Hölgyfutár, 1864. január-június (15. évfolyam, 1-76. szám)

1864-04-19 / 46. szám

T­Á­E, G _A._ Nevezetes festők életéből. Irta: M. Xavér. Fra Bartolomeo. Florenz, a művészet e második anyavárosa kétségtelen a sorsával annyira összekapcsolt, s a történelemben nagy sze-­­­repet játszó Mediciek alatt érte el fénye, nagysága tetőpontját, s habár a politikai elvek mintegy öröktől fogva összeesküvő­nek is e ház tagjai ellen, — habár Cosimo, Lőrinc s Katalinnak sokat tulajdonítanak, mit ember és hazafi örökké roszalni fog, de művész és mubarát soha nem fogja feledni a nagy Cosimo, vagy a híres X. Leo pápát, s többet a Mediciek közül, kik a természettől már minden szép és nagynak pártolóivá terem­tettek. Az uralkodócsalád, melynek míg egy tagja koronát viselt, a másik hercegi palástot, a harmadik mint egyházkirály ural­kodott, addig a többi nem szégyelte folytatni az ősatya üzle­tét, a becsületes kereskedést, — fényes példát nyújt azon bol­dog időszakról, midőn az érdemaristokratia felette állt a rang­­aristokratáknak. Florenz élén Lőrinc állott, midőn a jólét­i fénytől elká­bult nép a demokratiában ellenpártot állita, melynek folytonos­­ működése egész Florenzet felzavará. A demokrata elveknek nem volt oly hősies védője mint f Savonarola, a dömös szerzetes. E férfiút az isteni kegyelem megáldá oly szónoki tehetség­gel, min­t századok ritkán teremnek, s ez ember­i kitűnő te­hetségét piszkos célokra, gőgjében elmerülve a leghaszontala­nabb eszmékre pazarolta. Jaj annak, ki a népszabadítás szent zászlóját akarva lo­­­­bogtatni, melléje nem bir acél jellemmel, vaskövetkezetességgel.­­ Oe erre is el lehet mondani: a szenttel szentül kell bánni! Savonarolának nem volt buzgóbb követője, mint egy ifjú heves olasz, kit a szétszórt elvek érintetlen nem hagytak, ki a nagy eszmeérti lelkesültségében annyi sokkal egyetemben meg­vakulva észre nem véve, hogy sokszor „boldogitni akarni a ha­zát és annyi, mint annak sirt ásni!“ Az ifjút Bach­io della Portának hívták, s mint dühös demo­kratát ismerő őt egész Florenz. Olaszország művészete akkor csak egy lépéssel lejebb ál­lott azon Zenithnél, hová azt azon kor jelesei, Angelo, Raphael fölemelik. Florenz, Angelo óriás szellemének hazája, oly állapotban nem mutathatá föl gyöngyeit. Maga Angelo kerülte Florenzet. A politikai pártoskodás korántsem szűnt meg. A feldühödt nép,szónok látnoki lélekkel (Olaszország jövőjéről beszélt, szenvel­get­, fontossággal festve a jövőt, mit ily körülmények közt min­denki sötétnek, véresnek tartott. Irgy is volt. Minden kornak megvan a maga áldozata, minden eszim­ének megvan a követője, s habár a követők gyakran elbuknak is, az eszme megmarad. M­edici Lőrinc halálával beállt a rémkorszak. Savonarolának szabad tér nyílt. Hiába volt a római kiközösítés, sz. Márk per­jele fel sem vette, mert hisz saját vallomása szerint ő próféta volt. De senki sem próféta a maga honában. Sz. Márk zárdáját körülözönlé a túlnyomó párt vérlihegő serege, s a fanatikus nép­szónok, Savonarola leghivebb követőivel bennszorult. Köztük volt Bachio della Porta is, kiről tudták, hogy azelőtt Rosellinél festészetet tanult, s nevét is kezdék már ismerni, mi­dőn a politikai ár elragadta. A bennszorultakra kettő várt, éhhalál, vagy bakó, mi kö­zött nem egykönnyű választani. Lovanarola egy oltárkövön ült, fejét tenyerébe hajtva; a nagy próféta igen is érezhette, hogy ő is csak ember. Körülötte elvbarátai, osztva a pártfő lelki állapotát. — Az fáj nekem, az marcangolj­a szivemet, — hiábta most dühösen felugorva a pártvezér, — hogy a szószéken annyian oszták elveimet, s most is itt vagyunk, megszámlálhatjuk egymást. — Hadd el pater, — mond Bachio közelebb lépve, •— ők bukni fognak, Mediciek igáját nem érzi többé Florenz. — Nem? azt hiszed? — tévedsz fiú, Savonarolára nem csak a legundokabb halál vár, de még az is, hogy halálával nagy eszméi is kihalnak. — Azt hiszszük, igaztalan vagy! — kiáltozák többen. Kivül az ostromlók zaja mindinkább erősb­­ön, a zárda felőli ajtókat erősen döngették, kard, tőr, fegyver villogott be az ablakon. — Nézzetek oda, — kiálta halványan !Savonarola, — ott vár ránk a halál! Ki mer szemébe nézni? A megfogyott társak elhalaványodva tekintenek a földre, kevés kivétellel azokhoz tartozának, kiknek hivatásuk mez­telen keblüket tárni a gyilkoló fegyver elé, s nem védni éltüket. Bachiot is elhagyó bátorsága, halványan, reszketve húzó­dott az oltárhoz, annak gyönyörű festményére tekintve föl, hon­­nét egy angyalszolid madonnafő mosolygott alá. A zaj mindig nagyobb jön, a lélekjelenlét azon mértékben fogyott. — Pater, — kiálta Bachio — tekints a madonnára! —• Némulj el, esztelen ifjú! — kiáltá vissza a hitehagyott pap, — mit beszélsz? Jobb teszed, ha halálodra készülsz! — Oh nem, pater, ismerjük el hogy tévedünk, — kezdő újra Bachio — a megtérés még nem késő, e hely. . . — Hát árulókat neveltem szivemen! — kiálta most föl az elkeserült vezér, — s ti, s ti — folytatá szenvedélye hangján — némán tűritek itt, ez utolsó percben a gyáva árulót? — He atyám. . . — Eh félre, gyáva kölyök, egy tört ide! Bachio sápadtan vonult vissza. A kétségbeesettek az el­fojtott düh áldozatát keresők. Egy perc alatt négy, öt tőr hagyta el hüvelyét. — Korcs szülötte Florenz dicsőinek! —• kiáltó egyik, — ezt vártuk tőled e percben? A düh egyre nőtt. Bachio nem védhető magát, a közelgő halál érzete mindenkit kegyetlenné tett. A szavak, miket mon­dott, félre 111 agy­aráz­ta­ttak.

Next