Hölgyfutár, 1863. július-december (14. évfolyam, 1-78. szám)

1863-11-19 / 61. szám

XIV -ÉVI FOLYAM. Nevezetes festők életéből. Irta: M. Xavér, Guido Reni. Az olasz festészet Raphael Sanzioban érvén el dicsősége, nagysága tetőpontját, ennek halála után észrevehető léptekkel sülyedt visszafelé. Polydoro, Bagnacavallo, Gemigniani, Benvenuto Tisi s a merész, lánglelkű Giulio Romano még egy ideig fenntarták nagy mesterük páratlan cico­máját, de lassan lassan homályba veszett annak nagysága, az átalakulás árja őket is elsöprő,­­ midőn minden lelkes művész szorongó szívvel tekinte a jövőbe, midőn a jelennek minden nyilatkozó művészete a már meg­ásott sírra utalt, fellobbant még egyszer a kialudni készülő láng: négy óriás lélek meg­kísérte követni a királyi sas magas röptét, gátat vetni a kiforgató árnak, vagy ott veszni a bukás örvényében. E négyek egyike volt Guido Reni. Soha szelidebb természetű, gyöngéd s fi­nomabb érzésű művésze nem volt Itáliának. A gyöngéd, szelíd természetét műveibe le­helvén, Raphael elveszett dicsőségét varázs­­lá elő vásznain. Rómának jutott a sors, hogy anyja legyen minden jónak, igaznak s szépnek;alig volt művész, ki Rómát figyelemmel nem tekin­tette volna által, Reni Gui­dónak is Ró­mába kell­ menni. A szolid ifjú még akkor tán maga sem tudta, mi rejlik benne. Calvaert Dénes szel­­lemölő iránya merész képzelmének csak bilincseket adhatott, nem is említve azt, hogy e heves férfiú sokszor ütleggel akarta manierját tanítványira reáerőszakolni. Reni sokáig tűrt, szenvedett; még ak­kor Raphaelt inkább hite, mint müveiből ismeré; de a feszitett búr elvégre megpat­tant. Reni Rómába jött s ott Raphael mü­veiben megtalálta azt, mi­után annyira vá­gyott­ eszményét. Renit még akkor úgy nem ismerték, hogy megérkezése feltűnő lehetett volna, Reni maga nagyságát csak Rómában ér­te el; de lassanként a művészet ez örökké forrongó városa egy nevet kezdett zúgni, egy eddig nem hallott, ismeretlen nevet, egyik rész csodálva, másik tisztelve, bá­mulva, a harmadik féltékeny dühében becs­mérelve, s ez utóbbi egy művész szájából egy rangon áll az elismeréssel. Hogy Raphaelnek egy Angelo Mihály, Tiziánnak Giorgone jutott vetélytársul, kik koránsem mulaszták el, egymással az élet minden keserűségeit minél gyakorabban megizleltetni, az szokott valami a gém­ek között; de hogy Michel Angelo da Caravag­gio, ki génje soha nem volt, miért irigyle Reni dicsőségét, ahhoz nehéz nemes kul­csot találni. Reni az eklektikusok osztályának, Ca­ravaggio a naturalistáknak volt feje s ez elég ok a gyűlöletre. Caravaggiot nem annyira tehetsége, mint a körülmények tették nagygyá, s ő ezt jól TÁRCA.­ i tudá; nagy volt Caravaggio, mert esetleg s nála nagyobb nem találtatott. — im, midőn a sors s szerencse élveikkel f­elhalmozák, midőn merész álmaiban arról kezde álmodozni,hogy nagy elődje Angelo­­nak lelkét örökölné, — megjelent Rómában egy ifjú, kiütötte kezéből a bitorolt ve­­zérbotot, letépte babérjait, felülmúlta őt. Ez ifjú Róni Guido Amit. Caravaggio szívében a féltékenység láng­­já­val egyszerre csapott föl a düh s irigy­ségé, törte magát, dolgozott szünetlenül, de vagy irányában, vagy iskolájában A volt a hiba, Renit felül nem múlható. A művészi körök Reni Guido dicsőb 9­ségéről beszéltek, a pápai kegyről, mely­­lyel a magába zárkózott, folyton dolgozó művész megjutalmaztatott, Caravaggio szétdúlt kebellel hallgató halálig gyűlölt vetélytársa dicsőittetését. Manfredi, mint iskolájának hű köretője, látta mestere halvány arcát. — Maestro, nemde unalmas ezt halla­ni? — mondá mosolyogva hozzá lépve. — És gyötrelmes , — morga amaz. — Manfredi, te hű tanítványom voltál, mit tegyünk ? —­ Én nem tudom, maestro, talán kö­­vessük őt?. . . — Balga beszéd!— felelt Caravaggio lá­zasan,­­- rövidebb utat válaszszunk. — Méreg? tör? ... — suga sokatmon­dó pillantással mesterére tekintve. — Az veszélyes; tudják, hogy én vagyok halálos ellene, ez nem jó tanács! — De biztos. — Kezétől kell őt megfosztani, — mon­dá újólag a maestro, miközben szemei va­dul forogtak. — Kezétől? Hogyan? — Kezétől, igen. Ha ő jobb nincs, Cara­vaggio nagy marad, a naturalistáké a győ­zelem. Egy párbaj, s megvan minden. — E terv nem jó s bizonytalan, — felelé ravaszul Manfredi, — én jobbat tudok. — Vederemé. — Van nekem egy fegyverem, —• folytat­ta amaz a maestro füléhez hajolva, —mely biztosan talál. Ez meghagyja testét, de megöli lelkét; nem fosztja meg kezétől,de bilincsre veri azt, s ez a ... kártya! Caravaggio csillogó szemekkel tekintő ! Manfredire. — Hiszed ezt? — mond kétkedve, — hi­szed, hogy elcsalhatod állványa elöl, melyet csak este hagy el? — Hiszem. Vannak-e aranyaid? — Pénztáram készen áll,—mondá szen­­vedélylyel a féltékeny művész, — tégy meg mindent. Én azalatt kétszerezett erő­vel dolgozom, s mig egyik oldalról őt súj­tom alá képzelt nagysága polcáról, más oldalról magam emelkedem föléje. Basta, a dolog rendben van! Caravaggio elvált tanítványától. Termek, nyilvános helyek nem látták őt. Kerülte a társaságot s dolgozott szünetb­n. Manfredi jól ismerte az olaszok sze­e­­délyét, —­ hiszen maga is az­­volt. Tudta, hogy nehéz lesz Renit kicsalni szokott helyzetéből, de ha egyszer kint van, nem védheti magát. S úgy történt. A szelíd lelkek rendes tu­lajdona, hogy szokott állapotukból mint­egy erőszakkal kirántatva, rövid idő alatt túltesznek a legóriásabb szenvedélyen. A tört kitették,­­ sokára s lassan, de mégis sikerült a királyi h­adat elejteni. Reni játszott. Őrült, vad szenvedél­lyel rohant a megásott sír felé, csak egy Isten vethetett gátat a fellázadt szeme­­délynek. Renit nem látták többé áll­ánya előtt, titkos klubbok asztalainál ült sápadt arc­cal, kirabolt kebellel. A terv egészen sikerült. Rem­ élt, de a művészt megölték benne. A míg lassan-lassan felednék az ifjú művész A varázs ecsetv­onásit, Caravaggio egymás után dolgozott, s minden nagysá­gát e csetnek köszönhető; művei egymás­után jelent­ek meg, s nem tagadhatjuk, a féltékeny irigység sokat megjavított isko­láján. Egy kora reggel Reni Guido sápadt arccal, az átvirrasztott éjektől összeros­­kadt tagokkal érkezett haza. Oly szánan­­dóan nézett ki, hogy senki sem nézte v­olna őt Róma egykori büszkeségének. Ajtaja előtt állott őszbe borult, agg mes­tere. — Guido! hol jársz? — kezdé szemre­hányó hangon. — Napok óta kereslek, szo­bádban pusztulás lakik, festékeid beszárad­tak. Mi történt A veled? Reni szótlan, némán tekinte az öregre. Jól tudta, ha már mindenki becsmérli is, e vén büszke marad tanítványára. — Mit jelentsen ez? — folytató szolid, dor­gáló hangon. — Megöregedtem, de édes volt öregségem annak tudatában, hogy Reni tanítványom Amit, ... s most Renit már nem ismerik. Carav'aggio nev­étől aász­­hangzik Róma s a vaticán . . . Renit már nem ismerik! — Nem ismerik?—­vága közbe a művész. — De legyen, —• sok­ajtá, — ez a mi sor­sunk ! ■— Nem úgy, Guido, . . . nem ismerik, mert Reni meghalt a művészetnek s és a legundokabb szenvedélynek, mely lelkét rabláncra fűzte, mert elég törpe Amit, magát elleneinek hálójába vetni! Reni merőn bámuln agg mesterére. — Ugy­e bámulsz? S hogy bámulnál,ha látnád elleneid diadalát, mert Renit le­győzték ! Az álomszerű, bágyadt szemek csillogni kezdtek e bántó szavakra. Reni sápadt arca kipirult, úgy érze, hogy valami rég elfeledt melegség terjed szét tagjaiban. — Jöjj velem a vati­ánba, ott látha­tod Caravaggio legújabban kiállított ké­pét, s látni fogod, hogy mestered igazat mondott. 8 kézen fogá­tt. Reni ösztön­szer­ül og követé; annyi minden forrongott agyában, hogy eszmélete majdnem elhagyd. 86 -on 484 °g.— MÁSODIK FÉLÉV.

Next