Hölgyfutár, 1853. január-július (4. évfolyam, 1-130. szám)

1853-05-28 / 103. szám

cal. — Az embernek akaratát néha egyetlen perc megváltoztatja, s a jövőben annak, mit felfogadott, épen ellenkezőjét cselekszi. — Igen szép öntől. . . Mina e barátsá­got bizonyosan illően fogja méltányolni. . . — Neki szentelem ezután életemet, min­denemet. . . — Már illy nagy áldozatot , nehezen fog követelni . . . ámbár, őszintén megvallva, nem kis türelemre s megtagadásra lesz önnek szüksége, ha őt Kálmán vesztesége fölött meg­nyugtatni akarja. . . — K—á—t—m—á—n— ?! — kérdem szörnyen meglepetve. — Igenis ö, önnek barátja Kálmán , ki érzékellensége által anynyi bajt okozott. Hi­szen Mina úgyis elmondott önnek mindent; magam tanácsoltam neki, hogy önt válaszsza megbízottjának , s — menynyire az illedelem s körülmények engedik — közbenjárónak közte s­e ,modern­ Don Caesar között, ki mint látszik, Donna Diannát tökéletesen meg­hódította. — Büleim­ ollyformán zúgtak, mint azé, ki vízbe akar fűlni. Rémitö megerötetésembe került, m­ig összeszedtem magamat. Tehát nem én, hanem Kálmán volt a boldog, ki Mina sze­relmét bírta, m­elly az elöbbeni jelenet szerint ítélve, már olly stádiumba lépett, hogy józan megfontolásnak többé helye nem lehetett. Sze­gény leány, minő fokra kellett szerelmének érni, hogy a legtágabb deshors-ról is megfe­lejtkezvén, azt illy feltűnő módon nyilatkoz­tatta ? Avagy nincsenek­­ illy exaltált percek a hölgyek szereleméletében, hol tekintet nél­kül tárják ki szivük legmélyebb titkát, s néha a legelső idegent, kit találnak, teszik örömük és szomorúságuk tanújává? — Lehet, hogy Mina kisasszony kevésbbé tartott idegennek, mert Kálmán barátja voltam , ámbár nem me­rem állítani, ha még olly hiú volnék is, hogy önkénytelen elragadtatását később meg nem bánta. A­mi engemet illet, nagyon vigyázva kellett ismét szerepet cserélni, nehogy a höl­gyek előtt nevetséges legyek, s elég philoso­­phiával bírni, hogy megelégedvén azon pilla­natnyi ugyan, de isteni élvezettel, mit a sze­szélyes véletlen nyújtott, ildomosan visszavo­nuljak s a szerelem kü­zdhelyét szerencsésebb vitézeknek engedjem által. S mert e pillanat mennyországát zavarta­lanul akartam emlékemben megtartani, elha­tároztam magamban, hogy Minát nem fogom többé látni. — Kálmánnal levélben tudattam szerencséjét. — Nem tudom , meddig tartott, míg szivének jéghártyája felolvadt? csak any­­nyit hallottam, hogy Kálmán még tiz év e­­lött nőtelen volt, s Mina tizenöt év óta — sírban nyugszik. Frankenburg Adolf. P h a ti t o ni o k. *) II. Egy delejes csillagjós álma. (Saját naplójából.) Naplóm van kezemben — ez a mélysé­ges tenger, mellybe a kínos napok — életem­nek e messzeágazó folyói — szakadnak . . . Akad e hajós, ki bejárja majd ezt a nagy ten­gert, hogy világismeretet szerezzen magának az élet kínjairól — erről a nagy óceánról ?.. Találkozik e búvár, ki le fog majd szállni a tengermélységbe — a gyűjtött tapasztalások örvényhazásába,hogy megismerje ott a gyöngy­szemeket, elrejtett kincseit az emlékezetes na­poknak, mellyek úgy körülfonták ifjúságomat, mint valamelly haragos kigyócsalád a zöldelő bokrot? . . . Vagy rettegni fognak talán a hul­lámtól, melly sajátsága a tengernek, mint a siró gyermeknek a fájdalom?! . . . Ki látott tengert hullám, s naplót szen­vedés nélkül ? elválhatlanok ezek egymástól, mint szerelem a szívtől, köny a fájdalomtól... A tengerész soha se rettegje a halált, s az éj zarándoka minek támaszkodnék kétes csillag sugarára ? ? . . . Csakhogy az emberek lelké­ben már óriási fává nőtt a szenvedély — min­dent kutatni, mi fény és gyönyör, s messze esni attól, mi fájdalom és sötét! . . Ez a szen­vedély eredendő bűn fajunkban; ki tudja, mi­kor vetkőzzük le ? tán soha, soha! így csak maradjatok zár alatt, soraim, a ti életetek sötét bánat, s az emberek szeme nem akar látni bánatot. Hanem majd jönek századok, késő idők, midőn minden egy illy eltemetett betűből egy­­egy gyöngyszem terem (mert hisz a szerelem örök élet) ekkor a kínszomj letúr a föld mé­lyébe, s kirabol benneteket . . . így láttok napvilágot! A szerelemigék igy nyernek ezredéves életet!! „Percből áll az óra, órából a nap, s nap­ból az idő,­ perc, óra, nap, s igy az összes időben csak képedet imádom. Maradjon arcod mindig illy változatlanul, hogy perc, óra, nap, s minden időben hitem, boldogságom meg ne törjék rajta.44 . . . „Színpad az élet, rajta kettőnknek egy szerep jutott — a szerelem és hűség. Úgy lát­­szál, hogy ha az életfüggöny legördül, megsi­rassanak játékod után. Én is játékos vagyok, híven játszom szerepem előtted, nem kell a vi­lágnak tapsa, te koszoruzd meg a játékost, igy a szomorujáték után is vígan lép le a színpad­ról.“ . . . — Szent isten! most is e szavak fenyitik lelkemet. Lángtükörként áll előttem az album, mellybe e sorokat karcoltam egykor, hogy é­­getve adjon vissza minden sugárt a léleknek, mellytöl elszakadnia kellett . . . Mintha volna mindegyik szó egy egy tüzes nadály, melly be­­leszíta magát a legkisebb csep vérbe, s las­san marja, fogyasztja az életet! . . . Ébren emlékezem most is e napokra, átkos napjaidra élt szerelem!!! — Szép Jolánkám, hitehagyott kedves szép csillagom, merre hulltál, merre estél tő­lem ?! . . — Ha harmattá lettél, szállj vissza a hervadó virágra, hiszen a harmat csak akkor idvezül, ha száradó virágnak ad életet . . . — Ha vihar lett belőled, jöj és sodorj el magaddal; hullólevél a viharnak legkedve­sebb játszótársa . . . — Ha remény vagy, minek lengsz olly messze ? . . repülj vissza, légy velem; a hal­dokló felett olly nélkülözhetlen a remény­ség .. . — Ha gyönyörré változál, ne légy tő­lem — idegen, fogadj el testvérednek; ha bá­natma lett belőled, hadd nyugodjam meg ár­nyékod alatt . . . Csak jöj, ne hagyj el fényes csillagom, kedves szép Jolánkám! . . . A fentebbi ábrándokban találtam egyik napon P** mezővárosban lakó Kámai Emil ba­rátomat, fel s alá járva kényelmes butorzatu szobájában. A nap épen végsőt csókolt ablakrámáira, midőn naplóleveleit tovább forgatá átszellemült arccal. Tekintete a múlt napokba sülyedt, mellyeknek élete örökitve volt koronkénti jegy­zékei által. Megálltam — bár illetlenül — ajtajában, s hallgatózni kezdék, hogy nyomába jöjek a titkos ábrándoknak, mellyek életét korbácsolák. Emil tovább mereng: — Mi ad fényt a csillagoknak? . . . — Mitől lángol a nap ? . . . — Mi tartja össze a porszemeket, a ten­­gercseppeket, hogy világot alkossanak? . . . — Miért párosulnak a híviporok? . . . S függ egyik zöld levél a másikon ? . . . — Mi ad a szívnek dobbanást, lángot az agyvelőnek, rugékonyságot a léleknek, s az eszméknek merész repülést? . . . Hogy hív­ják ezt az erőt, nemde szerelemnek?... E szavakat mély sóhaj követte ajkán, s a sóhajt erős csattanás következő melancho­­likus reszketeg hanggal: — Szerelem ! haha ! hisz én is szeret­tem őt! . . . Benyitottam ; Emil arcát sohasem láttam illy dúllnak, bár fél életem vele tölténi ; tud­tam viszonyát, ábrándjait, a szivéhez gyöke­rezett bántalmakat, mellyek világgyűlöletéből eredtek , — de illy levelinek, illy szenvedő kinézéssel soha, soha­ minden arcisme, s lé­lektapintatom halomba dőlt. Asztalán összeirkált papirszeletek kitö­rölt sorokkal; egy ezüst kapcsos biblia, mel­lette tépett virágszirmok, a földön egy csomag irat elhintve ; irótoll, napló, mind, mind a föl­dön ... A kétségbeesés tanyáját épen illyen­­nek képzeltem mindig, vagy az elszórt eszmé­ket az örült ember agyában . . . — Nos, Emil, mi baj az istenért? mi lett, ki bántott ? Szólj, tán ismét a lélekkel állsz csatában ? ej cimbora, jöj szórakozni, a sötét gondvirágok mindig a magányban nyílnak, mi­dőn künn a természetben szabadon szellőzteti nehéz gondjait az agyvelő! . . . Egy virághul­lás , hablocsanás, vagy levélzörej sokszor e­­lég arra, hogy a lelket felrázzák ábrándaiból, midőn az egyedülvalóság csak láncot szorít a nyugalomra ... jöj, ébredj, eszmélj, künn a szabadban van az ébredés. Illy szavakkal üd­vözöltem a bánatos fiút, m­íg karját fogva a szabadba akartam velem hurcolni. — Engedj, hagyj magamra, — szólt karját kirántva kezemből Emil, — nekem épen magány kell, hogy megörüljön a lélek eszméi­ben, mellyekkel mindeddig hiában küzdött. Mi­nek nekem a szórakozás, mikor a lélek sze­me vakon marad a kültárgyak előtt? — S mit használ a természet zaja ollyan szívnek, melly édesen viseli rabláncát? . . . Avagy ki akarod szabadítani a rabot, ki megcsókolja börtönfa­lát ? Kinek édesebb a fogság, mint a szabad­ság órája . . . ? Menj, hagyj el; az emlékek­kel állok harcban, s a természet elnémítja az illy csatazajokat . . . — S te nem szeretnéd azt Emil?! — — Nem, sehogy. — S a győzelmet ? — Ezt legkevésbbé­, — szólt illetödve a halvány barát, — nekem a győzelem lenne veszteség, tovább tartván igy e rongy élet, mellyel odaadok bármelly leszakadt hit­vány gombért ruhádról. — Hagyj fel Emil az illyesféle ferde fo­galmakkal , ki vesztett valaha többet az éle­ten mint én, s mégis ember vagyok. Gyáva az, ki kínjaival meg nem bir dacolni, s tűrni a csapásokat. — Vagy­is rabszolga, ki tűr, s hordoz­za a fájdalmak ólomigáját, ezt mondd inkább ! — tört ki hevesen Emil s görcsösen harapott ajkába, — mintsem a fájdalmak rabszolgái le­gyünk, oltsuk el inkább az életet, m­ert a bú­ sz­i­se megjelent a­­Budapesti viszhang­ban.

Next