Hölgyfutár, 1854. január-június (5. évfolyam, 13-133. szám)

1854-05-23 / 104. szám

Regényes vázlatok művészek és írók éle­téből. Kom­árom­y Ferenctől. A két Johannot (Folytatása s vége.) Nem soká megjelent Denon ur, is az első pártfogó, ekkor elhagyák a szent ké­peket, a gyermeki ábrákat, s Voltairet, Racinet és Lafontainet kezdették festeni. Denon ur ekkor valamennyi könyvke­reskedést grotesk ábráival árasztott el — s a Johannot testvéreket részeltette azon kitűnő szerencsében, hogy szeszélyes a­­lakzatjait acélba metszhessék. A körülmények nem soká még kedve­zőbbek lettek. — Scheffer mint nagy mű­vész kezdett fellépni. — Az „Árva és elté­vedt gyermekeidben , annyi érzelem, köl­tészet , szerénység és kellem volt ösz­­pontosítva, hogy ez egyetlen mű elég lett volna őt a nagy, a halhatatlan művészek sorába emelni, —de ezt követte nem soká a „népünnep,“ melyet annyiszor és még­is, mind a kivitelben , mind alapeszméjé­ben többnyire mindig hibásan láttunk u­­tánozva. A két Johannotot e kitűnő művész is felkereste. Ők metszék acélba az árva és eltévedt gyermekeket. — Ők báró Gerard­­nak, L’ourikonját és XIV-ik Lajosát, mi­dőn ez a spanyol követ előtt mint V-ik Filep jelen meg, s végre Foy tábornokot és társait, mely ábrák valamennyien az újabb divatu alakcsoportozatoknak leg­­jelesb és legkitűnőbb példányai még ma is. És már itt végződik Alfrednak és Tó­mnak csupán másolói, mondhatni kézmű­­vesi szerepe; a nap csak bizonyos óráin dolgozták már e nehéz robotot, — de sza­bad idejöket, főleg az éji órákat, a művé­szet költészetének, teremtésnek, s a Louv­­reben töltött év magasztos emlékének szentelék. Egy körülmény adta elő magát nem sokára, mely szerencséjük emelkedését ha­tályosan segíté.­­­ Ekkor haltak meg u­­gyanis Walter Scott angol, Goethe né­met , és Cuvier frank­honban ; mind­hár­man eszme gazdagság, és kivitel terén egyiránt jeles és nagy tehetségek voltak, mégis csaknem egy sorsban, és csak nem egy napon haltak meg. A lángész előtt mindig oly meleg el­ismeréssel meghajló Frankhon e három nagy tehetség elsője, a britt regényiró iránt lelkesült e percben részvétre, s ösz­­szes munkáinak díszkiadását óhajta. A vállalkozó szellemű Gosselin Ká­roly hamar üterére tapintott a közohaj­­tásnak, s azonnal elhatározó vastag Veli­nen, a legremekebb acélmetszetekkel adni, ki e nagyszerű művet. E művész kisérlet nem csekély zajt ütött az írói világban — Jules Janin e­­gyik tárca cikkében, többek közt e tárgy­ra vonatkozólag így ír : „Minő gondolat, minő merény, vastag velinen adni ki regényt, mit eddig még csak cukor papíron tevénk — Frankhion drága könyvet nem tud méltányolni — tudni kell, valahányszor új könyv jelen meg, mindig borzasztó fösvények va­gyunk. — Egész Frankhonban alig van nyolcszáz, ki csak saját magának vesz könyvet, — s mig Angolhonban valódi gyalázatnak tartatik könyvet kölcsönöz- | ni, nálunk e szennyes eljárás szokássá — mondhatni, már divattá vált egészen, annyira, hogy főrangú nők sem szégyel­­nek, néhány fillérrel kölcsön könyvtárak­ba küldeni, s kezeikbe fogni, azon szeny­­foltos füzeteket, melyek alig egy óra előtt még szobatakaritóknál voltak. — Az ily kölcsönzött könyvek egész körutat tesz­nek egy háznál, de mielőtt a termekbe juthatnának , mindig előbb meglátogat­ják a konyhát, és istállót i,­sat. Gosselin úr tehát elhatározta a re­gény­gyűjtemény díszkiadását, és ezen határozat derítette fel a két Johannot szerencse csillagát — e naptól lehet nagy­ságukat, és dicsőségüket számitni. Ekkor már mint művészek lépnek fel, — ifjúságuk édes ábrándjai — a nagy és merész remények, művészi dicsőség ál­mai, s minden, minden valósulni látszott; midőn Gosselin úr őket felszólitá, hogy a regénygyüjteményt tanulmányozzák , — s a drámai, úgymint tájfestést kitünőbb jelenetekhez , saját művészi izlésök után ábrákat alakítsanak. Képzelhetitek, minő elragadtatással fogták ifjú művészeink e füzeteket kéz­be, — képzetükben mint szárnyaltak vé­­gig Skothon erdős hegy­vidékein,mint szál­lottak le a bűvös tóhoz , hol a rejtélyes fejér nő megjelent, mint keresték fel a vi­­rító völgyeket, regényes vízzuhatagokat, az ódon kolostort,hol Skothon királyainak nevei bevésve valának, mikép festik a szép hegyi lakok , a rózsa arcú, s hófejér öltönyű leányok családi és pásztori éle­tét, az éji jeleneteket, a háziöltönyös ki­rályokat, sisaktalan lovagokat sat. — szin­te felesleges mondani, ezen élvezetdús ta­nulmányozás eredménye az lett, hogy az író magas eszméi, úgymint szilaj szeszé­lyei a leghívebben , legművésziebben fo­gattak fel, és lehető legügyesebben vitet­tek ki. Walter Scottot csakhamar Lord By­ron követte, drámai felfogás, hű jellem­zés , kerekdedség és tökéletes színezet jellemzi e művet is minden vonásiban. — Csak előbb valának ifjú művészeink E­­dinburgban, most már Athénbe szárnyal­tak át, — felkeresték Larat, híven kísér­ték vándorlásaiban Child­ Haroldot, Don Juant sat. Ezután Chateaubriand és Cooper mű­veit színezték, bámulatosan emelték ki utóbbinak újvilági útját; vele voltak a veresbőrűek vadászatán, a sebes Ohio partjain, a tengeri kalózok csatáin, sat. — Ezen műnek kitűnő fénypontjául kie­melendő azon felületes és ingatag művelt­­ségi muancsok hiv színezése , melyek ren­desen az eredeti vadságból kilépni csak alig kezdő népfajokat jellegzik. Walter Scott, Byron, Chateaubriand, és Cooper szerzék meg művészeinknek a hirt és dicsőséget, s e négy nagy névvel kezdett a két Johannot neve is kapcsolat­ba jönni. A két Johannotnak köszönhetni a fa­metszés divatba hozatalát is, Toni volt első , ki a fárasztó acél munkától pihenni akarván, fába kisértette meg egykor met­szeni. Az alakok előbb meglehetős dara­­bosok voltak, de csak hamar annyira si­mák és tökélyesek lettek, hogy minden olcsóbb kiadásnál folyton ezeket vették igénybe Ilyen volt többek közt a Csehországi király és két váras, Tónitől, mellyet e nemben valódi remekműnek neveznek. Az 1836-diki párisi műkiállításon Al­frednak volt egy valódi remekműve : egy befogatás XIII-ik Lajos korában; bámu­lattal és elragadtatással szemlélte ezt mindenki, Jules Janin pedig egyik tár­cacikkében így nyilatkozott felőle: — Szegény ember vagyok, de midőn e képet meglátom, minden áron sajátom­má akartam tenni. — Elmenek Johannot Alfrédhez , s midőn megtudám hogy egy hó előtt már a király megvette, s meg­tudám hogy minő potom áron vette meg, szegény iró vagyok, de ekkér kiálték fel: „Ő felsége jutányos vásárt tett — lel­­kemre, én is többet adok értté! — miért nem árverezték ? — miért nem adták a többet Ígérőnek ?“. Ily művek, az utóbbi műtárlatokon is voltak még láthatók a két Johannottól, míg Alfred nem soká megszűnt örökre dolgozni. E magas szellemű és mély érzelmű művész harminchét éves korában halt meg. Utolsó percig a legőszintébb, a legme­legebb testvéri szeretet köté össze őket, és mikép a Szent Jakab utcában egymást gyámolítva, biztatva küzdöttek , úgy u­­tóbb is midőn már nagy művészek let­tek, Alfrednak csak Toni­ és Toninak csak Alfred volt dicsősége, öröme, büszkesége, élete, mindene.­­ Midőn Alfred a ravatalon feküdt Bru­ne és Gigoux urak siettek hozzá, hogy levegyék, de alig kezdettek munkához, midőn Toni kétségbeesés dúlt arccal be­rohant. — Megálljatok urak ! — kiáltott fel zokogva, megálljatok, engem illet e gyá­szos kötelesség, hisz ő volt mesterem, gyámolom, útmutatóm, mindenem !! Ekkor könyeit letörte, visszafojta a zaklató fájdalmat, letérdelt a ravatal mel­lé , és elkezdett festeni. így térdeltek egykor mindketten a Louvreben, midőn a nagy császár megál­dó, és a megáldott fejek egyike, a küzde­lem után már nyugalomra hajolt, a má­sik még ott küzdött mellette fájdalmá­val , szivével, könyeivel, bizonyos resz­ketegséggel küzdött, mert az enyészet haladása feltartóztathatlan , minden perc elmosott valamit a bálvány­zott arc jel­legéből , de ő akará hogy a mű meglegyen, kétségbeesetten, örjöngve akará, és a mű meglett. Néhány évvel utóbb, 1852-ben Toni is meghalt, nem maradt egyéb hátra mint emlékök, mely nagy és halhatatlan mű­veikkel még soká élni fog. 426 H i r h a r a n Budapest. — A német irodalom egyik legkitűnőbb költője, a magyar szü­letésű Beck Károly, rokonai látogatá­sára pár nap előtt körünkbe érkezett. Üd­vözöljük őt! — Nemzeti színházunk folyó, és jövő heti repertoárja sok érdekessel kecsegtet. Holnapután a „Csikósban“ a kellemes Ben­ke J­ozefa mint népszín­mű - énekesnő első színpróbáját teendi.­­ Pénteken a „Bájital“ jön szinre, szom­baton Bulyovszkiné jutalomjátékául Kövér Lajos „Szép marquisnő“ című új drámája, vasárnap pedig a rég látott „Garabonciás diák“. A Jövő héten a ked­­vezőleg fogadott „Benvenuto Cellini“ e­­redeti operát újra fogjuk hallani, vala­

Next