Hölgyfutár, 1877 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1877-11-08 / 45. szám

azért, h­ogy nevét hallá, v­ele az én báróm nem bántott s morogva bár, de minden go­nosz szándék nélkül jött hozzám. Én megsi­mogattam a fejét, s újból nevén szólttam; ez teljesen meglátszott nyugtatni a kutyát. De azért elkisért, fel a lépcsőn,egészen ahoz az ajtóig, hol napközben beugrottam. Tehát itt vagyok! Itt állok s csak meg kell nyomnom ezt a piczinyke ajtókilincset, aztán. . . Mit aztán? Aztán belépek, a lábai elé borulok, megcsókolom a ruhája szegélyét, s megmondom neki, hogy: eljöttem! ő pedig felsóhajt, kezét vállamra teszi, fölém hajlik .... ej, miért habozom tovább! A ki mer az nyer! Benyitottam a szobába. Nem volt sen­ki benne s a hold csak derengő fényt ter­jesztett a lebocsátott ablakfüggönyön keresz­tül. Menyei balzsam-illatot szívtam be, s ez még jobban fölizgatta idegeimet. E pillanat­ban gyertyafényt láttam kicsillámlani azon szoba kulcslyukán, hol a zongorát hangol­tam. Ah, ő csakugyan ébren van és vár! Gyorsan az ajtóhoz léptem, nesztelenül fölé­nyitom, a kis kapitánynál ott láttam a pam­­lagra dőlve lecsukott szemekkel, a lámpa mérsékelt fénye bűvösen világitá meg szép arczárc — én e látványra végkép elvesztem eszemet, odarohantam, odarogytam a pam­­lag mellé, összetettem kezeimet s remegő hangon kiálték föl: — Asszonyom, im lássa lábainál sza­badi tóját! Ki az ördög tudná azt úgy leírni, a mi ezután következett, a mint az megtörtént! A kis kapitányáé, a helyett hogy só­hajtson, reám hajoljon, — hirtelen fölriadt, rettenetesen felsikoltott s rajtam keresztül ugrott ki a szoba közepére. — Uram Jézus, ki az ! Gyilkos, tolvaj, segítség! kiáltá, folyvást sikoltozva. — Az istenért, asszonyom, mit mivel ön! — szólok rémülten, mialatt föltápász­­kodtam a szőnyegről. Aztán meglátta kezemben a pisztolyt s még erősebben sikoltá: — Gyilkos, megölnek, segítség! — Az ég szerelmére kérem, ne kia­báljon! Hisz­en azért jöttem, hogy kegyedet megmentsem! Hisz én azért vagyok itt, hogy kivezessem e tigrisbarlangból ! Hiszen kegyed mondta . . . Hiszen .... De az isten áldja meg asszonyom, piano, mert föllármázza az egész utczát! Nem tudtam mi történik velem, csak azt kezdem érezni, hogy én most egy ret­tentő ostobaságot követtem el. Ez még job­ban megzavart. — H­át elfeledte már, asszonyom! — Mit? Jaj, mindjárt meghalok ! Se­gítség! — A délutáni levelet! — Miféle levelet? — A rendőrségnek szólót! Kegyed ad­ta, hogy kézbesítsem! — Ön őrült, félrebeszél! Jaj, hogy fo­rognak a szemei! Jézus Mária, most felém tart­j— kiáltá a kapitányné, a­hogy csak bírta. Ne tessék! Mintha a mentő csapott volna belém, úgy hatottak rám szavai. Szi­vemben a szerelmi föllángolás helyét rémü­let törte be. Reszkettem minden tagomban, a szemeim kápráztak s alig bírtam lélek­elni a rémülettől. Csak azt tudtam, hogy innen menekülnöm kell, rögtön, minden áron — különben el vagyok veszve. Kialudt bennem minden romantikus föl­­h­evül­és, nem láttam már kapitányáét, sem­mit, csak az ajtót, melynek most nekirohan­tam. — —­Végem van! A küszöbön elem­be állt» báró, fogait vicsorítva, a a vén asszony, ki kaput nyitott volt nekem, kezében egy ha­talmas kefeseprővel. — Mi történik itt! — rikácsoló; a ha­talmas kutyán pedig látszott, hogy csak pa­rancsszóra vár, hogy reám vesse magát. Lábaim megtagadták a szolgálatot, én térdeimre rogytam. — Hisz ez a zongorahangoló — kiáltá a vén banya. — Az vagyok — rebegem — az iste­nért, bocsássanak! — Ah, éjnek idején belopózni a más ember házába, lopni, rabolni — — Gyilkolni! — kiáltá a kapitányné. — Az ám, nini pisztoly van nála. Eny­­je, adta gazficzkója. Hajrá, Káró! A kutya megragadta a galléromat. Érez­tem forró lehesletét az arczomon s már-már elhagyott eszméletem, midőn hallám a kapi­tányáét kiáltani: — Nyílik az utczaajtó, jön a férjem ! Hála az égnek, hogy még nem utazott, el! Meg vagyok mentve! Az ijedtség új erőt adott nekem. Te­hát a kapitány nem utazott el! Csakugyan lépteket és kardcsörömpölést hallok a lép­csőn. No, most Bomba Anasztáz, ha kezébe kerülsz, meg vagy halva! A pisztoly agyával borzasztó csapást mértem a k­á­r­ó fejére, ez visszatántö­rődött. Erre fölugrottam, a sikoltozó asszo­nyokat erős kézzel félrelöktem, előbb a ba­nyát, aztán a kapitánynál,­­ neki az ab­laknak, szétütöttem virágcserepet, üveget, ab­lakfát, s épen azon pillanatban, midőn hátam mögött a kapitány a szobába lépett, kiug­rottam az utczára. Egy perczig bódultul fekvém a köve­zeten. Úgy éreztem, hogy minden csontom összetört. De a félelem, hogy üldözni fognak, ismét talpra állított. Az ablakból a kapitány kiáltott le reám, éd eldobtam pisztolyomat s mint a nyílvessző úgy iramodtam tova. Nem tudtam, hova, merre, csak futottam, mind gyorsabban, mind eszeveszettéiben, a míg egyszer egy félreeső utczában ájul­tan estem össze. Könyörületes emberek vittek haza ko­rán reggel. Azt hitték, hogy ittas vagyok. Bántam is én, akár­mit hittek! Testben, lé­lekben meg voltam viselve, irtózatosan. Az orvos flastromokkal tapasztotta be az arczomat, kezemet, oldalbordáimat. Leg­alább husz sérülést szenvedtem az éjjeli ka­landban. Egész aparhiában feküdtem ágyamon, midőn úgy kilencz óra tájt megnyílt az ajtó, belépett egy katona s egy levelet kézbe­sített nekem. Krampelhauer kapitány küldi. Reszkető kézzel bontám föl. így hangzott: «­ „Uram! Nem nyilatkozatából rájöttem az ön éjjeli látogatásának valódi okára, s ez rábir, hogy elálljak a dolog minden további bolygatásától. Uram, közölnöm kell önnel, hogy máskülönben szeretetreméltó nőmnek egy rögeszméje van, mely néha-néha utoléri s ilyenkor valóságos őrült; azt hiszi, t. i. hogy üldözik, hogy én erőszakosan fogva tartom s meg kell szabadulnia. Ezért kellett háza­mat oly gondos őrizet alatt tartanom; igen, asszony. Tisztelettel üdvözlöd a jeles éne­kesnőt, kinek torkában egy egész operatár­sulat hangja van; ő egyike azoknak, kiknél nem lehet külön „óvatossági“ rendszabályokat ta­pasztalni; egy­ébként abból a hangtömegből, mi rendelkezésére áll, van is mit pazarolnia. Az előadás tovább foly s de sietnél visz­­sza a nézőtérre, ha most meg nem nyílnék a női öltöző ajtaja s ki nem lépne Clairette Angot, fényes menyasszonyi ruhájában. Szép mint mindig, de hiába keresed arczán azt a mosolyt, vidámságot, melylyel még csak az imént oly jó hangulatira hozta a közönséget. Látszik rajta, hogy szenved. — Miért lép föl, ha beteg? — kérded tőle. — Szeretem teljesíteni a kötelességemet. Kevés színésznő van, ki annyi buzga­lommal s valódi önfeláldozással feleljen meg kötelmeinek, mint ő. Gyakran betegeskedik, de a ritkaságok közé tartozik, hogy megza­varja a játékrendet. Volt rá eset, hogy a színpadon omlott össze, s úgy kellett, föllo­csolni, de azért tovább folytatta szerepét s a közönség nem vette észre, hogy ez elra­gadó jó kedv, ez élénkség mögött mennyi szenvedés van elrejtve. Ilyenkor valóban martyrja hivatásának. Ma is rosszul érezte magát; már hetek óta beteg, de ez nem akadályozza abban, hogy künn a színpadon kedvesebben játszik, mint valaha. Clairette Angotnak semmi köze sze­mélyesítőjének privát bajával. Clairette Angot nem tud arról, hogy a­ki most ily kitűnően mutatja be, betegséggel küzködik s áldozatot hoz a közönségnek, melynek köve­teléseit többre tartja saját egészségénél. Az ember kénytelen tisztelettel meghajolni a művésznő e ritka kötelességérzete előtt. —­ Sokat szenvedek, nagyon sokat, meg­látják, meghalok, — mondja azzal az igaz drámaisággal­hangjában, melyet e megteste­sült élénkségtől nem várna az ember. No ez persze túlzott aggodalom, eny­­nyire épen nincsen, legkevésbé sem. Ha egy kis pihenést enged meg magának, gyorsan fölépül ismét s a­milyen vastermészet, ha­marább meg lesz oldva a keleti kérdés, mint­sem őt, rongált egészségi állapot akadályozza színpadi működésében. Ezzel pedig elég sok van mondva. E pillanatban jelenése jött. Arcza szen­vedő kifejezését vidámság válta föl, a sze­mei felragyogtak, s midőn a színpadra lé­pett, senki sem mondta volna, hogy ez az élénk Clairette egy percz előtt még a halálról be­szélt— egész komolyan. Ilyen a színpadi élet. A színésznek meg kell tagadnia önmagát, elrejteni örömeit is, fájdalmait is, a­miért igen gyakran vajmi vékony kárpótlás az a taps, melyet sikerei­vel arat. Fortunio, 1 355 -

Next