Hölgyfutár, 1863. július-december (14. évfolyam, 1-78. szám)

1863-12-03 / 67. szám

XIV. ÉVI FOLYAM. Nevezetes festők életéből. Közli: M. Xavér, Rembrandt. Közel Leyden városához, igénytelen kül­sejű németalföldi faluban lakott egy jámbor molnár. Isten segítsége s maga szorgalmá­val szép vagyonra ten szert, boldog is volt, csak egy hiányzott neki, — nem volt gyer­­meke. A becsületes házaspár sokat tépelődött e gondolaton, búslakodtak, szomorkodtak,de nem kérdték egymás baját, é­s ha egyik sóhajtott, a másik nem kérdező, mégis tudta, miért sóhajtott. Ott volt a malom kelepelésének zaja, a járó­kelő legények, kocsik , fuvarosok, de e zaj mind nem hasonló ahhoz, min­t egy életre való gyermek szokott ülni a házban. Úgy vágyódtak mindketten e nélkülözött családi lárma után. A család bibijét mások is tudták. Már azon korban is megvolt az öreg anyukák­nak az a szokásuk, hogy szerettek fecseg­ni erről arról, tudtak tanácsolni, comman­­­dálni. No hát ezek az öreg asszonyok ad­dig szűrték a levet, míg egy napon a tehe­tős molnár gazda arra ébredt föl, hogy bi­zony ő apa lett. E gyermek volt — Rembrandt. Soha a természet ellenkezőbb valamit nem hozott létre, mint Rembrandt jellemét, szokásait azon állás irányában, melyet ké­sőbb elfoglalt. A vidám gyermeken, a tétova művelet­len ifjún senki sem gyanitá azon óriás szel­lemet, mely később szabad menetet nyer­vén, egy irányban ugyan óriás léptekkel haladt előre, de a többiben egészen hátra maradt. A tehetős molnár fiát tudósnak akarta nevelni, de Rembrandtnak nehéz, aka­ratos feje volt, inkább molnár óhajtott len­ni, mintsem követni apja szándékát. Per­sze, ahhoz nem sok fejtörés kellett. Egy vándor festő műtéte felébresztő az ifjúban alvó lángot.­­• Rembrandt kije­lenté atyjának, hogy festővé akar lenni. A számításaiban csalódott apa szeretett vol­na ellenkezni, utóvégre azonban engedett. Átadta fiát egy igen közönséges mester­nek, kitől Rembrandt keveset tanult a művészetben, de annál többet — a fösvény­ségben. Apja takarékos szelleme az ifjúban rut zsugorisággá fajult. Soha Amsterdam hason­ló fösvény embert nem látott. 8 a mellett az a sajátszerű természete volt Rembrandtnak, hogy irtózott a műveltek társaságától, a nagyokat nem ne­mes indokból, de csak azért kerülte, mert meg volt győződve önm­űveltsége hiányairól. Parasztok, kocsisok, ez neki való társa­ság volt, s ha egy egy fényesebb terem vagy úri kör, nagy művészi hírénél fogva, szivesen látta magánál, rendesen az inasok­kal, cselédekkel társalgott, azok köztevett s mulatott. Zsugorisága közmondássá vált. Tanítvá­nyait drága díjért oktatá, festményeiket el- TÁRCA. szedé, maga egy pár jellemző ecsetvonást tevén rajtuk, azokat sajátjaként drága pén­zen eladá. A tanítványok haragudtak, boszankod­­tak, de eltűrték otromba tréfáit,­­ mert Rembrandtnak nem volt párja akkor Németalföldön. Hanem, ha lehetett, megtréfálták ők is a maestrot, ki a bűnöst, ha rajta kapta, első percben elcsapta magától, a másikban azonban már visszahívta, hja, mert ez jöve­delmét csökkentette volna. Egy alkalommal egy főúr bizonyos tár­gyú képet rendelt meg nála. Rembrandt szokásaként elvállalta, bár tele volt mun­kával, hanem a nyelvágy tüzelte szünetlen. Rembrandt bement tanítványaihoz. Egyi­ke a legjobbaknak ott ült s fecsegett a többivel. — Hát igy megy a munka! — kezdé a mester pattogva, — így lopjátok a napot, hát miért nem dolgozunk, hé? Az ifjú szembeállt mesterével. —■ Kész vagyok, mester, •— mond az ifjú felkelve s egy művészi gonddal készült mű után nyúlva. — Kész ? — felele a mester, — már hogy lehet azt mondani, hogy kész! Rembrandtnak az a sajátságos szoká­sa volt, hogy maga még saját művét sem találta soha eléggé késznek, mindig talált azon valami igazítani valót. A kép azonban kiállta mestere ítéletét, különben is Rebrandtnak szüksége volt az ifjú tehetséges festőre. — No jól van, szépen van, — mondá hi­­zelgőleg, pedig a dicséretben is szörnyen fukar volt. — Hanem van még más is hát­ra. Kísértsd meg erődet más nemben, mi­ként festenéd Minervát a sassal!? Ez volt a megrendelt kép. Az ifj­u leült. —• Rembrandt ellátta a szükségesekkel s eltávozott. — Valóban különös ez a mester? —kez­dé az ifjú társaihoz, a hogy a mester léptei elhangzottak. — Én tudom, mit akar. — mondá Don Gellert, a később nagy hírre emelkedett genrefest­ő. — Várjon mit? — kérdék mindannyian. — Megszorult az időben, — folytatá az előbbi nevetve, — az alkalom jó, elmulasz­tani nem akarja, mert pénzébe kerül. — Talán e kép. . . — Igen, meg van rendelve. Láttam a mestert, mint alkudott, mintha ő készítené. Így rabolja el aztán orrunk elől a diadalt. — Ez gyalázat, — felelé haraggal az el­ső, ki épen mesterétől a kérdéses kép ké­szítésével megbizatott. — Az, — válaszolt az utóbbi, — de mit tehetünk ellene ? Nekem minap egy képe­met 50 aranyért adta el, pedig bizony mondom, alig tett rajta egy-két ecsetvo­nást. — No jó,... majd leszoktatom én a mes­tert erről! — felelő az első, és sobten mun­kájához fogott. Rembrandt naponta ki­­s bejárt, tű­hegyeken ült, pedig maga is telve volt mun­kával; az ifjú festő boszantó lassúsággal festé a Minervát. R­embrandt várt egy ideig, s mikor már látta, hogy a mű nagyrészt kész, oda ment s elkapta az állványról. — Minő hitvány mázolás ez! — kiáltó színlelt haraggal; — hát az én irányom ez? Tűzre az ilyen munkával. Pedig alattomban szerette volna megcsó­kolni az ifjút, mert a kép valóban gyönyö­rű volt. Magánszobájában aztán maga elé helye­­zé a tűzre szánt képet, s miután minden szögletet pontosan megvizsgált, minden gyanúsat eltávolított hozzá fogott a töké­letesítéshez. Ez megtörtént. A kép Rembrandt művé­szi ecsete alatt remekké vált. El is vitte maga, rendes szokásaként gyalog, többször mértföldeket utazva, rendeltetése helyére. Az úr nem lévén honn, Rembrandt di­ját elküldetni kéré. Másnap a mester ép tanítványai köré­ben volt, s első tehetséges tanítványát szid­ta, hogy napról napra roszabbul fest, sem­mit nem halad. Az ifjú azonban csak mosolygott szün­telen. A zaj között észrevétlen megnyílik az ajtó s belép rajta maga a megrendelő úri­ember. Rembrandt gőggel tekinte rá, várta, mint fogja dicsérni, istenizni; hozzá is volt ehhez szokva. — Melyik önök közül Koning Fülöp? — kérdő az idegen érdekkel körülnézve. — Én, — mond a tehetséges ifjú előlépve. Rembrandt mezőn néze majd az ide­genre, majd tanítványára. — Ön az? — szólt előrelépve az idegen, — üdvözlöm önt uram; a mesternek hi­hetőleg nem lévén ideje, a müvet önre bíz­ta. ... Minerva sasának szárnyán önnek nevét olvasám s igy a dij önt illeti. Ezt el is hoztam. Rembrandt fösvény lelke dühében szégyennel hagyá el a termet, s azon idő óta óvatosabb volt művészi tekintetben is megrovandó eljárásában. Különben nem kell hinnünk, hogy az ilyesmit Rembrandt igen fölvette volna; ez vele nem egyszer történt meg. Csupa fösvénységből, bár elsőrangú hölgyek ke­zét megnyerhette volna, kiment a szom­széd faluba, ott választott magának egy csinos parasztleányt s feleségül Arette. Piszkos hibájának nem egyszer megadta az árát, így történt, hogy még remekmű­vein is észlelhető azon hibája eltakarásá­nak okából, hogy az emberi jagok alaktö­kélyét soha nem érte: rendesen élő mintát használt; de mivel tanítványai megunták a mester előtt órákat állni, a városi polgá­ri ifjak meg ingyen tenni nem akarták, Rembrandt kijárt a falvakra, Ígéretek­kel becsábitá a tetszetős!), hibátlanabb test­alkatú parasztsuhancokat s odaállitó mo­dellnek. mégy 534 MÁSODIK FÉLÉV.

Next