HOLMI, 2004 (16. évfolyam, 1-12. szám)

9. szám - FIGYELŐ - Forgács Éva: „A végcél nem a piktúra” (Mednyánszky László-kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában)

dott a modernizmus mint történelmileg prog­resszív, de autoriter közlésmód és annak kriti­kája, s a teoretikus nehézfegyverzet mögött fel­sejlettek maguk a művészek és a művek, ezek a különféle érvek által hol felemelt, hol elve­tett eleven emberek és titkos tartalmakkal teli tárgyak, amelyeket a Mednyánszky halála óta eltelt nyolc és fél évtized során megismertünk mint szürrealistákat, dadaistákat, konstrukti­vistákat, puristákat, orfistákat, absztrakt exp­resszionistákat, minimalistákat, fotorealistá­­kat, akcionistákat, fluxust, konceptet, installá­ciót, land-artot, appropriation artot, neo-ezt és neo-art, posztmodernt és poszt-mindent. Ez a vázlatos tartalomjegyzék azt hivatott ér­zékeltetni, hogy Mednyánszky késő XIX. szá­zadi és kora XX. századi munkássága és gon­dolkodása óhatatlanul ennek a seregnyi, szá­munkra még jelennek tűnő, de időben nagyon is behatárolt művészeti törekvésnek a távlatá­ban jelent meg a Magyar Nemzeti Galériában 2003 és 2004 fordulóján. Mednyánszky itt és most nem nézhető az azóta felhalmozódott művészetek, elméletek és történelmi tudás, illetve tapasztalat nélkül. Ez természetesen minden művészre vonatkozik, a Mednyánszky -­val párhuzamosan bemutatott Monet-ra és ba­rátaira is - Mednyánszky esete azonban külö­nösen érdekes, mert azt hittük, ismerjük olyan jól, mint például Monet-t, sőt - és most kide­rült, hogy nem ismertük. Mindenekelőtt vá­ratlan volt a művek mennyisége. A rajzokkal együtt 469 képet láttunk, holott Mednyánsz­­kyt korábban mindössze néhány sűrűn repro­dukált kép alapján rögzítette a közemlékezet. Noha műveinek a száma két- és háromezer kö­zött lehet, tehát ezúttal csak mintegy ötödét láthattuk az életműnek, az eddig nem ismert portrék és tájképek így is alapjaiban tágítják ki és írják felül az eddigi Mednyánszky-képet. Az újonnan megismert portré- és tájképcsopor­tok rendkívül gazdag életmű kontextusába he­lyezik a már ismert képeket is. Mednyánszky László pályájának úgyszólván a kezdetétől ismert festőnek számított. Min­den tudott volt róla: ki volt, mikor, hol élt, mit festett, mit írt. Életműve jó néhány darabját a Magyar Nemzeti Galéria őrzi díszes aranyke­retekben, naplójegyzeteinek egy része (amit majdnem teljesnek hittünk) évtizedekkel ez­előtt megjelent, az abból kimaradt részeket e kiállítás szellemi szerzője, Markója Csilla adta közre az Enigma 24-25. számában; különféle monográfiák, tanulmányok, albumok jelentek meg róla - Mednyánszky a kánon része. Rőt­vörös vagy sötét háttérből kibontakozó zak­latott tekintetű csavargói ugyan összehason­líthatatlanul nyugtalanítóbb és mélyebbre ha­toló tudást tárnak fel, mint Munkácsy Ásító iNAS-a, mégis nagyjából egymás mellett tartot­ta őket számon az a feledékeny és álmos vé­lekedés, amit köztudatnak nevezünk. Egyszer felvillant a láthatáron Mednyánszky mint kü­lönösen költői és rejtélyes jelenség. Kállai Er­nő 1943-ban könyvet írt róla, műfaját tekintve - részben Justh Zsigmond Faimus című regé­nyének hatása alatt - az életrajzi regény és a monográfia határán. Az érintettség, ami Kál­lait a könyv megírására indította, azoknak a francia íróknak a megrendültségéhez hason­lítható, amivel a múlt század elején kötetnyi esszét írtak Vermeerről. Az utolsó tíz év során Markója Csilla művészet­­történész felfedezte ezt a tankönyvekből és iskolai múzeumlátogatásokról közismert fes­tőt, elolvasta - vagy ahogyan ő sokkal plasz­­tikusabban mondja: kiolvasta - még kiadat­lan, részben elolvasatlan, magyarul, de a gö­rög ábécé betűivel írt feljegyzéseit.­ Megnéz­te Szlovákiában, Bécsben és másutt őrzött mű­veit, az általa szerkesztett Enigma című folyó­iratban jegyzetekkel ellátva kiadta az írásokat, tanulmányokat írt Mednyánszky festészetéről, rekonstruálta életrajzát, majd Bakó Zsuzsanná­val és Hessky Orsolyával a szlovákiai műveket is tartalmazó kiállítást rendezett az életmű Kö­­zép-Európában elérhető anyagából, az MNG földszinti és harmadik emeleti termeiben. Mindennek eredményeként színre lépett egy festő, akiről úgyszólván senki nem tudott. Nem egyszerűen arról van szó, hogy Markója „leporolta” Mednyánszkyt. Aki csak egyszer is ránézett az állandó kiállításon Mednyánszky bármely festményére, eddig is láthatta, hogy ezekben a képekben felkavaróbb és bonyo­lultabb mondanivalók fogalmazódnak meg, mint a körülöttük halkan porosodó tájképek és csendéletek világában. Most azonban hir­telen előttünk állt egy független, nagy festő, aki egyszerre romantikus és Freud kortársa. Egy felvidéki báró, aki parasztfiúkba szerel­mes, de vadászatokon is otthonos, aki szünte­lenül úton van, figyel, tanulmányozza és tanít­ja magát, s a látható világban a nem látható mindenség rejtjeleit keresi. Figyelő ,1167

Next