooooz! A nő egyébként is csak arra jó, hogy vakargassa a másnapos ember talpát; a gye­rek nyűg, nem egyéb. Osztódással szaporo­dó adósságok, szakadatlan birkózás a külső és belső totalizatőrrel, megfeszített újságírói munka, irodalmi munka is persze, ám ez oly­kor alig választható el a zsurnalizmustól, az éj­jel kártyát tartó két másnap hajnalban ugyan­azzal a lendülettel írt apró tárcát, mint novel­laremeket. Pályájuk ívének hasonlósága szin­tén egyértelmű: hanyatlástörténet, nem más. A kezdet fanfárosan ünnepi, mindketten az irodalom és az élet roppant állkapcsú arszlán­­jai, léptükre megnyílik az összes redakció ajta­ja, lehullik minden selyembugyika, csak rájuk süt vasárnap aranynapja, hogy aztán a hétfő, sőt szerda fád fénye következzék, a nők mások hátát vakargatják, a közönség nem vágyik im­már jelzőikre, a szellem kifárad, és vele a test is. Bródy szíven lövi magát Bécsben, Krúdyt a bor elmeosztályra viszi, aztán a hideg feltáma­dás, a purgatórium, végül már csak a csalódott legyintés és az élet summája: „Azt hittük, hogy örökös vasárnap van. ” Ez Krúdy utolsó monda­­ t Dérczy Péter, i. m. Összehasonlításként érdemes felidézni az idős poéta, az egyébként hazafias da­lokat író Katona László Vadász Géza melankóliájá­ra hajazó versrészletét: „Hol vagytok ti lányok, / régi boldog nyárok,/hol a romantika, /s régi boldog álmok?/ // Hol vagytok ti lányok, / régi »lányos« lányok; / kik még tiszta szívvel /gyújtottatok lángot! // Hol vagytok ti lányok, / romantikus lányok ?! / Miért tüntetek el / tiszta ipúsá­­gok?" (A MAI LÁNYOK.) 10 Ferencz Győző: i. m. 11 Petőfi Sándor: Az utánzókhoz. Figyelő • 1301

Next